A márkarajongók gyakran a típuskódjukkal utalnak egy adott modell generációjára, és ha nem is fújod fejből mindet, azt talán te is tudod, hogy melyik az E36-os BMW, vagy a W124-es Mercedes. De vajon honnan ered a W-vel kezdődő jelölés a Mercedesnél?
Nem kell feketeöves márkatudósnak lenned ahhoz, hogy néhány ismertebb modellnek tudd a gyári típusjelzését, például a Mercedesnél szinte biztosan ismered a W124-est, a nyolcvanas-kilencvenes évek nagyautóját, és a W140-esről is tudhatod, hogy a Bálnát jelöli. De vajon mit jelentenek, és egyáltalán honnan erednek ezek a jelölések?
W, mint Wagen
A Mercedes névrendszere például már elmúlt száz éves, 1922-ben vezették be, amikor a Daimler és a Benz még önálló márkák voltak. A Daimler rendes német cégként minden termékét, így az autókat és az azokat hajtó motorokat is precíz típusjelzéssel látta el.
A motorokat például a hengerfurat, a löket és a hengerek száma alapján nevezte el.
Például az M836 névre keresztelt 3,9 literes, soros hathengeres motor elnevezése a 80 milliméteres furatból, a 130 milliméteres löketből és a hat hengerből származik úgy, hogy minden értékből egyetlen egy számjegyet vettek ki. Az M836-os motorral hajtott autót pedig a W, mint Wagen után értelemszerűen W836-nak hívták.
1926-ban aztán egyesült a Daimler és a Benz, és a Mercedes névre keresztelt autóknál megtartották a W előtagot, de a számmal már kronológia szerint katalogizálták az autókat. A W01 volt az első, de a 25 lóerős prototípusból csak nyolc darabot építettek, sorozatgyártásba nem került, így a 38 lóerős W02 lett az első W-vel jelölt Mercedes az utakon.
Újabb betűk
Az évtizedek során a számok már nem az időrendet jelölték, és a számtalan karosszériaforma megjelenésével újabb betűjelek bevezetésére is szükség volt. A hagyományos modelleket továbbra is W-vel jelölik, míg a hosszú tengelytávú limuzinokat V-vel, a kombikat S-sel, a kupékat C-vel, a kabriókat A-val, a roadstereket R-rel.
A rendszer bonyolultnak hangzik, és valójában az is, de azért felfedezheted benne a logikát.
A Baby Benz néven is emlegetett 190-es Mercedest, a W201-est például növekvő számsorrendben követték az immár C-osztálynak nevezett utódok, mint ahogyan a pápaszemes E-osztály és a bálnát követő S-osztály óta azok leszármazottjai is.
De azért akad néhány kivétel a rendszerben, például a nyújtott limuzinoknak fenntartott V betűt a különc R-osztály is megkapta, az lett a V251, az első B-osztályt pedig még T245-nek jelölték. További furcsaság, hogy a W177-es A-osztállyal műszakilag rokon CLA, GLA és GLB sorrendben a C118, H247 és X247-es típusjelzéseket kapták.
Márkarajongó legyen a talpán, aki ezt mind kívülről fújja, egyszer talán egy kvízzel felmérjük, hogy mennyire vagytok képben a Mercedes típuskódjaival. Mindenesetre időként a kereskedelmi modellnevek közt is rendet kell vágniuk, így lett az ML-ből GLE, a GLK-ból GLC, az S-osztály Coupéból CL, majd újra S Coupé, míg a CLK leszármazottjának tekinthető C- és E-osztály kupéja CLE néven kaphat közös utódot.
Ez is érdekelhet: