Ez a crossover az autók stúdióapartmanja. Szexi és kompakt.

Továbbra is tart az óriási SUV-láz, egy kósza kombi már lassan hasonló ritkaság, mint egy kétüléses élményautó. Hiába, minden korszaknak megvannak a trendjei, ezeket az éveket egyértelműen a szabadidő-autók uralják. Miért is ne tennék?

A nagy SUV forma-forradalom mellett műszaki fordulat is zajlik, egyre több a tisztán elektromos vagy épp a hibrid hajtás. Izgalmas idők ezek, az egyszer biztos. Az sem véletlen, hogy olyan gyártók léptek be az elmúlt években erre a területre, amelyeknél ezt elképzelni sem mertük volna. Lamborghini, Maserati, Rolls-Royce, csak hogy magasról induljunk. A tehetősebb rétegekre is gondolni kell, na.

A prémium szegmensben már évek óta halmoznak el minket ezekkel a modellekkel, lassan nincs olyan kombináció, amit még nem játszottak ki a gyártók. A szubkompakt crossoverek az elmúlt két-három év legújabb képviselői, van is kínálat bőven.

Ketten megyünk, irány a Balaton, most nyílik épp az északi parton egy említésre méltó birtok egy fantasztikus domboldalon, a Casa Christa, ahol szerény 45 ezer négyzetméteren lehet kétezer mandulafa és sok ezer tőke szőlő között toszkán stílusban felújított kisházakban pihengetni. Toszkána itt van tehát a szomszédban, még az országot sem kell elhagyni hozzá, Balatonszőlősig kell csak betervezni az utat.

Két ember, négy napra, belföldi programra, túl sok csomaggal nem készül, így nem okozott problémát a mérethez képest szokatlanul kicsi, mindössze 320 literes csomagtartó. A saját autóm egy roadster, annak 250 literes a csomagtartója (optimalizált igényekkel akár egy háromhetes roadtripre is alkalmas), de kétszemélyes. Négy személynél, komolyabb utazási tervek esetében szükség lehet egy tetőbokszra, az biztos. De azért ritkák azok a pillanatok, amikor egy autó tele van pakolva, mert a négytagú család nekifut a horvát nyaralásnak. Évente két-három ilyen alkalom lehet, amikor tényleg minden köbcenti számít, de olyankor négy személy az UX jól látható falaiba fog ütközni. Kettőnek bőven elég, pláne lehajtott ülésekkel. Ennyi hely van benne:

A Lexus UX 250h hibrid technológiát tud magáénak, zöld rendszámot nem kap sajnos, de ettől még rengeteg jó pontot igen. A kétliteres benzinmotor, a segítségére siető villanymotorral 184 lóerőt présel ki magából, ami az 1620 kilós saját tömeget egész dinamikusan pattogtatja, városban egész fürge, országúton és autópályán pedig elég. Az autó végsebessége 180 km/h, aminél egészen biztosan tudna minden erőlködés nélkül további tartalékokat mozgósítani, de itt már a jövő szabályairól, öncenzúrájáról is beszélnünk kell.

180

Egyre több gyártó fogja limitálni az elkövetkező években az autói végsebességét, a Lexus mellett például a Volvo is így ereszti szabadon az új modelleket. Nem mintha a hétköznapokhoz nem lenne elég a 180 km/h, inkább csak szokni kell, hogy egyik oldalról jönnek az egyre erősebb autók, másrészt pedig egyre hangosabbak a biztonsági célok az utakon. Megsózva még azzal, hogy ez a két irány valahogy a végtelenben úgy metszi majd egymást, hogy a jövő közlekedése sofőr nélküli önvezető autókat jelent majd... de ne rohanjunk ennyire előre, még le kell jutni a Balatonra, vár ránk a mini Toszkána.

Balatonszőlős, Balatonfüred közeli árnyékában kicsit méltatlanul alulértékelt desztináció, a tótól északi irányba távolodva juthatunk el ide, de nagy hibát követünk el, ha nem tekerjük erre a kormányt, a Balaton-felvidék egyik legszebb része vár minket. A faluban találjuk egyébként a Szőlősi kocsmát is, mely egy igazán autentikus balatoni vendéglátó egység, kiemelkedő konyhai mutatványokkal.

Elhagyva a táblát, Tótvázsony irányába fantasztikus dombok, azokat átszelő kacskaringós utak, körültérdepelve erdőkkel. Csak úgy simán autózni is megéri eljönni erre. A szállásunk pár kilométerre Balatonszőlős után található, magával ragadó domboldal a földje annak a nyolc présházból álló birtoknak, ahol elvonulva a várostól, egymástól tisztes távolságban lehet megélni a lehengerlő tájképet, az éjszakákat pedig a jó ízléssel felújított házakban.

Séta távolságra található a Papok borozója, remek gasztroprogram, óriási panorámával. Hétvégén érdemes foglalni, ottjártunkkor tele volt. Ha pedig ott egy remek hétvége a környéken, akkor ki lehet pipálni szombaton a Tihanyi Piacot, a Placcot, vasárnap a Káptalaltótit, közben pedig beautózni a Káli-medencét.

6,5

Megkezdve a kétszázadik kilométert, a fogyasztásra pillantva nagyon kedves értéket látok: 6,5 liter körüli étvággyal működik a rendszer vegyes körülmények között (ami a gyári értéknél nyilván magasabb), de figyelembe véve, hogy 1620 kilós autóról van szó, ráadásul benzinesről, azt gondolom, hogy ez nagyon szerethető. A modell választható négykerék-meghajtással is, ami nagyobb tömeget és magasabb fogyasztást jelent, de hacsak nem szeretnénk a szántásban közlekedni vele, megteszi az első kerekek meghajtása is.

Az adaptív futómű is teljesen jól teszi a dolgát (extraként lehet kérni), kiegészülve a kényelmes ülésekkel, igazán kellemes utazási élményt nyújt az UX. Magasabb építése ellenére lehet sportosan vezetni, a balatoni kanyarokba szépen betapad. A Lexus elsősorban az utazási élmény által pozícionálja a legtöbb autóját, (de a házban emellett vannak ismert ikonikus sportgépek is, mondjuk az IS F, az LC széria vagy akár a legendás RC), a kifinomult megoldások, a csendesség és a komfortérzet a legfontosabb hívószavak. Ennél a modellnél a sportosság kevéssé domináns motívum, az UX-et csak CVT váltóval lehet kapni, de ez cseppet sem zavaró, ha nem azt várjuk az autótól, mint amit egy RS5-ös Audi adna.

Lehet, hogy a vezetési élmény nem verseng egy sportautóéval, de az utazási már annál inkább. A belsőépítészet nagyon igényes, számomra a német prémiumok nyújtotta standardoknál előrébb mutat, harmonikusabb, ergonomikusabb az egész érzete az embernek, egyszerűen szerethetőbb. Az az ember érzése, mintha interakcióba tudna kerülni ezzel a dizájnrendszerrel, mintha magába fogadná a vezetőjét, utasait és kommunikálna vele. Kicsit szentimentálisan hangzik, de igaz. Ehhez képest a konkurens modellek önzőbb megoldásokkal vannak jelen. Mondjuk a kilométeróra fizikai mozgatása a beállítás gombbal elég öncélú, ellenben nagyon vagány. Jó, hogy a digitális panelben van egy mechanikus játék.

A térérzet elöl teljesen rendben van, hátul szűkösebb, de nem kritikus, a méretéhez képest teljesen rendben van.

Külsőleg tartalmazza az aktuális formanyelv legfontosabb elemeit, a hatalmas maszkot, a húzott lámpákat, az éleket. Ha a sárvédőbetétek nem lennének szögletesek, semmi zavaró nem lenne a külsejében, de még ezt is meg lehet szokni. Jól áll neki a város is, de a nagy kirándulások és a szép tájak is keblükre ölelik.

10

A Lexusnál az a mondás, hogy 10 év vagy 200 ezer km garancia jár a hibrid hajtásra, valószínű ez is közrejátszik, hogy a Lexus modellek több mint 90%-át ezzel a hajtással értékesítik. Magáért beszél, nem kérdés. Ez is csak erősíti azt a képet, hogy megbízható és kevés fejvakarást igénylő márkáról van szó. Az automata váltó ideális városi társsá teszi a jó ízlésű csajok számára a UX-et, a városi elektromos üzemmód pedig felemelő és a jövő iránt felelősséget vállaló érzést ad a hétköznapokban. Teljesen csendben, zaj- és károsanyag-kibocsátás nélkül. Mivel ez nem plug-in hibrid technológia, az autó csak saját magát tudja tölteni, vagyis a mozgási energiából táplálkozik az akkumulátor.

A rendszer még a fékezésből is energiát nyer vissza azáltal, hogy a fékerő jelentős részét az elektromotor adja. Ez az a technológia, ami talán a legközelebb áll a közeljövő fenntartható modelljéhez. A tisztán elektromos autók még pont nem élhetően igazán általános életmód mellett, a tisztán tüzelőanyag égetésével működő motorok (bár nagyon sokat tisztultak az elmúlt tíz évben) szembe mennek a jó közérzettel hosszú távon, viszont az infrastruktúra egyelőre még inkább ezeket támogatja. Nincs neki zöld rendszáma, és emiatt pár kellemes velejáró lemarad a városban és adózásban, de kérdés, hogy meddig tart ez az időszak. Egyaránt lehet jó választás fiatal városi életmódhoz, család előtti vagy kiscsaládos időszakban, ahogy idősebb korban, a gyerekek kiröpülése utáni élethez. Ár/érték arányban ez most egy elég jó dobás. Nagyon szerethető autó, még egy férfinak is.

Ez is érdekelhet:

(Fotó: Donkó Péter)

Player Autószalon

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.