Ha te is azok közé tartozol, akik egy régi családi fotón először nem a nagymama kalapját, hanem a háttérben álló autó rendszámát nézik meg, akkor jó hírünk van számodra. A magyarjarmu.hu csapata olyan összefoglalót készített a magyar rendszámokról, aminek a böngészésével el lehet tölteni a karácsonyi szünetet.
Sokak számára a rendszám csak egy unalmas fémdarab, amit kötelező felszerelni az autó orrára, míg az autózás iránt rajongóknak a történelem lenyomata is lehet egy ritka kombináció. A hazai közlekedéstörténet legnagyobb oldala, a magyarjarmu.hu most egy egészen elképesztő, kilencrészes sorozatot jelentetett meg, ami a magyar rendszámok fejlődését mutatja be, a kezdetektől egészen a rendszerváltozásig.
Ne csak száraz jogszabályok gyűjteményére gondolj, bár a fanatikusoknak az is ott van, hanem például előkerestek rengeteg olyan régi fotót, amit most láthatunk először.
De a legérdekesebb nem is ez, hanem a kereshető adatbázis. A szerkesztők feldolgozták a magyar járműtulajdonosok 1930-as és 1937-es listáját, szóval ha van egy régi fotód a padláson, amin a dédapád feszít egy ismeretlen járgány mellett, és látszik a rendszám, akkor most pár kattintással kiderítheted, hogy milyen autót vezetett, és mikor volt a nevén.
Nem véletlen az időzítés, hiszen jövőre lesz 125 éve, hogy Rudnay Béla budapesti rendőrfőkapitány megelégelte a káoszt, és 1901-ben kiadta a parancsot: minden automobilra szám kell.
„Az 1901. június 6-án kiadott rendeletben a járművezetői vizsga kötelezettsége mellett szerepelt az is, hogy minden automobil (…) számmal látandó el és nyilvántartandó. A járművekre felfestett számjelzéssel indult a hazai rendszámok története”
– meséli a sztorit dr. Négyesi Pál járműtörténész, az oldal szerkesztője.
A cikkekből kiderül egy pár érdekesség a magyar rendszámokról, például 1906-ban Vas vármegye volt az első vidéki kerület, ahol bevezették a rendszámokat, 1910-ben pedig már nemzetközi szabványoknak megfelelően táblázták fel az autókat.
Lehet, hogy nem tudtad, de a második világháborúig területi alapú volt a rendszer, mint most a németeknél,
majd a háború után jött a járműfajták szerinti csoportosítás. Emlékszel még a két betű, négy szám kombinációra a szocializmusból?
A magyarjarmu.hu mögött Hajdú Csaba és dr. Négyesi Pál állnak, utóbbi nem ma kezdte a szakmát, az Óbudai Egyetem óraadója, a magyar autótörténelem elhivatott kutatója, és a hazai oldtimer kultúráért tett munkájáért elismerést is kapott. Szóval, ha dolgozik valamin a magyar autókról, akkor azt érdemes megnézni, a honlappal pedig az a célja, hogy levéltári forrásokkal alátámasztva, de olvasmányos formában tárja elénk a magyar közúti motorizáció történelmét. A rendszámokról szóló sorozatot ide kattintva érheted el.
(Kiemelt kép: Fortepan / Magyar Rendőr, 1967)
Ez is érdekelhet:















