Mind közül az E-osztály a legfontosabb Mercedes-Benz, és nem azért, mert már évtizedek óta ez a márka legkeresettebb modellje, hanem azért is, mert ebben ér össze igazán a tradíció és a legfrissebb fejlesztések.
1946 óta több mint tizenhat millió felső középkategóriás autót gyártott a Mercedes-Benz, de az E-osztály családfája egészen a 20-as évek végéig vezethető vissza. Ennek a modellnek az elődei között bukkant fel a független első felfüggesztés és az első dízelmotorral szerelt személyautó is. Ponton, állólámpás vagy zöldséges és taxis Mercedes, mind az E-osztály elődeinek népies elnevezése. Egyértelmű, hogy a Mercedes E-osztály bőven több már, mint egy autó, egyenesen fogalommá érett, hiszen semmi más nem képes egyszerre visszafogott és fényűző, vajsárga taxi és elegáns üzleti limuzin lenni.
Kétség kívül az E-osztály a Mercedes-Benz örökké ragyogó csillaga.
Tökéletes arányai a klasszikus autóépítés értékeit hozza, tehát a hosszan nyújtózkodó gépháztető mögött tágas utastér és finoman lejtő csomagtérfedél van. A W214-es kódú E-osztály formaterve éppen a C és az S-osztály között helyezkedik el, tehát tökéletes a sportosság és az elegancia közti egyensúly. Ebből a generációból már kizárólag négyajtós limuzin és T-modell elnevezésű kombi készül majd, a kupé és a kabrió modellek helyét a CLE-osztály veszi majd át.
Számítógépes szimulációk mellett szélcsatornás és akusztikai teszteket is végeztek annak érdekében, hogy az E-osztály légellenállási együtthatója kiemelkedően jó legyen, ez az érték az elődhöz hasonlóan maradt 0,23, mindezt a valamivel nagyobb homlokfelület ellenére. Az igazán nagy eredmény azonban, hogy ez az érték a különböző változatok esetében is közel azonos marad az összkerék-kormányzás vagy a széles kerekek ellenére.
Kiemelt fejlesztési terület volt az első tetőoszlop és a külső visszapillantó tükrök, melyek könnyen generálnak zavaró szélzajt. A mérnökök több mint ötszáz mikrofont használtak az aeroakusztikai mérésekhez és olyan megoldásokkal javítottak az E-osztályon, mint a kerekek előtti légterelő elemek vagy a karosszériába simuló kilincsek.
4,9 méteres karosszériája két stílusban elérhető, amíg az AMG csomag a sportosságot hangsúlyozza, addig az Exclusive változat az eleganciát. Utóbbi igazán kellemes megjelenésű a csillogó krómokkal, tradicionális hűtőráccsal és a gépháztetőn büszkén álló csillaggal.
Visszatérő motívum az új E-osztályon a háromágú csillag.
Lökhárítóinak betétjén és az AMG változat hűtőmaszkján is annyi csillag díszeleg büszkén, amennyi talán az égen sincsen, de a szokásos helyeken túl a hátsó lámpa menetfényét is négy darab, vörösen izzó csillag adja. Szépen kidolgozott részlet a nagyteljesítményű Digital Light LED-es fényszóró is, mely dupla menetfényével finoman utal a kereklámpás E-osztályokra.
Közel 3 méteres tengelytávja a hosszmotoros elrendezés ellenére is tágas utasteret biztosít, melyben a digitalizáció és a kijelzők kapták a főszerepet. A Mercedes már az autó premierje előtt bemutatta a belteret, melynek egyértelműen az MBUX Superscreen a leglátványosabb eleme, ezzel a megoldással még a csúcsot jelentő S-osztályt is beelőzi az E-osztály.
Kormánya mögött több nézetet kínáló, háromdimenziós képű kijelzőn jelenik meg a műszeregység, mely a hagyományos órákon túl sportosabb és letisztult, valamint térképnézetet is kínál. A központi érintőképernyő alján a klíma vezérlői feletti területen jelenik meg a vezeték nélküli csatlakozással okostelefon képét tükröző Apple CarPlay vagy az Android Auto. Ennél azonban jóval többre képes az MBUX, mely hangutasításokkal vezérelhető és akár egy online meetinget is le lehet zavarni rajta, amihez az utastéri kamera csatlakozik.
Aktív hangulatvilágítása és rejtett szellőzői vannak, de az igazi újdonság az utas előtti érintőképernyő, melyre különböző applikációk is letölthetők. A felhőn keresztül frissülő rendszer így lehetőséget kínál arra, hogy a plug-in hibrid modellek töltése közben játékkal vagy más tartalmak fogyasztásával teljen az idő.
Telefonról digitális kulccsal nyitható, az arcfelismerő rendszer pedig azonosítja a vezetőt.
Igazán modern digitális élménye mellett a mechanikának is fontos szerepe van a Mercedes E-osztályban, melynek elöl kettős keresztlengőkaros felfüggesztése van, hátul pedig multilink rendszerű. Az adaptív lengéscsillapításon túl rendelhető légrugós futómű is, amivel változtatható az autó hasmagassága és természetesen a kényelmet is új szintre emeli.
4,5 fokot forduló összkerék-kormányzása 60 km/órás sebesség alatt az első kerekekkel azonos irányba fordítja a hátsókat, de az intelligens rendszer a vezetési szituációnak megfelelően változtatja a szöget. Alacsony sebességű manőverezésnél csökkenti a fordulókört, nagy sebességű irányváltásnál növeli a stabilitást.
Négy- és hathengeres motorokkal mild hibrid verzióban vagy konnektorról tölthető változatban érhető el az E-osztály, a teljesen elektromos hajtás továbbra is az EQE kiváltsága. Az E 200 alapmodell 204 lóerős teljesítményű és 320 Nm nyomatéka van, amivel 7,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a végsebessége pedig 240 km/óra.
Egyik legnépszerűbb változata, az E 220 d jelzésű négyhengeres turbódízel, melynek teljesítménye 197 lóerő, maximális nyomatéka pedig 440 Nm. A 4,8-5,5 l/100 km-es átlagfogyasztást ígérő változat 7,6 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a végsebessége pedig alulról karcolja a 240 km/órát. Minden változathoz a Mercedes 9G-Tronic nevű automata váltója csatlakozik és a legtöbb rendelhető 4matic összkerékhajtással. Kezdetben kétféle konnektorról tölthető hibrid változat elérhető, melyek közül az E 300 e rendszerteljesítménye 308 lóerő (230 kW), nyomatéka pedig 550 Nm. Az E 400 e már 375 lóerős (280 kW) és 650 Nm nyomatékú.
Bemutatója után folyamatosan bővül majd az E-osztály kínálata, később hathengeres motorral és bitang AMG változatban, valamint kombi karosszériával is elérhető lesz a Sindelfingenben gyártott Mercedes.
Ez is érdekelhet: