A C5 Aircross úgy divatos SUV, hogy közben kényelmes családi egyterű is, ráadásul mindezt kombinálja a plug-in hibridek csodás szuperképességeivel.
A C5 Aircross olyan értékeket hoz az egyik legkurrensebb kategóriába, amiket el is vártunk a márkától. Citroënék csináltak egy kocsit, ami úgy néz ki, mint egy divatos kompakt szabadidőautó, pedig valójában egy tágas, kényelmes, különleges és nagyon szerethető, Picasso-lelkű családi jármű.
A C5 Aircross formailag a 2007 és 2012 között Japánban gyártott Mitsubishi Outlander-klón, a C-Crosser utódjának tűnik. Műszakilag viszont semmi köze hozzá. Ez az autó a PSA-csoport EMP2 platformjára épül, Franciaországban készül két, Kínában már három éve. Tesztautónk pedig egy tavaly év végén bemutatott konnektorról tölthető hibrid változat, ugyanazzal a technikával, mint amit a Peugeot 3008 PHEV és az Opel Grandland X PHEV rokonokban már láthattunk korábban.
A technika az autóban
A C5 Aircross PHEV-ben egy 180 lóerős, 1,6 literes benzines, négyhengeres turbómotor és egy 108 lóerős elektromos motor dolgozik rá egy nyolcfokozatú automata váltóra, ahonnan végül az első kerekekre érkezik a nyomaték. A kocsi padllólemeze alatt van egy 13,2 kWh kapacitású lítium-akkumulátor, amelyben katalógus szerint 55, tisztán elektromos hajtással megtehető kilométerre elég energia tárolható. Ez az 55 kilométer viszont csak nyugis városi-elővárosi forgalomban reális. Ha ki kell menni az országútra vagy az autópályára (ahol a kocsi 135 km/h maximális sebességet tud elérni a benzinmotor beindulása nélkül), rögtön 40 vagy inkább 30 kilométerre csökken a hatótáv villannyal.
Az akku alapesetben csak 3,7 kW-os töltőt kap, amivel kb. 4 óra egy teljes feltöltés. 130 ezer forintos felárért viszont 7,4 kW-os töltés is rendelhető, ekkor megfelelő konnektorról vagy utcai köztöltőről két órára csökken a töltési idő.
A C5 Aircross fedélzeti elektronikája megfelel a ma elvárható szintnek: követőradaros tempomat, automatikus vészfékezés, sávtartás, táblafelismerő is van benne, a plug-inben mindez alapáron. Az audiorendszer hangzása nem rossz, de egyértelműen nem is prémium.
Az autó a technika körül
A C5 Aircross tágas, kényelmes családi kocsi, magasan végigvitt tetővonallal, elöl-hátul sok hellyel, nagy csomagtartóval. Nem ülések vannak benne, hanem fotelek - igen, hátul is, három külön darab, mindenkinek egy-egy, amit tologatni is lehet és a támlája is külön dönthető. A kabin hangulata barátságos, szalon jellegű, épp csak egy kandalló hiányzik a közepéről. És vannak benne tipikus francia poénok. Némelyik viccet nem is nagyon lehet feldolgozni: a függőlegesen a műszerfalba falazott BMW-ket például még mindig nem értem. A bőröndfogantyú-szerűséget a kesztyűtartó felett igen: ez a C4 Cactusból ismerős motívum.
A szépen formázott kárpitelemek, látványos ülésburkolatok mellett szinte fel se tűnik, hogy a minőség, az anyagválaszték cseppet sem prémium. Sok helyen felbukkan a Peugeot 206-osból jól ismert kemény, jellegzetes PSA-műanyag és a textilek is nagyon műszálasok, olcsó hatásúak.
A 460 literes csomagtartónak van egy nagy baja: nem nyílik elég magasra a fedele. 181 centivel folytonos rettegés volt az életem, hogy mikor lékeli meg a koponyámat a gonosz zárakasztó, ami egy különösen nyugtalanító Damoklész kardjaként függött a fejem felett pakolás közben. De a nagy tér jól pakolható, az ülések könnyen dönthetők, a kocsi alkalmas cuccolós családi túrákra is. A töltőkábel a raktér hátsó részében a padló alá rejthető, sok cucc alól is ki lehet kotorászni egy kis ügyességgel, ha szükség van rá.
A vezetői környezet egy kicsit túl modern, de szerethető. A kedvesen bumfordi kormány jó fogású, a gombok-tekerentyűk rendszere világos. A 12,3 collos képátlójú virtuális műszeregység három nézetben mutatja az adatokat, de ebből messze ez a legjobb, legvilágosabb:
A középkonzolt sajnos nagyon leuralta a 8 collos érintőképernyő. A komplett klmakonzol beleköltözött és az audiorendszerből is csak egy nagy hagyományos hangerőszabályozó tárcsa úszta meg az elnyeletést, így bármit akarunk csinálni a hűtéssel-fűtéssel, az sokkal komplikáltabb lesz, mint egy tízéves Citroënben lenne.
Ha csak egy autód van, az ilyen legyen!
A C5 Aircross plug-in egy tökéletes kocsi az egyautós családmodellhez. A hétköznapi rutinfeladatokat tisztán, olcsón megoldja villannyal, de el lehet menni vele bármikor bárhová egy hosszú családi túrára is, elfogadható fogyasztással. 1/4-1/3 elektromos üzem mellett 3,5-4 liter benzint fogyasztott nálunk vegyesben, tehát töltögetés nélkül egy hosszú úton is el lehet gurulgatni vele 5-6, autópályán esetleg 7 literből.
A futómű egyszerre kényelmes és stabil. A speciálisan ehhez a modellhez fejlesztett lengéscsillapítókkal a nagy kanyarokban a kasztni lágyan megdől, de nem kezd ringani, nem billeg, hanem stabilizálódik. A kátyúkat is ügyesen veszi le és úgy komfortos, hogy közben egész jól íven marad. Apa is élvezi a vezetést benne és a család sem panaszkodik közben.
A vezetéstámogatás ebben a kocsiban sem tökéletes, de legalább nem is erőszakos. Ezek a rendszerek magyar környezetben semmilyen autóban nem képesek megbízhatóan teljesíteni, de némely gyártó (jelenleg főként a VW-csoport) idegesítően komolyan veszi magát, amikor az önvezető funkciók figyelmeztetéseiről, riasztásairól, beavatkozásairól van szó. A Citroën szerencsére nem, az asszisztensek tévedései nem erőszakosak, nem zavaróak.
A kocsi nem prémium, nem high-end, de nagyon élhető és nagyon hétköznapi, a szó pozitív értelmében. Nyitjuk-zárjuk, megyünk vele ide-oda, töltjük, tankoljuk, használjuk és ő mindig csak ott van, teszi a dolgát, nem tolakszik be túlzóan az emberek személyes életébe. Mint egy kényelmes IKEA-kanapé. Imádtam a teszt során és a család is szerette. A Tökéletes Hétköznapi Autó és a Tökéletes Családi Autó. Szomorúan adtam vissza, boldogan használnám az elkövetkező 10 évben. De visszaadtam, mert az ára - maga a szürrealitás.
Miért ilyen iszonyú drága?
Az elszállt autóárak ismeretében jóval tízmillió fölé tippeltem a kocsit, olyan 12 misire saccoltam az árát. Aztán megnéztem a katalógust és elájultam. A C5 Aircross PHEV akciósan, mindenesen legkevesebb 14,8 millió forintért vihető haza. Ezért persze már gazdag alapfelszereltséget is kapunk, hiszen a gyártók jellemzően ezzel a trükkel próbálják elfogadtatni a plug-in hibridek és a villanyautók magas vételárát, de ez az összeg még így borzasztóan magas.
A Kia Niro plug-in hibrid kisebb is, gyengébb is, de az is egy ötszemélyes zöldrendszámos családi kocsi és már 10,15 millió forintért ideadják. Ennél is nyomasztóbb, hogy a BMW 225xe, amely hosszú ideig a piac legolcsóbb plug-in hibridje volt, még márkapresztízzsel együtt is elvihető 11,5 millió forintért, 220 lóerővel, összkerékhajtással. És hogy mondjak valamit, ami ugyanakkora, mint a Citroën és ugyanolyan erős is, akkor ott a Ford Kuga PHEV, 225 lóerővel, 13,8 milliós induló áron.
A C5 Aircross PHEV ugyan valóban egy imádnivaló és nagyon jó kocsi a maga műfajában, de ezzel a minőségérzettel, ezzel a technikával egyszerűen nincsen hozzá joga, hogy ilyen drága legyen. Még úgy sem, hogy tudjuk, ez igazából két autó: szennyezésmentes városi szaladgálós kocsi és kényelmes túraautó, egy testben.