Az SUV-k -azaz magyarul kicsit bénán hangzó szabadidő-autók- piaca őrületes mértékben növekszik.
Ugyan eredetileg ezeket az autókat ténylegesen sporttevékenységekhez és terepre szánták, ma már főleg harmincas- negyvenes feleségeket látunk SUV-ban furikázni, mikor hurcolják a gyerekeiket a fociedzésről haza.
Szinte minden autógyár igyekszik a hirtelen megugró keresletre reagálni, ontják ki magukból az ilyen autókat: Nissan Juke, Toyota C-HR, Dacia Duster stb.
Míg 2007-ben az autók 8%-a volt SUV, ez tavaly már 26%-ra nőtt és nem valószínű, hogy megáll a tendencia, hiszen elég praktikus opció, ha nem akarunk 4-5 féle autót tartani otthon, hogy minden programra legyen megfelelő verzió.
Magyarországon még inkább éles ez a növekedés, csak idén 38%-ot nőtt az SUV-k szegmense az autópiacon.
De miért vesz mindenki SUV-t?
Legtöbben tényleg a praktikusság miatt választják. Nyilván nem fogunk tudni ezekkel felvágni a haverok előtt, és gondolkodás nélkül otthagynak minket a pirosnál a sportautók.
Az autógyártók lelkiismeretesen próbálják felruházni ezen autóikat kívánatos skillekkel, aminek csak egyik tényezője, hogy egyre jobban is néznek ki ezek a SUV-k.
A felmérések szerint egyébként a biztonságérzet az, amiért sokaknál efelé billen a mérleg, mikor döntenek. Attól, hogy magasabban ülünk, az autó robosztusnak tűnik, megszületik egy olyan fajta biztonság érzése, ami megnyugtató. Bár ugyanez a biztonság a márkák összes új modelljénél jelen van, mivel ma már tényleg mindenki beépíti a különböző vezetéskönnyítő rendszereket.
Most pedig megérkezett egy új versenyző erre az izgalmas piacra: a Ford EcoSport.
A Ford válasza
Nemrég Portugáliában jártunk, ahol elsők között nézhettük meg magunknak kívülről és belülről az új EcoSportot. Ennek létezett egyébként két korábbi verziója, amit senki nem emleget fel szívesen.
A 2004-től forgalmazott EcoSport Magyarországon sosem futott nagyot, és nem is ide szánták. Sokan szerintem nem is tudják, hogy létezik ilyen modell és értetlenül állnak az EcoSport megnevezés előtt, mert nem az a név, amiről egy autómárka modelljére asszociálnak.
Szerintünk jól sikerült a ráncfelvarrás, állítólag 2300 új alkatrész került bele az előző modellhez képest. Ami nem kevés, de az előző modellt elnézve ráfért a vérfrissítés.
És esküszünk, hogy egyébként élőben sokkal jobban néz ki, mint a képeken. Van akinek egyszerűen nem áll jól a kamera.
A modell gyártását is áthelyezték, és most már Európában, Romániában készülnek el a jövő év EcoSportjai, amit jó érzés volt nyugtázni.
Sok dolgot emeltek át az új Fiestából az EcoSportba,
köztük a B&O play hangrendszert 10 hangszóróval vagy a szemmagassában elhelyezett érintőképernyős kezelőfelületet.
Van benne kormányfűtés, melegvizes szélvédőmosó rendszer, Apple Carplay, holttér-figyelő, parkolást segítő szenzorok elöl és hátul is.
Valamennyire egyedivé tehető az autó kinézete, mert 4 különböző tetőszínt lehet választani az autó alapszínéhez, bár őszintén nem tudom ki akarna élni ezzel a lehetőséggel, mert nem túl sok szerencsés kombó van a fekete tető - színes autószínen kívül.
Jó jó, de milyen volt vezetni?
Szerencsénk nem mondhatni hogy volt az idővel, mivel 5-10 fok, szakadó eső, tejköd és szél volt az útitárs az első találkozás alkalmával.
Lisszabon és Estoril között, kanyargós hegyek közti utakon teszteltük az EcoSportot, így minden előny és hátrány viszonylag hamar kiütközött.
Kényelmes ülésekkel ruházták fel, jó a kormányfogás, viszonylag nagy a lábtér, elöl és hátul is, a belső terében nem nagyon találnánk kifogásolnivalót, és miért is akarnánk mindenáron?
Első nap egy benzines, 1.0 EcoSport volt az útitárs 125 lóerővel. Ez kevés.
Minden szempontból. Az autóban ülve, utasként és vezetőként is pont az a biztonságérzet hiányzott, amit elsősorban keresnénk és várnánk. A kanyarokban szinte kiestünk az autóból, nem igazán váltak előnyére az időjárási körülmények sem.
Hálistennek az első nap csalódottságát enyhítette a modell 1.5 dízel változata EcoBlue motorral és négykerék meghajtással. Itt végre megvolt a hőn áhított biztonság egyel nagyobb foka, jobban feküdt az úton, jót tett neki, hogy némileg nehezebb, mint az előző napi benzines társa.
Összességében egy jó reakció volt a Fordtól előhúzni és megújítani a régi EcoSportot, meglepődnénk azonban, ha ez a modell lenne a piacvezető SUV ár-érték arányban Európában.
Az aktuális árlista:
A négykerék meghajtású változat még nem elérhető, beárazva sincs, ez majd a jövő év során jelenik meg.