Csak a képeket nézve nem biztos, hogy Mazdának ismernéd fel ezt a tanulmányautót, hiszen a hetvenes évekre jellemző formája más márkánál is megállta volna a helyét. Pedig tényleg a Mazda csinálta ezt a szupersportautót, amit aztán évtizedekre a gyári raktárba zártak, és csak nemrég vették elő.

A Mazda sportautójáról az imádnivaló MX-5 vagy a Wankel-motoros RX-7 juthat eszedbe, de a japán gyártó számtalan tanulmányt is készített a témában, és ezek egyike az RX-500, amiről talán még nem is hallottál. Persze jó rég volt, 1970-ben mutatták be a tokiói autószalonon, ék alakú formájával és egyenesen lecsapott hátsójával pedig nagyszerűen hozta a kor divatját.

A hetvenes években Japánban így nézett ki egy autóbemutató

Igazából nem is a formája a lényeg az RX-500-nak, hanem mondjuk a hajtáslánca, a középmotoros szupersportautót ugyanis 982 köbcentis, kétrotoros Wankel-motorral szerelték. 250 lóerőt adott le, ami ma már kevésnek hangzik, de 1970-ben egyáltalán nem volt az, és

mivel csupán 850 kilogrammot nyom, ezért simán megfutja a 240 km/órát.

Nem maradhatnak el a tanulmányautós részletek, például az előre-felfelé nyíló ajtók, míg a motort sirályszárnyas motorházfedélen át lehet elérni.

Még érdekesebb a hátsó lámpa, amit óriási innovációnak szántak:

zölden világított, ha az autó gyorsult, sárgán, ha egyenletesen haladt, és pirosan, ha fékezett, ezzel jelezve a mögötte jövőnek a vezető szándékát.

Azt hinnéd, hogy több RX-500 épült, de ez ugyanaz, csak más színben
Sokan azt gondolták, hogy a Mazda többet is épített az RX-500-ból, de valójában csak egy példánya készült,

amit először narancssárgában mutattak be, majd valamikor zöldre festették, végül ezüstben pompázott, amikor a Mazda gyári raktárjába zártak. Szinte meg is feledkeztek róla 2008-ig, amikor elővették, felújították, és még a goodwoodi fesztivált is megjárták vele.

Az RX-500 a Mazda hirosimai múzeumában kiállítva
Az eredetiből csak egy volt, de a Matchbox négy évig gyártotta az RX-500-at

Ez is érdekelhet:

A Mazda Iconic SP a jövő örömautója

370 lóerővel, könnyedséggel és vezetési élménnyel.

Igazi kincseket rejt a hirosimai Mazda-múzeum

Mutatjuk a nemrég felújított Mazda-múzeum érdekességeit.

Nem erős és nem gyors, mégis a Mazda MX-5 a legjobb sportautó

Semmi nem érhet az MX-5-ös Mazda nyomába. Legalábbis, ha a vezetési élményről van szó.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A legjobb barátaid: a kutyád, és ez a talpbetét

Elektromos autóval a Balatonra? A Honda e:Ny1-nal kipróbáltuk

Szerinted sportszerűtlen volt Ricciardo leggyorsabb köre Szingapúrban? Szavazz!

További cikkeink a témában