A Lexus új RZ-je elsőre csak egy érdekes arcú SUV-nak tűnik, amivel mintha történt volna valami – de ez csalóka. Itt ugyanis sokkal többről van szó, mint egy ráncfelvarrásról. Átalakították az egész platformot, nagyobb akkumulátort pakoltak alá, átdolgozták a hajtásláncot, felfüggesztést. Az RZ nem csak facelift – ez inkább egy vadonatúj modell, álruhában.
Ha kérdezik, mi a legfontosabb tudnivaló a Lexus RZ-ről, rögtön vágd rá, hogy nincs benne normális kormánykerék. Ez volt az első szériagyártású személyautó 2022-ben, amiben a Lexus meglépte, hogy mechanikus kapcsolat nélküli, steer-by-wire kormányt pakolt bele. Nincs fizikai kapcsolat a kormány és a kerekek között, és így nincs szükség kormánykerékre sem, csak egy alul-felül kilapított izére.
Ami a Teslának nem jött be, az a Lexusban kiválóan működik. A Tesla nem csinált mást, csak fogta a kormánykereket, és lefűrészelte az alját és a tetejét. Aztán próbálj meg vele parkolni, meg körforgalomban tekeregni. A Lexusnál viszont azt csinálták, hogy szerkesztettek egy változó áttételű kormányt, ami szükségtelenné teszi, hogy bármikor is teljesen körbe kelljen forgatnod. Jobbra-balra 200 fokot tud fordulni.
Tudom, elsőre szokatlan, parkolásnál folyton keresztbe akarsz nyúlni, keresed a fogást, meg az indexet, ami együtt mozog a kormánnyal. De ha megszokod, egyszerűen imádni fogod.
Ez a denevérszárnyra hajazó cucc eleinte megizzaszt, aztán öt perc múlva már azon gondolkodsz, miért nem ilyen az összes autóban. Nincs több átfogás, nincs több „kezek keresztben” para, csak precíz mozdulatok, amikhez a rendszer alkalmazkodik: parkolásnál rövidebb, autópályán hosszabb áttétellel. Mondjuk, azok megszívták, akik imádnak térddel kormányozni, hogy szabad kezükkel nyomkodhassák a telefont.
Sport vagy sima? Mindkettő jó, csak máshogy
Ha azt mondjuk, hogy az RZ 550e F Sport 408 lóerője és 4,4 másodperces gyorsulása lehengerlő, az még finomkodás. Eddig ilyen verzió nem is volt, valamiért most látta elérkezettnek az időt a Lexus, hogy az RZ-ből is legyen a teljesítményre, sportosságra kihegyezett verzió. Ami ugye meglepő, hiszen azért mégiscsak egy SUV-ról van szó. Ennek megfelelően ne várd tőle, hogy olyan élményt hoz, mint egy IS 200 hajdanán. Erő persze van dögivel. Meg szimulált váltás és kamu motorhang. Valaki imádni fogja, valakinek nem jön be a PS5-érzés. Az biztos, hogy a korai tesztek alapján a Lexus máris dolgozik azon, hogy egy gyors frissítéssel valamit javítson a hanghatáson. Mert amúgy az összhatás elég rendben van.
És ezt Faro környékén vezetve meg is érezzük. Az utak itt szélesek, simák, a dombok megfelelő ütemben hullámoznak.
Itt nemcsak közlekedni lehet, hanem élvezettel vezetni. És az RZ ebben partner.
A Direct4 összkerékhajtás például úgy osztja a nyomatékot az első és hátsó tengelyek között, hogy azt hidd, te vagy a világ legjobb sofőrje. A kanyar bejáratnál több erőt tol az első kerekekre, de aztán a kigyorsításnál már a hátsóknál az előny.
Aki inkább nyugalmat szeretne, annak ott a 350e változat fronthajtással, 224 lóerővel, 160 km/h végsebességgel, és elméleti 568 kilométeres hatótávval. Ez a verzió nem akar gyorsulási rekordokat dönteni, de a mindennapokra pazar. Köztes megoldás az 500e összkerékhajtással és 381 lóerővel. Mindegyik változatban egy teljesen új 77 kWh kapacitású akkumulátor gyűjti az elektronokat.
AC töltés 22 kilowattal, DC-n 150-nel
A Lexus nemcsak vezetni tette élvezetesebbé az új RZ-t, hanem tölteni is egyszerűbbé. Az új fedélzeti töltő már 22 kW-ot tud AC-n. A DC töltésről még nincs pontos adat, de 150 kW-ról szólnak a hírek. Ez majd akkor lesz igazán érdekes, ha 2026 elején megérkezik Magyarországra is – de most Faro napsütésében nem ez az első, amire fókuszálunk.
Ha valakit nem tudsz izgalomba hozni az RZ kormánykerék nélküli kormányával, akkor a beltér nyugalma fog betalálni.
Ennyire pazar összeállításban még nem láttam színeket, anyagokat, érzéseket egybecsomagolva. Figyeltek arra, hogy ahol lehet, megmaradjanak a hagyományos tekerős, nyomógombos kapcsolók, de ez érintőképernyős menü is kellően egyszerű. Hol vannak már azok az idők, amikor egy kurzorszerű izével kellett megkeresni, hogy mit is akarsz átállítani.
A Lexus beltér most ért el a csúcspontra.
Az új Ultrasuede kárpit lézervágott mintáival, a Dynamic Shadow hangulatvilágítás mozgó fényeivel és a kormánynélküli tér futurisztikus érzésével tényleg olyan, mintha egy másik világban lennénk. Az RZ-ben nincs hangoskodás, nincs vibrálás – csak a letisztultság. Kivéve persze, ha bekapcsolod a sportmódot, és előveszed a váltófüleket, mert akkor jön a villanyos játékgép-őrület.
Ez is érdekelhet:



























