Elkészült minden idők legkisebb Lexusa, ez azonban csak a méretre igaz: az LBX olyan feature-öket tud, amit csak a jóval feljebb pozicionált társai, így fogna új vevőket a japán gyártó.
LBX (Lexus Breakthrough Crossover) néven érkezik a legújabb Lexus, egy kompakt SUV, amit eleve az európai igények szerint tervezett a Toyota prémium brandje. Minden idők legkisebb Lexusa 4190 mm hosszú, 1825 mm széles és 1545 mm magas, tengelytávja pedig 2580 mm, ehhez pedig a mai piacon üdítően könnyű, 1280 kg. Szóval SUV, de nem olyan, sokkal inkább városi autó, mint a mai modellek zöme – a szegmens életben maradásának akkor is örülünk, ha egyébként a SUV-okat is csak indokolt esetben érdemes gyűlölni:
Szóval ez a 4,19 méter 30 centivel rövidebb az eddigi legrövidebb UX-nél, de mit ad cserébe ennyi helyen? Kezdjük a külsővel, amit úgy áramvonalasítottak, hogy közben megtartották a brand védjegyének számító orsó hűtőrácsot.
Sportos, de nem agresszív a külső, inkább barátságos, és odafigyel a részletekre:
elöl keskeny, dinamikus adaptív LED fényszórók, hátul szintén keskeny, ráadásul vékony fénycsíkkal összekötött lámpák, a kettő között meg a hullámzó, sportos forma, amit a 18 colos kerekek még jobban hangsúlyoznak.
A hátsó fénycsíkot odabent a műszerfalról az első ajtókra tovafutó krómozott betét idézi, miközben az autó szuper kompakt: a vezetőülés leginkább egy cockpitre hajaz.
Úgy tervezték, hogy minden kézre álljon, könnyen elérhető és kezelhető legyen a vezető számára.
A 12,3 colos digitális műszeregység sem feleslegesen nagy, mellette a 9,8 colos érintőképernyő pedig egyenesen üdítően kompakt méretű néhány kortárs ormótlan tabletjéhez képest. Ráadásul elengedték végre a „műszerfalra random kihelyezett féltégla” megoldást, a kijelző belesimul a konzolba, ami sokkal kellemesebb látvány, olyan érzés, mintha a digitális technika végre polgárjogot nyert volna az autóban, és nem egy idegen testként próbálna befurakodni oda. Nem mellesleg a gyártó szerint így szabadabb a kilátás az útra, ami szintén a vezető kényelmét, kontroll-érzetét szolgálja.
Fokozott figyelmet fordítottak a zajvédelemre is: különböző zajszigetelő, hangelnyelő és vibráció-csökkentő lemezeket, béléseket, tömítéseket, díszléceket és habot alkalmaztak számos helyen, a motortéről az ajtók bélésén át a tetőig. Sőt az autó alján lévő szerkezeti ragasztók nemcsak a vibrációt csökkentik, de merevebbé is teszik az autót.
Maradjunk a praktikumoknál: átlagos, 180 centi körüli pasasok hümmögtek elégedetten a hátsó ülésen, megfelelőnek tűnik a 332 literes csomagtartó is, ám vigyázat, ezt fronthajtásnál kapod meg, az összkerekes verzióban ennél mintegy száz literrel kisebb lesz.
Autó méretű autóként (értsd: nem egy tank) praktikus a 10,4 méteres fordulóköre, ha meg már gyorsítanál, 9,2 másodperc alatt éri el a 100 km/órát a hibrid hajtáslánc, aminek a lelke a másfél literes, háromhengeres szívó benzinmotor.
136 lóerő, 185 Nm, a fogyasztását kicsivel 5 liter fölé várják, és rövidebb távokat képes lesz teljesen elektromos módban megtenni.
Bár sok tekintetben a Yaris Cross-szal vethetjük össze, nem annak a hajtásláncát örökölte meg: módosítottak az akkun, kisebb, könnyebb Ni-MH akkumulátort tettek az LBX-be (a bipoláris nikkel-fémhidrid akku erősebb és sokkal gyorsabban reagál a korábbiaknál), ezen kívül fokozatmentes eCVT váltót.
És itt szakadjunk el végleg Yaris Cross emlegetésétől, mert deklaráltan arra törekedett a Lexus, hogy olyan finomságokkal pakolja tele a járművet, ami csak jóval magasabb kategóriákban megszokott.
Az alapmodell felett van az Elegant, a Relax, az Emotion és a Cool változat, az utóbbi kettőnél már kéttónusú fényezést is választhatsz (bármelyik szín kombinálható a fekete tetővel), de a variációs lehetőségek amúgy is nagyok, például négyféle biztonsági öv-szín közül választhatsz, és még a varrások színét is megválogathatod.
Az újrahasznosított anyagból készült lökhárítók egy minőségi anyagokból álló autót fognak közre: odabent a korszellemnek megfelelően már csak műbőr van, de ezzel semmi gond, miután szemernyit sem megy a minőségérzet rovására.
És van sok apró okosság. A víz közvetlenül az első ablaktörlőkből kerül a szélvédőre; az első ajtó rendelhető elektromos nyitással, ami egyfelől természetesebb nyitó-mozdulatot enged (noha különös módon ezt picit szokni kell a sok évtizedes nem természetes nyitás után, amikor is magunk felé húztuk a kilincset, majd elfele toltuk az ajtót), másfelől megvéd a hátulról érkező forgalomtól is.
Van sok praktikus tárolórekesz, egy nem túl nagy kesztyűtartó, Apple CarPlay és Android Auto támogatás, meg hangvezérléssel is kezelhető infotainment. Az 50 féle hangulatszín, a digitális kulcs, a 13 hangszórós Mark Levinson hifi és a mobilról irányítható parkolás szintén a játék része.
2024 elején érkezhetnek az első szállítások. A Lexus az LBX-et várja az új best sellernek, konkrétan jövőre 25 ezret tervez eladni belőle. Árat persze nem tudtak még mondani, mindenesetre ha a Yaris Cross és a közvetlen konkurens Audi Q2 / Mini Countryman közé-köré lőjük be valahová, akkor nem tévedhetünk nagyot, szóval durván 10 millió fölött indulhat majd a buli.
Az LBX-et azoknak szánja a Lexus, akiknek még nincs tapasztalatuk a branddel, vagyis új vevőkört hódítana meg, amit Európában egy kompromisszummentes belépőmodelltől remél. A kisebb modellre váltani vágyókra, a második autót keresőkre szintén gondoltak a japánok, akik – Kunihiko Endoh főmérnök szavaival – a luxusautók hagyományos koncepcióját igyekeztek megkérdőjelezni.
Ez is érdekelhet: