Biztos találni olcsóbb elektromos autót, sőt olyan is van, ami többet megy el egy töltéssel. De ennyire stílusos városi elektromos szabadidő-autó nemigen létezik.
Biztos nem okozok vele óriási meglepetést, de a Toyota-Lexus is azon van, hogy rohamos tempóban fejlessze elektromosautó-kínálatát. Nem hisznek abban, hogy csak és kizárólag elektromos autókra van szüksége a világnak, mert vannak olyan helyzetek, amikor egy hibrid vagy plug-in hibrid autó a jobb és kevésbé környezetszennyező választás, de a villanyautózás egyre fontosabb szerepet fog betölteni az életünkben, ezt jól látják ők is.
Amikor még senki sem gondolta volna, hogy az elektromos hajtásnak helye van a luxusautó-szegmensben, a Lexus már hibrid hajtással vértezte fel a Lexus RX 400h-t 2005-ben. Azóta elkészült másfél millió különböző elektromos rásegítéses Lexus, ma meg már nem is kapni másmilyet.
Az UX 300e első Lexusként kapott teljesen elektromos hajtásláncot 2020-ban. Akkor még az volt a szempont, hogy a benzines, hibrid és elektromos járművek együtt készüljenek, ezért az UX karosszériája befogad bármilyen motort: lehet első- vagy összkerekes hibrid, vagy teljesen elektromos fronthajtású. Az autó fejlesztése egyébként nem teljesen Lexus-eredetű, a kínai piacra készülő elektromos Toyota C-HR szolgálta az alapot.
Az eddigi UX-et nagyon lehetett szeretni, pedig nem volt különösebben jó villanyautó.
A belső tér viszont annyira magával vitt, hogy minden rövid autózást élmény volt vele megtenni. Viszont ezek az autózások nem tartottak sokáig, mert a bruttó 55 kWh-s akkumulátor és a 20 kWh körüli fogyasztás mindent megtett azért, hogy gyakran kelljen tölteni. Ezzel még megvan valahogy az ember. Ha jól megtervezi az útját, és tudja előre, hol fog tölteni, nem fogja felemészteni a hatótávpara. De a HMI kezelhetetlensége annyi ellenséget gyűjtött a Lexusnak, hogy erre már önmagában megérte volna beiktatni egy modellfrissítést. Ami meg is történt 2022-ben a hibrid UX-nél, most nyáron pedig az elektromos UX 300e-nél.
Kezdjük a HMI-vel, aminek a lelkét eddig a váltókar mellett található tapipad adta. Ezen keresztül lehetett a képernyőn megjelenő kurzort ráügyeskedni a megfelelő funkcióra. Ami még elméletben sem tűnik jó ötletnek, de vezetési közben veszélyes közelharc az áhított funkciókért. Ezt a rendszert küldték most nyugdíjba, és vette át a helyét az érintőképernyő. Van néhány gyorsfunkció, amely a kormány mögötti menüben is megtalálható, de a legtöbbet a 12,3 colos képernyőn érjük el (alapáron 8 colos a kijelző).
9,5 pontos megoldás, hogy a fűtés kezelőszervei külön gombokkal történnek, a fél pont levonás csak azért jár, mert a hőmérséklet-állítás még jobb lehetne tekerőgombokkal. De ezt a fél pontot gyorsan vissza is adjuk, mert az ülésfűtés és szellőzés (a legdrágább UX-ben az is van!) igazi gombokat kapott, nem csak egy eldugott felületet a menüben. Kapcsolókat gyártani biztosan drágább, mint funkciót programozni a menüben, de a Lexus tudja, hogy az autóikat használók igénylik a finom törődést, ami időnként egy plusz gombot jelent, máskor meg finom tapintású bőrkárpitot japán varrásmintával.
Ettől érzed magad az autóban úgy, mintha az otthonod kedvenc zugába vonulnál el.
Na és ami még sokkal jobb az új UX-ben, hogy az akkukapacitását jelentősen megtolták,
55-ről bruttó 72 kWh-ra. Ezzel már tényleg simán tud 300 kilométer feletti hatótávot az autó, papíron ez akár 450 km is lehet, ha tudjuk hozni a gyári 17 kWh-s fogyasztási átlagot. Mi nem tudtuk, de ennek biztos az is lehetett az oka, hogy Edinburgh környékén tettük meg az első tesztkilométereket, ahol a jobbkormányos felépítés és a bal oldali vezetés szívta el az energiát az optimális vezetési élménytől.
Ettől eltekintve az simán átjött, hogy az UX futóművén is jelentős módosításokat végeztek. Az eladási számok alapján úgy látták, hogy
az elektromos Lexus vásárlói dinamikus városi fiatalok, akiknek jólesik, ha a kocsi jobban rezonál a vezető akaratára.
Egy Lexusban többnyire a ráérős haladás volt a fejlesztési irány, ahol az egy ujjal tekerhető kormány, a puha futómű és kényelmes környezet dominálta a vezetési élményt. Az UX fiatal vásárlói viszont inkább olyan autót akarnak, amely követi a vezető gondolatait, és megfelelő visszajelzést is ad az útról. Nem kell megijedni, ezentúl sem fognak összekoccanni a fogaink a macskaköves utakon, de a kormányt erőteljesebben kell tartani, és több öröm is vegyül a kényelem mellé.
Kompakt méretű szabadidő-autóként nem olcsó a Lexus UX 300e, alapára közel 24 millió forint. Ezért viszont temérdek kényelmi és biztonsági szolgáltatást is ad, meg persze a megszokott életérzést. Talán már csak valamivel gyorsabb tölthetőség kellene hozzá, hogy tökéletes autó legyen.
Ez is érdekelhet: