Sosem volt ilyen kicsi Lexus még, és a márka reményei ilyen népszerű sem.

„Rémesen olcsó és lehangoló benyomást kelt még az alapmotorhoz elérhető fullos verzió is” – írta Rácz kolléga a Toyota Yaris Crossról.

Kívül lelkesítő, belül lehangoló: ezt tudja a nem hibrid Toyota Yaris Cross – teszt

Méretben, használhatóságban nem kis-, hanem kompakt autó a Toyota Yaris Cross, a komfortszint viszont teherautósan szerény, legalábbis az alapmotorral.

A Toyota döntéshozóihoz is eljutott a kritika, és megcsinálták a Yaris Cross prémium változatát, Lexus emblémával. Jó, lehet, hogy nem áll meg az ok-okozati összefüggés, az viszont tény, hogy a Lexus LBX ugyanazt a GA-B platformot használja, mint a Yaris Cross, a Lexusnál viszont kicsit nagyobb a tengely- és a nyomtávja is, ennél azonban sokkal feltűnőbb, mennyire más karakter.

A melyik szín alapáras? kérdésre a helyes válasz: a középső Amalfi Sárga

Én a nagyobb Lexusokon is túlzásnak érzem a hivatalosan orsó alakúnak nevezett hűtőmaszkot, minden idők legkisebb Lexusán, az LBX-en (Lexus Breakthrough Crossover) viszont tényleg parodisztikus lett volna – nem mintha az aránytalanul ormótlan hűtőrács egyedi jelenség lenne korunk autóiparában. Az „orsó” alsó felét hagyták csak meg, ami feltétlenül jó döntés volt, bár így oda a jellegzetesség: ha eltüntetnénk a márkajelzéseket, az LBX bármilyen divatos, mai crossover lehetne. Yaris Cross nem, annál tényleg sokkal vonzóbb jelenség.

A nagyon menő környezet az etyeki BudaPrés ciderüzeme és ciderbárja

A formáján biztosan nem múlik majd a sikere, a célcsoportjának – „a fiatalabb, városias európaiaknak, akik szeretik a lazább luxust”, ahogy a sajtóanyag írja – biztosan bejön majd a konfliktuskerülő, trendi karosszéria. Veszélyeztethetné még az eladásokat, hogy a Lexusról nagy és erős autók juthatnak eszünkbe, az LBX pedig a kettőből egyik se, de ahogy a német prémiumgyártók is jól jöttek ki abból, hogy lefelé bővítették a kínálatukat, várhatóan a Lexus sem az eddigi vevőit veszíti majd el, hanem újakat szerez. A márkánál úgy számolnak, hogy az LBX lesz a márka slágermodellje Európában.

Ha a forma számít, a Lexus várhatóan sikeres lesz. Azt pedig tudjuk, hogy a forma sokat számít

Nem pont ez a hibrid hajtáslánc van a Yaris Crossban, az LBX-ben erősebb a villanymotor, az akku pedig bipoláris nikkel-fémhidrid (NiMH), kisebb, könnyebb, és gyorsabban adja le a teljesítményét. A másfél literes benzinmotor háromhengeres, ami Lexusnál szokatlan, de másfél literes összlökettérfogatot tulajdonképpen elég háromfelé osztani, annyi mérnöki tudás pedig bőven van Japánban, hogy képesek legyenek megoldani, hogy ne egy Wartburg vagy egy varrógép jusson eszünkbe a hangjáról. A magyarországi bemutatón megtett egyórás tesztút során tényleg nem jutott eszembe egyik se, az viszont igen, hogy a prezentáción komoly zajszigetelésről és csendről volt szó, ennek ellenére hangosan jelzi a motor a működését, ha nemcsak kényelmesen gurulunk az autóval, hanem ki akarjuk használni a 136 lóerős rendszerteljesítményt.

Méretéhez képest – 4190 mm hossz, 1825 mm szélesség, 1545 mm magasság – tágasnak érződik az autó, a térérzetnek az is jót tesz, hogy a központi monitor nem falként emelkedik ki a műszerfalból, hanem rásimul a középkonzolra. Egy nagyobb és drágább Lexusban helyenként nagyon alulmúlná a várakozást az anyaghasználat, de az LBX-ben, különösen a vezető körül, rendben van a minőség. Kellemes környezetben, kényelmesen autózható a kocsi még az Etyek-körüli dombok között is, pedig ott nem jelentkezik az egyik legnagyobb erénye, a kisebb méretéből fakadó parkolási-manőverezési előnye, ami belvárosi használatra bármelyik másik Lexusnál alkalmasabbá teszi.

A hátsó helyzetjelző egy hosszú, kanyargós fénycsík – ilyet is láttunk már jó néhányszor

A képeken látható, a fotókon és élőben is nagyon tetszetős munkagépsárga-fekete LBX is sejteti, hogy divatcikkhez méltón sokféleképp testre szabható az autó, többféleképp, mint bármelyik másik Lexus. Számos szín, kárpitozás és díszítések kombinációja nehezíti a konfigurálást, felszereltségi szintek helyett pedig „atmoszférák” közül lehet választani – Elegant, Relax, Emotion és Cool –, ezeknél nem az extrák, hanem a hangulat és a karakter a lényeges. Persze extrázni is lehet bátran, akkor viszont a 12,29 milliós alapár (LBX) akár hatmillióval is több lehet, annyiért viszont már egy összkerekes, tényleg prémiumkategóriásan felszerelt crossovert kapni.

Európában 25 ezer, Magyarországon 250 darab LBX eladása a Lexus idei célja, mindkettő könnyen teljesíthetőnek tűnik.

Ujlaky kolléga korábbi cikkében sok információ van még a típusról:

Megérkezett a Lexus, amit Európa meghódítására terveztek

Elkészült minden idők legkisebb Lexusa, ez azonban csak a méretre igaz: az LBX olyat feature-öket tud, amit csak a jóval feljebb pozícionált társai, így fogna új vevőket a japán gyártó.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Még a Ford Mustang GTD is lehet durvább!

Egyszerre új és régi az ötajtós MINI Cooper

A világ leggyorsabb elektromos autója annál is gyorsabb, mint gondolnád

További cikkeink a témában