A legerősebb E osztályos Mercedes egy háromliteres plug-in hibrid. Hova jutott a világ? Megnéztük, és nem fintorogtunk közben.

Beültem az autóba, gondosan elhelyeztem az elvitelre vásárolt kínai kaját, nehogy egy komolyabb gyorsításnál meglepetést okozzon, hogy különválik a műanyag doboz a tetejétől, és kellemetlenül megnő az utastér szecsuánicsirke-tartalma. A meglepetés máshonnan jött: egy srác odahajolt az ajtóhoz, és valamit mutatni próbált a telefonján. Leengedtem az ablakot, mire rögtön kérdéseket szegezett nekem:

„Mekkora esélye van, hogy ezt az autót néztem tegnap este az Ámon Olivér csatornáján, és erre most itt van, élőben? Ez az, a sárga biztonsági övvel! A tiéd? Vagy az Olivéré? A tiéd. Vagy az Olivéré?”

Egyikünké sem, és azt hiszem, ezt mindketten sajnáljuk, némi vigaszt csak az jelent, hogy alig több mint hatvanmillió forintért bármikor a nevemre vehetem. Különböző okok miatt ez egyelőre nem történt meg, de egy hét alatt, amíg nálam volt, nem csak az AMG-videók nézegetésével álomba szenderülő srácnak okozott örömöt.

Ez az E osztály csúcsa. Maybach-változat nem készül belőle, AMG-ből pedig már csak ez az egy van, a nemesien hosszú nevű Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4matic+. Nem V8-as, mint a korábbi E AMG-k legjei, hanem sorhatos, van viszont egy 21 kilowattórás akku is benne, amivel majdnem száz kilométert képes teljesen elektromos üzemben megtenni – nemrég ezért még zöld rendszámot is kapott volna, de a polgárpukkasztásnak is van határa, még ha lassan is veszik észre a jogalkotók. Ingyen parkolni már nem, némán és helyi károsanyag-kibocsátás nélkül suhanni azonban lehet vele, bizonyára ez a legfőbb szempontja azoknak, akik egy alapváltozatban 585 lóerős rendszerteljesítményű, nulláról százra 3,8 másodperc alatt gyorsuló autót vásárolnak. És azt is elmondhatják, hogy autójuk gyári fogyasztási értéke átlagosan 2,9 liter/100 km – elnézést, visszavonom az előbbi megjegyzésem a polgárpukkasztás határainak felismeréséről.

Az E osztály nagyon jól néz ki, limuzin, kombi és emelt kombi karosszériával is, remekül sikerült a klasszikus értékeket, az eleganciát és a kortalanságot megjeleníteni egy arányos, modern, mégis jellegzetes formán, valami ilyesmit vár el az ember egy Mercedestől. Egy AMG-től pedig azt, hogy az utcán parkolva is megkérdőjelezhetetlen legyen az ereje, mint egy alfahímnek, de abból a típusból, amelyiknek a felhajtott ujjú fehér ingje rajzolja ki az izomzatát, nem pedig az atlétatrikójából kilógó bicepszének érhálózata.

Dagadnak a sárvédők – igaz, az elsőkön már nem V8 BITURBO, hanem TURBO HYBRID felirat olvasható –, látszik, hogy a motornak rengeteg hűtőlevegőre van szüksége, a négy kipufogóvég valódi, a lyuggatott féktárcsák még a 21 colos felnik mögött is hatalmasnak tűnnek.

A fehér nem a kedvenc autószínem, nemcsak gyakorisága miatt, hanem azért sem, mert kevés kocsinak áll igazán jól, de az Edition 1 csomaghoz tartozó, egyébként 2,5 millió forintos selyemfényű a fekete kontraszttal – felnik, légterelő csík a csomagtértetőn, sötétített ablakok, elemek a lökhárítókon és az oldalt végighúzódó AMG matrica – remek kombináció. Nem harsány, mégsem lehet fehér szedánnal nagyobb feltűnést kelteni a kulturáltság határain belül.

A valóságban harmonikusabb a műszerfal, mint amennyire a képek visszaadják, a hightechség és az érzésre százméternyi elrejtett LED-csík ellenére igényes, stílusos és funkcionális az AMG beltere. Úgy alakult, hogy egy időben járt nálunk az M5-ös BMW is, annak ehhez képest minimalista a vezetői környezete, a Mercedesben egyszerűen jobb, otthonosabb tartózkodni. Ami karbonnak látszik, az karbon is, ami viszont a manapság szokásos, fényes fekete műanyagnak, annak egy jelentős része monitor, nemcsak középen, hanem az utas előtt is, ezt hívják Superscreennek. Mondjuk az ujjlenyomatokat és a port ugyanúgy vonzza, mint a filléres fekete plasztik.

Sárga biztonsági öv és sárga betét nélkül is feltűnőek lennének az első sportülések, szépségüknél is fontosabb, hogy sikerült a kényelmet és a megfelelő tartást összehozni, bár ezt csak egy fél kontinenst átszelő túra vagy egy pályanap után lehetne biztosan kijelenteni. Ha a kettő közül kellene, nem az utóbbit választanám.

A háromliteres, hathengeres, 449 lóerős turbómotor, a 163 lóerős villanymotor, a kilencfokozatú automata váltó és az összkerék-meghajtás tökéletesen rendszerben működik, Race Start módban kis időre 612 lóerő is rendelkezésre áll – ez brutális, ahogy a 750 Nm és a négy másodpercen belüli gyorsulás is. A Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4matic+ mégsem az igazán, és nem azért, mert egy közel ötméteres, üresen is több mint 2,3 tonnás négyajtós kevéssé ideális alap ehhez.

Ezzel az autóval sokkal jobb dinamikusan – értsd: akár baromi gyorsan – közlekedni, mint a képességeinek korlátait feszegetni. Minden elemében ott van a mérnöki tudás, az idő- és pénzráfordítás: élmény irányítani – részben a hátsókerék-kormányzásnak köszönhetően –, a futómű csillapítását elektronika állítja optimálisra, a végtelen erőt érezni, a méretéből és a tömegéből viszont lecsal a technika, kisebbnek és könnyebbnek tűnik, mint amilyen ténylegesen. Mégis a természetes közegének érződik a normál forgalom is, nem szenved addig sem, amíg megmutathatja képességeit, hiszen az is a képessége, hogy a mindennapokban szolgálja ki utasait maximális kényelemmel, kellő luxussal és bármikor bevethető erőtartalékkal. Így már az sem annyira idegen, ami elsőre csak károsanyag-kibocsátási kényszerűségnek tűnt, hogy teljesen elektromos módban is száz kilométerhez közelítő távolságot lehessen megtenni vele: egy ilyen kategóriájú autó nagy eséllyel garázsban áll, ott megoldható a töltés is, hogy aztán olyan városi zónákban is lehessen közlekedni egy 585-612 lóerős AMG-vel, ahol csak zéró kibocsátással szabad. Ha így nézzük, az E osztály AMG változata kifejezetten praktikus jármű, még ha sokadik jelzőként jut is ez eszünkbe róla.

 

Dizájnjában, stílusában, technikájában, képességeiben, szolgáltatásaiban is nagyon erős az E 53 AMG, persze, hogy árazásában sem gyenge. Az alap 44 482 000 forint, a tesztautó Edition 1 csomagja bő 11 millió – ez a fehér fényezés, a 21-es kovácsolt felnik, az AMG Dynamic Plus és más csomagok, a Superscreen kamerával a videókonferencia-részvételhez stb. –, plusz még néhány apróság, és már 60 millió forint fölé szalad a végösszeg.

(Fotó: Csordás Gábor)

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4matic+

  • Motor 2999 ccm, soros hathengeres, turbós benzinmotor, 120 kW-os elektromotor
  • Rendszerteljesítmény; -nyomaték 585 LE (430 kW); 750 Nm
  • Végsebesség 250 km/óra
  • Gyorsulás (0–100 km/óra) 3,8 mp
  • Hossz/szélesség/magasság 4965/2065/1472 mm
  • Tengelytáv 2971 mm
  • Csomagtér 370 liter
  • Saját tömeg (vezetővel) 2390 kg
  • Tesztfogyasztás 10,5 liter/100 km
  • Indulóár 44 482 000 forint
  • arányos, erőt sugárzó, mégis elegáns karosszéria
  • nagyon erős
  • remek a futóműve
  • közvetlen, élvezetes kormányzás
  • harmonikusan működő hibrid hajtás
  • jelentős elektromos hatótáv
  • összkerék-meghajtás
  • jól leplezi a méretét és a tömegét
  • a mindennapokban is jól használható
  • gazdag, felárért még gazdagabb felszereltség
  • a kormány érintőgombjai ebben a Mercedesben sem jók
  • a süllyesztett kilincs néha elfelejt előbújni
  • drága, és még rá lehet dobni egy autó árát
Player-méter
10
Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Még mindig hidegrázós Hamilton és Verstappen utolsó köre arról a bizonyos Abu-dzabi Nagydíjról

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés