Csak a képeket nézve nem biztos, hogy Mazdának ismernéd fel ezt a tanulmányautót, hiszen a hetvenes évekre jellemző formája más márkánál is megállta volna a helyét. Pedig tényleg a Mazda csinálta ezt a szupersportautót, amit aztán évtizedekre a gyári raktárba zártak, és csak nemrég vették elő.

A Mazda sportautójáról az imádnivaló MX-5 vagy a Wankel-motoros RX-7 juthat eszedbe, de a japán gyártó számtalan tanulmányt is készített a témában, és ezek egyike az RX-500, amiről talán még nem is hallottál. Persze jó rég volt, 1970-ben mutatták be a tokiói autószalonon, ék alakú formájával és egyenesen lecsapott hátsójával pedig nagyszerűen hozta a kor divatját.

A hetvenes években Japánban így nézett ki egy autóbemutató

Igazából nem is a formája a lényeg az RX-500-nak, hanem mondjuk a hajtáslánca, a középmotoros szupersportautót ugyanis 982 köbcentis, kétrotoros Wankel-motorral szerelték. 250 lóerőt adott le, ami ma már kevésnek hangzik, de 1970-ben egyáltalán nem volt az, és

mivel csupán 850 kilogrammot nyom, ezért simán megfutja a 240 km/órát.

Nem maradhatnak el a tanulmányautós részletek, például az előre-felfelé nyíló ajtók, míg a motort sirályszárnyas motorházfedélen át lehet elérni.

Még érdekesebb a hátsó lámpa, amit óriási innovációnak szántak:

zölden világított, ha az autó gyorsult, sárgán, ha egyenletesen haladt, és pirosan, ha fékezett, ezzel jelezve a mögötte jövőnek a vezető szándékát.

Azt hinnéd, hogy több RX-500 épült, de ez ugyanaz, csak más színben
Sokan azt gondolták, hogy a Mazda többet is épített az RX-500-ból, de valójában csak egy példánya készült,

amit először narancssárgában mutattak be, majd valamikor zöldre festették, végül ezüstben pompázott, amikor a Mazda gyári raktárjába zártak. Szinte meg is feledkeztek róla 2008-ig, amikor elővették, felújították, és még a goodwoodi fesztivált is megjárták vele.

Az RX-500 a Mazda hirosimai múzeumában kiállítva
Az eredetiből csak egy volt, de a Matchbox négy évig gyártotta az RX-500-at

Ez is érdekelhet:

A Mazda Iconic SP a jövő örömautója

370 lóerővel, könnyedséggel és vezetési élménnyel.

Igazi kincseket rejt a hirosimai Mazda-múzeum

Mutatjuk a nemrég felújított Mazda-múzeum érdekességeit.

Nem erős és nem gyors, mégis a Mazda MX-5 a legjobb sportautó

Semmi nem érhet az MX-5-ös Mazda nyomába. Legalábbis, ha a vezetési élményről van szó.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
52% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés