Elkészült minden idők legkisebb Lexusa, ez azonban csak a méretre igaz: az LBX olyan feature-öket tud, amit csak a jóval feljebb pozicionált társai, így fogna új vevőket a japán gyártó.

LBX (Lexus Breakthrough Crossover) néven érkezik a legújabb Lexus, egy kompakt SUV, amit eleve az európai igények szerint tervezett a Toyota prémium brandje. Minden idők legkisebb Lexusa 4190 mm hosszú, 1825 mm széles és 1545 mm magas, tengelytávja pedig 2580 mm, ehhez pedig a mai piacon üdítően könnyű, 1280 kg. Szóval SUV, de nem olyan, sokkal inkább városi autó, mint a mai modellek zöme – a szegmens életben maradásának akkor is örülünk, ha egyébként a SUV-okat is csak indokolt esetben érdemes gyűlölni:

Gyűlölködjünk okosan: nem kell csak azért haragudni egy autóra, mert SUV!

Gyorsan terjedő európai divat a SUV-gyűlölet. Pedig önmagában csak attól, hogy egy SUV SUV, még nem feltétlenül rossz ember. Izé, autó.

Szóval ez a 4,19 méter 30 centivel rövidebb az eddigi legrövidebb UX-nél, de mit ad cserébe ennyi helyen? Kezdjük a külsővel, amit úgy áramvonalasítottak, hogy közben megtartották a brand védjegyének számító orsó hűtőrácsot.

Sportos, de nem agresszív a külső, inkább barátságos, és odafigyel a részletekre:

elöl keskeny, dinamikus adaptív LED fényszórók, hátul szintén keskeny, ráadásul vékony fénycsíkkal összekötött lámpák, a kettő között meg a hullámzó, sportos forma, amit a 18 colos kerekek még jobban hangsúlyoznak.

A hátsó fénycsíkot odabent a műszerfalról az első ajtókra tovafutó krómozott betét idézi, miközben az autó szuper kompakt: a vezetőülés leginkább egy cockpitre hajaz.

Úgy tervezték, hogy minden kézre álljon, könnyen elérhető és kezelhető legyen a vezető számára.

A 12,3 colos digitális műszeregység sem feleslegesen nagy, mellette a 9,8 colos érintőképernyő pedig egyenesen üdítően kompakt méretű néhány kortárs ormótlan tabletjéhez képest. Ráadásul elengedték végre a „műszerfalra random kihelyezett féltégla” megoldást, a kijelző belesimul a konzolba, ami sokkal kellemesebb látvány, olyan érzés, mintha a digitális technika végre polgárjogot nyert volna az autóban, és nem egy idegen testként próbálna befurakodni oda. Nem mellesleg a gyártó szerint így szabadabb a kilátás az útra, ami szintén a vezető kényelmét, kontroll-érzetét szolgálja.

Fokozott figyelmet fordítottak a zajvédelemre is: különböző zajszigetelő, hangelnyelő és vibráció-csökkentő lemezeket, béléseket, tömítéseket, díszléceket és habot alkalmaztak számos helyen, a motortéről az ajtók bélésén át a tetőig. Sőt az autó alján lévő szerkezeti ragasztók nemcsak a vibrációt csökkentik, de merevebbé is teszik az autót.

Maradjunk a praktikumoknál: átlagos, 180 centi körüli pasasok hümmögtek elégedetten a hátsó ülésen, megfelelőnek tűnik a 332 literes csomagtartó is, ám vigyázat, ezt fronthajtásnál kapod meg, az összkerekes verzióban ennél mintegy száz literrel kisebb lesz.

Autó méretű autóként (értsd: nem egy tank) praktikus a 10,4 méteres fordulóköre, ha meg már gyorsítanál, 9,2 másodperc alatt éri el a 100 km/órát a hibrid hajtáslánc, aminek a lelke a másfél literes, háromhengeres szívó benzinmotor.

136 lóerő, 185 Nm, a fogyasztását kicsivel 5 liter fölé várják, és rövidebb távokat képes lesz teljesen elektromos módban megtenni.

Bár sok tekintetben a Yaris Cross-szal vethetjük össze, nem annak a hajtásláncát örökölte meg: módosítottak az akkun, kisebb, könnyebb Ni-MH akkumulátort tettek az LBX-be (a bipoláris nikkel-fémhidrid akku erősebb és sokkal gyorsabban reagál a korábbiaknál), ezen kívül fokozatmentes eCVT váltót.

És itt szakadjunk el végleg Yaris Cross emlegetésétől, mert deklaráltan arra törekedett a Lexus, hogy olyan finomságokkal pakolja tele a járművet, ami csak jóval magasabb kategóriákban megszokott.

Az alapmodell felett van az Elegant, a Relax, az Emotion és a Cool változat, az utóbbi kettőnél már kéttónusú fényezést is választhatsz (bármelyik szín kombinálható a fekete tetővel), de a variációs lehetőségek amúgy is nagyok, például négyféle biztonsági öv-szín közül választhatsz, és még a varrások színét is megválogathatod.

Az újrahasznosított anyagból készült lökhárítók egy minőségi anyagokból álló autót fognak közre: odabent a korszellemnek megfelelően már csak műbőr van, de ezzel semmi gond, miután szemernyit sem megy a minőségérzet rovására.

És van sok apró okosság. A víz közvetlenül az első ablaktörlőkből kerül a szélvédőre; az első ajtó rendelhető elektromos nyitással, ami egyfelől természetesebb nyitó-mozdulatot enged (noha különös módon ezt picit szokni kell a sok évtizedes nem természetes nyitás után, amikor is magunk felé húztuk a kilincset, majd elfele toltuk az ajtót), másfelől megvéd a hátulról érkező forgalomtól is.

Nyomod be, és nyílik ki

Van sok praktikus tárolórekesz, egy nem túl nagy kesztyűtartó, Apple CarPlay és Android Auto támogatás, meg hangvezérléssel is kezelhető infotainment. Az 50 féle hangulatszín, a digitális kulcs, a 13 hangszórós Mark Levinson hifi és a mobilról irányítható parkolás szintén a játék része.

Mindenfelől jön a hang

2024 elején érkezhetnek az első szállítások. A Lexus az LBX-et várja az új best sellernek, konkrétan jövőre 25 ezret tervez eladni belőle. Árat persze nem tudtak még mondani, mindenesetre ha a Yaris Cross és a közvetlen konkurens Audi Q2 / Mini Countryman közé-köré lőjük be valahová, akkor nem tévedhetünk nagyot, szóval durván 10 millió fölött indulhat majd a buli.

Az LBX-et azoknak szánja a Lexus, akiknek még nincs tapasztalatuk a branddel, vagyis új vevőkört hódítana meg, amit Európában egy kompromisszummentes belépőmodelltől remél. A kisebb modellre váltani vágyókra, a második autót keresőkre szintén gondoltak a japánok, akik – Kunihiko Endoh főmérnök szavaival – a luxusautók hagyományos koncepcióját igyekeztek megkérdőjelezni.

Ez is érdekelhet:

Mindjárt itt a Lexus eddigi legkisebb modellje

Az újdonság a legelérhetőbb, és ezért a legnépszerűbb Lexus is lehet.

Európába jön a Lexus szupertágas luxuskisbusza

Fotelek, tévé és hűtő is van a magánrepülőgépeket idéző fedélzetén.

Nem legyőzhetetlen, de elpusztíthatatlan – Toyota Hilux Invincible Sport

Chuck Norris kalapot emelhet neki, a Toyota Hilux annyira halhatatlan.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

150 000 táncoló robotfűnyíró: a technológia a fejlesztés mögött

Így néz ki az a napi menü, amire a szakértők szerint a szervezetednek szüksége van

Kényelem és nyugalom az autópályán, izgalom és őrület a stadionban – BYD Seal U-val a magyar–skót-meccsre

További cikkeink a témában
Óbudán vár a fotókiállítás, amit nemcsak látni, hanem tapintani is lehet
Hirdetés