Zsinórban hatodik alkalommal húzta be a Lancia a konstruktőri világbajnoki címet, amit az 1992-es szezon végén a Delta HF Integrale Evoluzione limitált szériás kiadásával ünnepeltek meg. A Martini csíkokkal díszített, kék kárpitozású és fehér fényezésű Delta eszelősen kívánatos.

1979 szeptemberében tartották a Lancia Delta premierjét, melynek már az alapváltozatától is lelkesebb lett a Frankfurti Autószalon közönsége. A nemzetközi autós lapokban csupa jót írtak az olasz kompaktról, melyet a formáján túl az igényes műszaki megoldások és a gazdag felszereltség emelt a kategória élére. Négy évvel a bemutatkozása után jelent meg a Delta HF sportmodell, majd nem volt megállás és jöttek az összkerekes modellek, valamint a ralis homologizáció miatt fejlesztett, bitang erős hot hatch-ek. Ezek a gépek jelentik ma a Lancia Delta legendájának alapját.

165 lóerővel és 260 Nm nyomatékkal a 2,0 literes, négyhengeres turbómotorral szerelt Delta HF 4WD volt mindennek a teteje, de az 1986-os Torinói Autószalonon bemutatott csúcsmodell valójában csak a kezdet volt. Nem sokkal a bemutató után a halálos áldozatokat követelő balesetek okán megszűnt a B csoportos rali, melynek helyét az A csoport vette át. Nem ez volt a Delta HF 4WD fejlesztésének elsődleges célja, de ezekkel a feltételekkel remek alapnak bizonyult egy versenyautóhoz.
Giorgetto Giugiaro láthatóan legfőképpen vonalzó segítségével rajzolta meg a Lancia Delta formáját, melyhez a Volkswagen Golfnál is bevált kompakt autó receptjét húzta elő a fiókból. Akárcsak a Golf esetében, a Delta is szinte sík felületekből áll, mintha tényleg hajtogatták volna a lemezeket, még a vastag hátsó tetőoszlop is hasonló elem, de a Lancia kiállásában mégis van valami igazán dögös.
Fokozatosan egyre erősebb és szélesebb lett a Lancia Delta HF, melynek 16 szelepes változatát az 1989-es Genfi Autószalonon mutatták be, tehát tíz évvel a típus premierje után. Ez az autó már a Delta HF Integrale Evoluzione változata, melyen már egyértelműen látható, hogy mennyire szétfeszíti az ötajtós karosszériát a raliautóhoz alapot adó hajtás.
2,0 literes, négyhengeres, Garrett turbóval megfújt benzinmotorja, mely az Evoluzione változatban 210 lóerőt ad le 5750-nél és 300 Nm nyomatéka van 3500-as fordulatnál. Ez 5,7 másodperc alatt rántja a Deltát 100 km/órás sebességre, a száguldás pedig 220-ig tart.
Mindkét tengelyen független felfüggesztése igazán igényes és jól vezethető kompakttá tette a Lancia Delta alapváltozatát is, az összkerékhajtás pedig ütőképessé a sportmodellt. A fehérre festett 15 colos Speedline Montecarlo alufelnik mögött az Evoluzione esetében kétdugattyús Brembo féknyergek harapnak rá a tárcsákra, a futómű és a kormányzás elemeit pedig megerősítették.
Még a Lancia Delta HF 4WD-nél az összkerékhajtás 56:44 arányban osztotta el az első és a hátsó tengely között a nyomatékot, ez az Integrale 16V modellnél változott meg 47:53-as arányúra. A Martini 6 nevű limitált szériát az 1992-es szezon végén mutatták be és 310 darabot gyártottak belőle, hogy igazán emlékezetesen ünnepeljék a hatodik konstruktőri bajnoki címet.
Mint minden igazán olasz autóban, a Delta HF Integrale Evoluzionéban is egy kicsit majompózban kell ülni, de ez csak megalapozza a hangulatot, hiszen érdemes idomulni a háromküllős Momo Corse kormány fogásához. A sebességen és a fordulatszámmérőn túl több kiegészítő műszer is van az órák között, valamint a középkonzolon, hiszen az olajhőmérséklettől a turbónyomásig minden fontos.
Kék Alcantarával behúzott Recaro sportüléseihez piros biztonsági övek vannak, az ötfokozatú kézi váltó karja pedig a vezető keze alá esik. A Lancia Delta HF Integrale Evoluzione Martini 6 kiadás fehér fényezésén számtalan matrica hirdeti a főszponzort és a hetyke hátsó szárnyon is a Martini felirat olvasható. Ez a 272-es sorszámú darab, és még mindig úgy néz ki, mint amikor 1992 decemberében átadták első tulajdonosának.

Ez is érdekelhet:

Martini színekben lett igazán tökéletes a Lancia 037 modern változata

Ha mindig is a legendás raliautó utcai változata volt az álmod, ez tetszeni fog.

Ritka olasz szépség a Flaminia Zagato sportkupé

Csak annyira nyúltak hozzá a veterán Lancia Flaminia Zagatohoz, hogy a lehető legszebben tálalja 1959-et.

Ötvenévesen is szerelembe ejt ez a Lancia Fulvia

Neked is ott parkolna az álomgarázsodban?

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
36% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
64% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Téli kaland vagy életveszély? A profi hegyivezető elmondja, mire figyelj az osztrák Alpokban
Hirdetés