Mindkét autó vászontetős, de ennél jobban nem is különbözhetne egymástól a Mazda örökzöld roadstere és a MINI stílusos kabriója. Az ülések száma, a motor típusa, a hajtás helye mind eltérő bennük, mégis mind a kettő a szellős autózás egyre ritkább, de annál értékesebb élményét adja meg nekünk.

Csendben eltűntek az elérhető kabriók az új autók piacáról. A prémiummárkákon, luxusautókon kívül aligha találunk nyitható tetős modelleket, pedig egykor tele volt velük a kínálat, minden valamirevaló márka tartott legalább egyet a választékban. A kabriók még a nyitható keménytetők megkérdőjelezhető divatját is túlélték, hogy aztán észrevétlenül párologjanak el, a tehetősek szórakozásának hagyva a szellős autózást. Ma már nem kapsz új kabriót tízmillió alatt, de felette sem nagyon, egyszerűen nem érte meg erre a szűkülő piacra gyártani.

Persze vannak olyan ikonikus modellek, amelyek miatt érdemes volt kivételt tenni,

és amiket egyszerűen nem lehet megszüntetni. A világ legnépszerűbb roadsterét a szigorodó normák sem tudták kicsinálni, a Mazda egyébként is a saját útját járja, ami a technika fejlődését illeti, és szerencsére megtehette, hogy a mai napig gyártásban maradjon az MX-5. Sokra értékeljük a MINI igyekezetét is, hogy nem mondott le a kabrióváltozatról, mert egy olyan stílusos kisautó, mint a Cooper, egyszerűen megérdemli a vászontetős kiadást.

Nem is terveztük, hogy összevetjük őket, és ez nem is egy hagyományos értelemben vett összehasonlító teszt, hiszen mi értelme lenne egymáshoz mérni az almát és a körtét? Az egyik kétüléses, szívómotoros, hátsókerék-hajtású sportautó, a másik pedig négyüléses, turbómotoros, fronthajtású kisautó, és már egyikhez foghatót sem találsz a piacon. Mivel véletlenül éppen egyszerre jártak a Playernél, nem tudtuk nem elvinni őket egy közös túrára, hogy megmondjuk, melyiktől milyen élményekre számíthatsz.

Nagyon más élményekre, az biztos.

A Mazda egy igazi purista sportautó, ami a negyedik generációjánál is ragaszkodik a klasszikus recepthez: hosszú orr, rövid far, hátsókerék-hajtás és minél kisebb tömeg. A kétféle motorja közül a kisebb, 1,5 literes nem a 132 lóerős teljesítményével fog elbűvölni, de ami papíron kevésnek tűnik, a valóságban tökéletesen illik az 1050 kilogrammos autóhoz. Persze át kell gondolnod vele az előzéseket, de nem kell félned az egekbe forgatni a motort, és minden egyes fokozat kihúzatása egyre csak növeli az elégedettségedet.

Nem kapsz sehol máshol ennyire rövid úton, ilyen mechanikus érzetet adva kapcsolható váltót,

ami alig egy arasznyira van a kormánytól – a szűkös autónak is megvan a maga előnye. Mesés a kormányzás is, szinte mesél az útról, miközben a hátsókerék-hajtással még a kevésbé dörzsölt sofőrök is táncoltathatnak egy kicsit a Mazda farán, tovább gyűjtve az élményeket. Kicsinek tűnik, de az MX-5 egy igazi sportkocsi, könnyű, pontos és játékos, éppen olyan, amilyennek a tökéletes élményautót elképzeljük.

A MINI ezzel szemben egészen más világ. Nem gondoltuk volna, hogy a Mazdához képest nemcsak nehezebb lesz, de ennyivel nagyobb is.

Míg az MX-5-be nem sikerült beletennünk a gyerekülést, és egy korábbi alkalommal is csak gondos csomagolással tudtunk vele elindulni egy nyaralásra – aminek persze minden percét élveztük –, addig a Cooperben nemcsak léteznek a hátsó ülések, de még használhatók is. A csomagtartója nagyobb, de a lehajtható fedele akkor is szűk helyet hagy, ha csukott tetőnél egy ügyes mechanizmussal megnövelhetjük a rakodónyílást.

Nem mintha zavarna a MINI-ben, hogy nehezebb, hiszen már az alapváltozata is 163 lóerős, a kínálat arany középútjának tekinthető Cooper S-ben pedig a kétliteres turbómotor immár 204 lóerőre képes, ami bőven elég egy ekkora kisautóhoz. Szinte feleslegesen erős is, mindenesetre elég nagyot lehet menni vele, és ehhez való a futómű hangolása is, ami bőven a feszes oldalra került, egy kicsit kényelmetlenebbé téve a mindennapokat.

Mert a MINI nem csak második autónak jó, akár minden napunkat boldogabbá tehetjük vele.

A Mazdában tényleg csak a legszükségesebbeket találjuk, a pohártartó elcsomagolható, hogy maradjon hely a könyökünknek, kesztyűtartó helyett pedig be kell érnünk egy kis dobozzal. Az MX-5 legújabb kiadásában már érintőképernyőn kezelhetjük a navigációt, vezeték nélkül tükrözhetjük, és új típusú csatlakozón tölthetjük a telefont, de nagyjából ennyi. Mégsem maradt hiányérzetünk, az ülések ugyanis tökéletesen tartanak, az pedig utolérhetetlenül stílusos, amikor

a kézzel mozgatott vászontetőt egyszerűen csak hátracsapjuk, egy pillanat alatt, bárhol, bármikor.
Gombnyomásra elektromosan nyitható a tető a MINI-ben, méghozzá két lépcsőben.

Először csak a fejünk fölött hajtogatja össze a vászontetőt, így úgy használhatjuk, mint egy napfénytetős autót. Majd az egész kapucnit összecsomagolja a hátsó ülések mögé, amitől kicsit nehezebb lesz a hátralátás a középső tükörben, de ez is hozzátesz a MINI sajátos stílusához. A hangulata pedig tökéletes, amihez a nagy kerek kijelző élénk, vidám menüje, a világos bőrülések, a szövetkárpittal bevont műszerfal és a hagyományos billenőkapcsolók is hozzátesznek.

Visegrádra mentünk a két autóval, ahol világosan kirajzolódott közöttük a különbség.

A Mazda a vezetés tiszta élményét adja, minden sallang nélkül, míg a MINI-nél megkapjuk a nagy teljesítményt, de stílusos krúzolásra is kiváló. Az MX-5-ben együtt élsz a technikával, érzed az autó minden rezdülését, a Cooperben pedig nagyszerűen szórakozol, vagy kényelmesen élvezed az életet, amihez éppen kedved van. A MINI váltója mindenképp duplakuplungos automata, de kormány mögötti váltófülek nem járnak hozzá, és sajnos a hangja is szerényebb lett, mint korábban, oda a durrogás.

Nem terveztük, hogy a mai újautó-kínálat leginkább elérhető kabrióiról írunk,

de úgy alakult, hogy ebben a cikkben épp a két legolcsóbbat láthatod. Ha a kabriónak csak erős túlzással nevezhető ponyvatetős Fiat 500C-t nem számoljuk, akkor a MINI a legolcsóbb a 11,3 millió forintról induló árával, a tesztelt motorral 12,9 millióba kerül, és a Mazda is drágább lett, mint amikor egy évtizeddel ezelőtt gyártásba került, most legkevesebb 13,3 millió forintért kaphatod meg. Mind a két autóra milliókat lehet még rádobni, ha nem sajnálod tőlük az extrákat.

Tudtuk, hogy más lesz a két autó, amikor útnak indultunk velük, de nem sejtettük, hogy ennyire. Ha nincs rá egy vagyonod, és egy kicsi, szórakoztató kabriót keresel, vagy ha mindig is egy hátsókerekes roadster volt az álmod, akkor váltsd valóra, amíg nem késő. Az ugyanis mind a két autóban közös, hogy napfénnyel és menetszéllel ajándékozzák meg az utasokat, és manapság, abban a korban, amikor a kabriók lassan eltűnnek a kínálatból, már önmagában ezért is hálás lehet, aki a kormányuk mögé ülhet.

Ez is érdekelhet:

A legjobb utazások terv nélkül születnek – MINI Cooper S Cabrio

A télen is napos Barcelonában próbáltuk ki az új MINI Cabriót, ami tele van vidámsággal, és minden útból élményt farag.

Levendulamezők helyett egy fotófesztivált fedeztünk fel Provence-ban

Fotófesztiválra utaztunk Arles-ba, és egy MINI kabrióval fedeztük fel Provence igazi arcát.

Ismerd meg az olasz szállodát, ami a Mazda MX-5 rajongóinak készült

A Mazda-tematikájú szobákhoz roadsterezés is tartozik.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Még mindig hidegrázós Hamilton és Verstappen utolsó köre arról a bizonyos Abu-dzabi Nagydíjról

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés