A legerősebb E osztályos Mercedes egy háromliteres plug-in hibrid. Hova jutott a világ? Megnéztük, és nem fintorogtunk közben.
Beültem az autóba, gondosan elhelyeztem az elvitelre vásárolt kínai kaját, nehogy egy komolyabb gyorsításnál meglepetést okozzon, hogy különválik a műanyag doboz a tetejétől, és kellemetlenül megnő az utastér szecsuánicsirke-tartalma. A meglepetés máshonnan jött: egy srác odahajolt az ajtóhoz, és valamit mutatni próbált a telefonján. Leengedtem az ablakot, mire rögtön kérdéseket szegezett nekem:
„Mekkora esélye van, hogy ezt az autót néztem tegnap este az Ámon Olivér csatornáján, és erre most itt van, élőben? Ez az, a sárga biztonsági övvel! A tiéd? Vagy az Olivéré? A tiéd. Vagy az Olivéré?”
Egyikünké sem, és azt hiszem, ezt mindketten sajnáljuk, némi vigaszt csak az jelent, hogy alig több mint hatvanmillió forintért bármikor a nevemre vehetem. Különböző okok miatt ez egyelőre nem történt meg, de egy hét alatt, amíg nálam volt, nem csak az AMG-videók nézegetésével álomba szenderülő srácnak okozott örömöt.
Ez az E osztály csúcsa. Maybach-változat nem készül belőle, AMG-ből pedig már csak ez az egy van, a nemesien hosszú nevű Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4matic+. Nem V8-as, mint a korábbi E AMG-k legjei, hanem sorhatos, van viszont egy 21 kilowattórás akku is benne, amivel majdnem száz kilométert képes teljesen elektromos üzemben megtenni – nemrég ezért még zöld rendszámot is kapott volna, de a polgárpukkasztásnak is van határa, még ha lassan is veszik észre a jogalkotók. Ingyen parkolni már nem, némán és helyi károsanyag-kibocsátás nélkül suhanni azonban lehet vele, bizonyára ez a legfőbb szempontja azoknak, akik egy alapváltozatban 585 lóerős rendszerteljesítményű, nulláról százra 3,8 másodperc alatt gyorsuló autót vásárolnak. És azt is elmondhatják, hogy autójuk gyári fogyasztási értéke átlagosan 2,9 liter/100 km – elnézést, visszavonom az előbbi megjegyzésem a polgárpukkasztás határainak felismeréséről.
Az E osztály nagyon jól néz ki, limuzin, kombi és emelt kombi karosszériával is, remekül sikerült a klasszikus értékeket, az eleganciát és a kortalanságot megjeleníteni egy arányos, modern, mégis jellegzetes formán, valami ilyesmit vár el az ember egy Mercedestől. Egy AMG-től pedig azt, hogy az utcán parkolva is megkérdőjelezhetetlen legyen az ereje, mint egy alfahímnek, de abból a típusból, amelyiknek a felhajtott ujjú fehér ingje rajzolja ki az izomzatát, nem pedig az atlétatrikójából kilógó bicepszének érhálózata.
Dagadnak a sárvédők – igaz, az elsőkön már nem V8 BITURBO, hanem TURBO HYBRID felirat olvasható –, látszik, hogy a motornak rengeteg hűtőlevegőre van szüksége, a négy kipufogóvég valódi, a lyuggatott féktárcsák még a 21 colos felnik mögött is hatalmasnak tűnnek.
A fehér nem a kedvenc autószínem, nemcsak gyakorisága miatt, hanem azért sem, mert kevés kocsinak áll igazán jól, de az Edition 1 csomaghoz tartozó, egyébként 2,5 millió forintos selyemfényű a fekete kontraszttal – felnik, légterelő csík a csomagtértetőn, sötétített ablakok, elemek a lökhárítókon és az oldalt végighúzódó AMG matrica – remek kombináció. Nem harsány, mégsem lehet fehér szedánnal nagyobb feltűnést kelteni a kulturáltság határain belül.
A valóságban harmonikusabb a műszerfal, mint amennyire a képek visszaadják, a hightechség és az érzésre százméternyi elrejtett LED-csík ellenére igényes, stílusos és funkcionális az AMG beltere. Úgy alakult, hogy egy időben járt nálunk az M5-ös BMW is, annak ehhez képest minimalista a vezetői környezete, a Mercedesben egyszerűen jobb, otthonosabb tartózkodni. Ami karbonnak látszik, az karbon is, ami viszont a manapság szokásos, fényes fekete műanyagnak, annak egy jelentős része monitor, nemcsak középen, hanem az utas előtt is, ezt hívják Superscreennek. Mondjuk az ujjlenyomatokat és a port ugyanúgy vonzza, mint a filléres fekete plasztik.
Sárga biztonsági öv és sárga betét nélkül is feltűnőek lennének az első sportülések, szépségüknél is fontosabb, hogy sikerült a kényelmet és a megfelelő tartást összehozni, bár ezt csak egy fél kontinenst átszelő túra vagy egy pályanap után lehetne biztosan kijelenteni. Ha a kettő közül kellene, nem az utóbbit választanám.
A háromliteres, hathengeres, 449 lóerős turbómotor, a 163 lóerős villanymotor, a kilencfokozatú automata váltó és az összkerék-meghajtás tökéletesen rendszerben működik, Race Start módban kis időre 612 lóerő is rendelkezésre áll – ez brutális, ahogy a 750 Nm és a négy másodpercen belüli gyorsulás is. A Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4matic+ mégsem az igazán, és nem azért, mert egy közel ötméteres, üresen is több mint 2,3 tonnás négyajtós kevéssé ideális alap ehhez.
Ezzel az autóval sokkal jobb dinamikusan – értsd: akár baromi gyorsan – közlekedni, mint a képességeinek korlátait feszegetni. Minden elemében ott van a mérnöki tudás, az idő- és pénzráfordítás: élmény irányítani – részben a hátsókerék-kormányzásnak köszönhetően –, a futómű csillapítását elektronika állítja optimálisra, a végtelen erőt érezni, a méretéből és a tömegéből viszont lecsal a technika, kisebbnek és könnyebbnek tűnik, mint amilyen ténylegesen. Mégis a természetes közegének érződik a normál forgalom is, nem szenved addig sem, amíg megmutathatja képességeit, hiszen az is a képessége, hogy a mindennapokban szolgálja ki utasait maximális kényelemmel, kellő luxussal és bármikor bevethető erőtartalékkal. Így már az sem annyira idegen, ami elsőre csak károsanyag-kibocsátási kényszerűségnek tűnt, hogy teljesen elektromos módban is száz kilométerhez közelítő távolságot lehessen megtenni vele: egy ilyen kategóriájú autó nagy eséllyel garázsban áll, ott megoldható a töltés is, hogy aztán olyan városi zónákban is lehessen közlekedni egy 585-612 lóerős AMG-vel, ahol csak zéró kibocsátással szabad. Ha így nézzük, az E osztály AMG változata kifejezetten praktikus jármű, még ha sokadik jelzőként jut is ez eszünkbe róla.
Dizájnjában, stílusában, technikájában, képességeiben, szolgáltatásaiban is nagyon erős az E 53 AMG, persze, hogy árazásában sem gyenge. Az alap 44 482 000 forint, a tesztautó Edition 1 csomagja bő 11 millió – ez a fehér fényezés, a 21-es kovácsolt felnik, az AMG Dynamic Plus és más csomagok, a Superscreen kamerával a videókonferencia-részvételhez stb. –, plusz még néhány apróság, és már 60 millió forint fölé szalad a végösszeg.
(Fotó: Csordás Gábor)
- arányos, erőt sugárzó, mégis elegáns karosszéria
- nagyon erős
- remek a futóműve
- közvetlen, élvezetes kormányzás
- harmonikusan működő hibrid hajtás
- jelentős elektromos hatótáv
- összkerék-meghajtás
- jól leplezi a méretét és a tömegét
- a mindennapokban is jól használható
- gazdag, felárért még gazdagabb felszereltség
- a kormány érintőgombjai ebben a Mercedesben sem jók
- a süllyesztett kilincs néha elfelejt előbújni
- drága, és még rá lehet dobni egy autó árát


































