Ferruccio Lamborghini és saját sportautóinak története mára az autóipar egyik legcsodálatosabb története, a Sant'Agata Bolognesében lévő gyár pedig idén ünnepli fennállásának hatvanadik évfordulóját.

2023-ban tökéletesen megtervezett gyártósorokon és makulátlan tisztaságban készülnek a Lamborghininél az eszelősen erős és baromi gyors autók, a vállalatnál pedig több mind kétezer alkalmazott dolgozik azon, hogy évente közel tízezer autó készüljön. 1963-ban azonban Ferruccio Lamborghini hiába volt tapasztalt iparos a mezőgazdasági gépek területén, az autógyártást a semmiből kezdte a szülővárosától néhány kilométerre lévő Sant'Agata Bolognesében.

1963 telének kapujában készült el korának egyik legmodernebb gyára, melyet mindössze nyolc hónap alatt húztak fel.

Ferruccio Lamborghini éppen 1963. október 20-án hívta meg a sajtót, hogy bemutassa az autót, mely szerinte a tökéletes olasz gran turismo, és ami egyúttal borsot tör Enzo Ferrari orra alá. A 350 GTV prototípus premierjén már látható volt a hamarosan elkészülő gyár szerkezete a háttérben.

Három évvel később kezdtek el házon belül sebességváltókat és differenciálműveket gyártani a tizenkétezer négyzetméteres csarnokban. Ebben az épületben kaptak helyet a gyártáson túl az irodák és a próbatermek, valamint a szerviz műhelye is, valamint a motorokat és mechanikai elemeket gyártó részleg és az autókat összeszerelő sor. Középen helyezkedtek el az irodák, melyek magukban foglalták Ferruccio Lamborghini és a vezetés irodáit, valamint a műszaki és az értékesítési osztályokét is.

Már a kezdetektől nagyon fontosnak tartotta a Lamborghini, hogy technológiailag fejlett gépek szolgálják a dolgozók kézműves kiváló kézműves képességeit.

1968. október 18-án jelentette be a Lamborghini, hogy a gyárat további 3500 négyzetméterrel bővítik, melyben fejlett tesztközpont is helyet kap majd a minőség biztosítására. Az akkori sajtóközlemény képén már a 400 GT mellett egy Islero, egy Espada és két Miura is látható volt, tehát egyértelműen túllépett az egytagú kínálaton a vállalat.

1965 végére már hatvanhét autót gyártott itt a Lamborghini, de 1971-ban már 425-re nőtt ez a szám, azonban az olajválság utáni években jelentősen csökkent a termelés, a válság hatását jól mutatja az 1979-ben mindössze 55 autós gyártás. Újabb fellendülés csak a 80-as évekre következett be, a végére már 470 autó készült és további 300 hajómotor.

Még a 80-as évek elején alakult meg az Esperienza Materiali Compositi részleg a Lamborghininél, akik a szénszálas és kevlár elemekkel foglalkoztak, ehhez pedig a Boeing 767-es felől érkezett a tudás. Első megjelenési formája a Countach Evoluzione prototípuson volt, ahol már használtak szénszálas alkatrészeket.

1990-re nagyobb szerepet kapott a számítógépes tervezés és a károsanyag kibocsátás csökkentése.

Ekkoriban a vállalaton már túladtak a svájci befektetők és éppen a Chrysler igyekezett talpra állítani a Lamborghinit, melyet végül 1998-ban vett át a Volkswagen, vagyis sokkal inkább az Audi. Ekkorra a Countach-t már leváltotta az eredetileg Marcello Gandini által tervezett, majd finomabbra rajzolt Diablo. A fejlődés egyértelmű volt, de a darabszámok még mindig szerények, 2000-ben a 440 ember foglalkoztató Lamborghini csak 296 autót gyártott.

Nem voltak könnyű évek a Lamborghini mögött, de az Audi irányításával végül sikerült hatalmasat fejlődnie az olasz vállalatnak, mely mostanra sikeresebb, mint valaha.

Ez is érdekelhet:

Itt a bizonyíték, hogy Ferruccio Lamborghini az élet császára

Egyedi Riva hajójához passzoló Lamborghinivel szebb lett Ferruccio nyara.

Kazánházból került elő ez a ritka Lamborghini Countach

Ez a valaha gyártott kilencedik Lamborghini Countach.

Igazi álomautó a 90-es évekből ez a Lamborghini Diablo VT

Olyan ez a piros Diablo VT, mintha poszterről gurult volna le.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés