A kilencvenes évek vége óta volt kapható a Rio, de a Kia kisautójának is meg vannak számlálva a napjai. Az év végén utód nélkül szűnik meg a típus, amelynek történetét nézve nyomon követhető a koreai gyártó óriási fejlődése.
Az autópiac átalakulása, a szabadidő-autók és az elektromos autók hódítása több korábban népszerű típus történetének végére is pontot tesz. A Ford nemrég jelentette be, hogy csaknem fél évszázad után megszűnik a Fiesta, és úgy tudjuk, hogy a jelenlegi generáció kifutásával a Kia sem tervez utódot a Rio számára, a kisautó már le is került a magyarországi árlistáról.
Büszke mellékszereplők
A kilencvenes években a Kia még nagyon nem ott tartott, mint manapság, a kisautók kategóriájában például a régi Mazda 121-es alapján készült Pride-ot kínálta, amire minden lehetett, csak nem büszke. Az első komolyan vehető próbálkozása éppen a Rio volt, amit 1999-ben mutattak be, egészen divatos formájával és eltalált méretével keltette fel a figyelmet.
Az első Riót a korabeli divatnak megfelelően lépcsőshátú és kombi karosszériával kínálták, az 1,3 literes benzinmotorja 75, majd 80 lóerőre volt képes. A formájával ugyan nem volt nagy gond, de a minőségérzete már kívánnivalót hagyott maga után, és a vezetési élménye sem számított maradandónak, ezért inkább csak mellékszereplőnek számított a piacon.
Bluetooth és turbódízel
2005-ben mutatták be a második generációs Riót, amivel a Kia már jobban megfelelt a vásárlók igényeinek. A kombit a 3,99 méter hosszú ötajtós ferdehátú váltotta, és a négyajtós lépcsőshátú is megmaradt a kínálatban. A motorválasztékot kiszélesítették, az 1,4 és 1,6 literes, 96 és 110 lóerős benzinesek mellett 1,5 literes, 109 lóerős common-rail dízel is rendelhető volt.
A Kia ebben a szériában már hibrid hajtást is tesztelt, de a prototípus még nem került gyártásba, a felszerelések közt azonban olyan tételek jelentek meg, mint az akkoriban újdonságnak számító Bluetooth-kihangosító és USB-csatlakozó.
A Rio ekkor már a piac egyik legjobb ár-érték arányú kisautójának számított, még ha nem is volt tökéletes.
2011-ben a genfi autószalonon jelent meg a még formásabb, még divatosabb harmadik generációs Rio. A karosszéria hossza 4,05 méteresre nőtt, és az ötajtós mellé csatlakozott a fiatalosabb háromajtós változat, a négyajtós lépcsőshátút pedig már az európai piacon nem forgalmazták. A kínálatban 1,25 és 1,4 literes benzines, valamint 1,1 és 1,4 literes dízelmotorok voltak.
Sokoldalú világautó
A Rio, amit egyes piacokon Pride és K2 néven is kínálnak, igazi világautóvá nőtte ki magát, az Egyesült Államoktól a Távol-Keletig számtalan piacon forgalmazza a Kia. Idővel pedig az egyes piacokra saját változatokat fejlesztett: 2011-től a kínai és orosz kereskedésekben egy nagyobb méretű (4,24 méteres), de egyszerűbb kivitelű, olcsóbb modellt forgalmaznak Rio néven.
Praktikus választás volt
A jelenlegi formáját 2016-ban nyerte el a Rio, ekkor mutatta be a Kia a minden korábbinál jobb, felnőttesebb negyedik generációt. A 4,07 méter hosszú kisautó már csak ötajtósként készült az európai piacra, a kisebb motorjait idővel az 1,0 literes, 100 és 120 lóerős turbós háromhengeres váltotta, amit mild hibrid rendszerrel és automatikus kuplungos manuális váltóval is szereltek.
A Rio mostanra ért el oda, hogy nemcsak egységes dizájnjával és tágas utasterével, hanem megbízható műszaki tartalmával és gazdag felszereltségével is a legjobb kisautók közé sorolhatjuk. Csakhogy az egyre jobb, ezért egyre drágább kisautók eladása folyamatosan csökken, és ez alól egy olyan jó vételnek számító modell sem jelent kivételt, mint a Rio.
A Kia kisautója szemléletesen példázza, hogy mekkora fejlődésen ment keresztül a koreai márka az utóbbi két évtizedben.
Az idők változnak, ezért a Rio most átadja a stafétát a mellette felnövő Stonicnak, de a Kia nem adja fel teljesen a kisautók kategóriáját: a nem is olyan távoli jövőben már egy teljesen elektromos hajtású autóval jelentkezhetnek ebben a méretosztályban.
Ez is érdekelhet: