Porsche lopott, a villanyautó szennyez: leszámolás az autós tévhitekkel 1.

Az automobilizmus egy és negyed évszázados történelmében annyi minden történt, hogy nem is emlékszünk tisztán minden fejezetére. Segítünk, még ha ehhez le is kell rombolni néhány legendát.

A Zaporozsec T–34-szíve

Kevés presztízsmodellt tudnánk felsorolni az egykori szocialista autók közül, de a Zaporozsec még a nem épp a korszerűségéről vagy eleganciájáról híres KGST-flottából is kilógott gyenge minőségével és megbízhatatlanságával. A zaporozsjei traktorgyár első kisautóját a KERMI nem engedte Magyarországon forgalomba helyezni, az általunk ismert, Zapi és Zápor Jóska néven is emlegetett, kopoltyús ZAZ–968-as, és a frissített, a korabeli Autó-Motor szerint „esztétikailag kedvezőbb”, kopoltyú nélküli 968M pedig viccek tárgya lett.

Fűtéséről valóban benzinkályha gondoskodik, ami már elmondva is ijesztő, az viszont, hogy az 1956-os forradalom fényképeiről és filmkockáiról ismerős T–34-es tank indítómotorja hajtja, jól hangzik ugyan, de már csak azért is nehezen elképzelhető, mert a T–34-est sűrített levegővel vagy elektromotorral lehet beindítani, a Zaporozsecet viszont egy V4-es benzinmotor hajtja.

Zéróemissziós villanyautók

A benzines és a dízel telezajongja és -füstöli a világot, amely nemsokára úgyis elpusztul többek között a kipufogógázok okozta globális felmelegedés miatt, a villanyautó azonban csendben és károsanyag-kibocsátás nélkül juttatja el környezettudatos utasait A-ból B-be. Ez pontosan így van – amennyiben megújuló energiaforrásokból állítják elő az elektromos áramot, amellyel megtankolják a villanyautót.

Ha azonban nem, tehát az esetek túlnyomó részében, akkor az elektromos kocsi legfeljebb a városok levegőjét javítja kissé, mert nem ott füstöl, hanem az általában városokon kívülre telepített erőműveknél. A Tennessee Egyetem kutatóinak tanulmánya szerint például a Kínában futó villanyautók a fosszilis energiahordozókból nyert elektromos áram miatt jobban szennyeznek, mint a benzines kocsik.

Az első Ladák Fiat-motorja

Ó, nekem is volt Zsigulim régen, nagyon jó kocsi volt, még eredeti Fiat-motor volt benne! – egy egész generációtól hallható nosztalgikus sóhaj. Lehet igazságtartalma, hiszen miért ne lehetett volna Zsigulija a mesélőnek – igaz, nem Fiat-motoros volt, az biztos. Mert bár az első Zsiguli valóban a 124-es Fiat alapjait használta, a kocsit a motorjával együtt a mostohább keleti viszonyokhoz igazították az olaszok, és kezdetektől így gördültek le a gyártósorról.

A BMW-propeller

A Ferrari a lovacskás márka, az Opel a villámos, a Mercedes a csillagos, a BMW pedig a propelleres. Utóbbit innen eredeztetik sokan:

Ráadásul a BMW előbb gyártott repülőgépmotort, mint autót, evidens lehetne tehát a magyarázat is az emblémára. A valóságban azonban a kék-fehér a bajor zászlóból ered, ahogy például a Porsche lova is a stuttgarti címerből.

Porsche a Bogár atyja

Ferdinand Porsche nem csak a nevét viselő sportautókat adta a világnak, hanem a Volkswagen Bogarat is – mint az köztudott. Rosszul. Porsche 1936-ra készítette el a Bogarat, amelynek a háború után kezdődött el a sorozatgyártása. A magyar származású Barényi Béla viszont már 1925-ben papírra vetette egy olcsó, bogárhátú kocsi terveit, és nem is hagyta annyiban a dolgot, 1955-ben végül pert is nyert a Porsche ellen, és megkapta a kért, jelképes egymárkás kártérítést. Egy másik magyar származású újságíró, Josef Ganz pedig szerkesztőként az elavult, lomha autók helyett egy Deutschen Volkswagen szükségességéről írt, 1930-ban az Ardie segítségével elkészítette az első Volkswagen prototípust, egy évvel később pedig a Maikäfert, vagyis a Cserebogarat.

Akkor tehát Barényi vagy Ganz valójában a Bogár atyja? Nehéz kérdés, főleg, ha megjegyezzük, hogy a Tatránál dolgozó Hans Ledwinka is készített a későbbi Volkswagen Bogárra kísértetiesen emlékeztető koncepciót, a Tatra V570-est – a harmincas évek elején. Maga Ferdinand Porsche is elismerte, hogy inspirációt merített Ledwinka ötletéből, a Volkswagen pedig 1961-ben hárommillió márka kártérítést fizetett a Tatrának. (De mi köze Hitlernek mindehhez? Itt megtudod!)

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon