Miután a Citroën, Alejandro de Tomaso és a Fiat is csak küzdött vele, a Ferrari és a 3200 GT újra sikeressé tette a modenai Maseratit.

1914 decemberében alapította a Maseratit az öt fivér, akik közül Alfieri, Bindo és Ernesto egészen a 20-as évek közepéig versenyautókat épített a Diattónak. Ahogyan 1926-ban a Diatto befejezte a versenyautók gyártását, a testvérek saját vállalkozásba kezdtek, és még abban az évben megnyerték a híres Targa Floriót. 1957-ben azonban a Targa Florión történt tragédia után a Maserati visszavonult a versenyzéstől, és a gran turismók gyártására koncentrált, amihez remek belépő volt a 3500 GT. Sorra mutatták be a csodálatos sportautókat és a négyajtós Quattroportét, de 1968-ra a Maseratit átvette a francia Citroën. A vállalat vezetője ugyan maradt Adolfo Orsi, de az irányítás egyértelműen az új tulajdonos kezében volt, akik hamarosan bemutatták a Maserati V6-os motorjával szerelt Citroën SM kupét.

Amikor színre lépett az 1973-as olajválság, az meglátszott a nagyteljesítményű, nagy motorokkal szerelt és nagy fogyasztású autókat kínáló Maseratin, ezért a Citroën az olasz állam közvetítésével eladta a céget az argentin Alejandro de Tomasónak. Ettől azonban nem lett sokkal stabilabb a vállalat, a Biturbo modelleket pedig már akkor is bőven érte kritika, valamint de Tomaso személye körül sem volt minden fényes. 1989-ben a Fiat lépett a Maserati életébe, majd négy évvel később már az egyedüli tulajdonosa lett.

1997-ben adta a Fiat a Ferrari kezébe a Maseratit, amivel együtt egy új korszak kezdődött.

Alejandro de Tomaso terve az volt, hogy a Maseratinak szélesebb körben elérhetőnek kell lennie, amire tökéletes volt a Biturbo, mert egyszerre volt megfizethető, sportos és elegáns autó, ezért már az első évben értékesítési sikernek tűnt. Még a 80-as évek beköszönése előtt azonban kiderült, hogy az alacsony keretből kifejlesztett Maseratik nem igazán megbízhatóak, ezért az eladások villámgyorsan estek vissza. Mivel a vállalatnak még évtizedekig nem volt pénze új fejlesztésekre, ezért még 1998-ban is a Biturbo alapjait használó Quattroporte Evoluzionét mutatták be a Genfi Autószalonon.

Őszintén imádom az összes Biturbót, mert Marcello Gandini a világ egyik legjobb formatervezője és kevés autó adott olyan vezetési élményt, mint a Zagato Spyder, a Quattroporte vagy éppen a fantasztikus Shamal. Viszont 2000 felé közeledve már tényleg valami sokkal modernebbre volt szüksége a Maseratinak, ami a 3200 GT-vel érkezett meg.

Eltűntek a szögletes formák, a különböző gyártóktól összevadászott alkatrészek, a hanyag összeszerelés.

Formaterve az Italdesign stúdiójában készült, korábban a Ghiblit, a Borát és a Merakot is Giorgetto Giugiaro tervezte, az utasteret pedig Enrico Fumia rajzolta. A 3200 GT vékony hűtőmaszkján ott díszeleg a Maserati háromágú szigonya, a kerek fényszórók előtt fényezett lámpabetétek és átlátszó bura van. Lágy ívet vesznek a sárvédők a kerekek felett, az autó oldaláról hiányzik a három szellőzőnyílás, mely csak a 2007-es GranTurismón tér vissza.

Szép és arányos autó, de a hátsó lámpa megosztó pontja lett a dizájnnak. Bumeráng alakjáért valaki rajong, mások pedig inkább az autó többi részét nézegetik. Ez volt az egyik első autó, melyet szériában LED-es hátsó lámpákkal szereltek. Eredetileg a Mistral nevet szánták az autónak, de ennek jogait a Volkswagen birtokolja, ezért végül az első sikeres granturismóra utalva (3500 GT) lett 3200 GT.

1998 októberében mutatták be a 3200 GT-t a Párizsi Autószalonon, a prezentációt pedig Luca di Montezemolo tartotta.

Motorja teljesen alumínium, így csak 221 kilogrammot nyom, furata és lökete is egyaránt 80 milliméter, két vezérműtengelyes és hengerenként négyszelepes, valamint két turbófeltöltő hergeli. A motorhoz hatfokozatú Getrag kézi váltó csatlakozik (vagy a BTR négysebességes automatája). 3,2 literes, V8-as turbómotorja 6250-es fordulaton adja le 370 lóerejét, és 491 Nm nyomatéka van 4500-nál. 5,2 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a végsebessége pedig 280 km/óra.

2001-ben a Maserati nem véletlenül keresztelte át Coupéra és Spyderre a 3200 GT frissített változatát, habár ez nem túl fantáziadús választás. Leginkább arról ismerhető fel az újabb modell, hogy a bumeráng alakú hátsó lámpák helyére sokkal unalmasabbak kerültek. Messze több volt ez egyszerű frissítésnél, mert a motorháztető alatt a turbókat köbcentikkel pótolták.

Ekkor váltotta fel a Maserati hajtást a Ferrari technikája, és tért vissza több mint egy évtized után Amerikába a márka.

Négy év alatt 4795 darab 3200 GT készült, ezzel szemben a Coupéból és a Spyderből kevesebb idő alatt közel 13 500 példányt adtak el. Az F136 kódú, 90 fokos hengerszögű, térforgattyús főtengelyű, 4,2 literes, szívó V8-as motor 7000-es fordulaton üvölt ki 390 lóerőt, és 450 Nm nyomatéka van. A nagyobb hengerűrtartalom bőven pótolta tehát a turbófeltöltőket, így a motor is könnyebb lett, már csak 184 kilogramm súlyú.

Hatfokozatú hagyományos, manuális váltó mellett a Maserati már nem egy lusta négyfokozatú automatát kínált, hanem a kormányról vezérelhető, elektrohidraulikus szerkezettel szerelt hatos váltót (Cambiocorsa), mint a Ferrarikban. A transaxle elrendezés (a váltó a hátsó tengelynél található) javított az autó súlyelosztásán és így a vezethetőségén is. Az igényes kettős keresztlengőkaros első futómű mellett a Maserati Coupéban és Spyderben már elérhető volt a Skyhook elektronikusan vezérelt, adaptív lengéscsillapító.

5 másodperc alatti gyorsulást és 290 km/órás végsebességet hozott a 2004-ben bemutatott Maserati GranSport.

Frank Stephenson, az autóipar legsokoldalúbb formatervezője dolgozta át a Maserati vonalait, így javult az aerodinamikája és sportosabb hangulatú lett az autó utastere. Pályafutása utolsó éveiben elmaradhatatlanok voltak a különböző limitált szériák, mint a Spyder 90th Anniversary vagy az MC Victory, de a japán importőr tiszteletére készült 35 darab Maserati and Cornes 10th Anniversary is.

Ezzel az autóval hagyta maga mögött a Maserati a zűrös múltat és fonódott össze a Ferrarival, ezzel jutott el újra Amerikába és a versenypályákra. 2007-ben a kilenc hónap alatt kifejlesztett és tizenkét éven át gyártott GranTurismo váltotta.

Ez is érdekelhet:

Rossz helyen és rossz időben – Maserati Quattroporte II

Maserati Quattroporténak hívják, mégsem ismeri senki az olaszok Citroën SM alapú luxuslimuzinját.

A nép Ferrarija – Fiat Coupé

Amikor Chris Bangle legyőzte a Pininfarinát, akkor született meg a Fiat Coupé.

Praktikus csodabogár – a Fiat Multipla-sztori

Lehetett szeretni vagy nem szeretni, de aki használta, imádja. Gondoltad volna, hogy már 25 éves?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés