A márkarajongók gyakran a típuskódjukkal utalnak egy adott modell generációjára, és ha nem is fújod fejből mindet, azt talán te is tudod, hogy melyik az E36-os BMW, vagy a W124-es Mercedes. De vajon honnan ered a W-vel kezdődő jelölés a Mercedesnél?

Nem kell feketeöves márkatudósnak lenned ahhoz, hogy néhány ismertebb modellnek tudd a gyári típusjelzését, például a Mercedesnél szinte biztosan ismered a W124-est, a nyolcvanas-kilencvenes évek nagyautóját, és a W140-esről is tudhatod, hogy a Bálnát jelöli. De vajon mit jelentenek, és egyáltalán honnan erednek ezek a jelölések?

Ez talán még neked is megy: W201, W124 és W126 egy képen

W, mint Wagen

A Mercedes névrendszere például már elmúlt száz éves, 1922-ben vezették be, amikor a Daimler és a Benz még önálló márkák voltak. A Daimler rendes német cégként minden termékét, így az autókat és az azokat hajtó motorokat is precíz típusjelzéssel látta el.

A motorokat például a hengerfurat, a löket és a hengerek száma alapján nevezte el.

Például az M836 névre keresztelt 3,9 literes, soros hathengeres motor elnevezése a 80 milliméteres furatból, a 130 milliméteres löketből és a hat hengerből származik úgy, hogy minden értékből egyetlen egy számjegyet vettek ki. Az M836-os motorral hajtott autót pedig a W, mint Wagen után értelemszerűen W836-nak hívták.

Csaknem száz éve a W02 volt az első W-vel jelölt Mercedes

1926-ban aztán egyesült a Daimler és a Benz, és a Mercedes névre keresztelt autóknál megtartották a W előtagot, de a számmal már kronológia szerint katalogizálták az autókat. A W01 volt az első, de a 25 lóerős prototípusból csak nyolc darabot építettek, sorozatgyártásba nem került, így a 38 lóerős W02 lett az első W-vel jelölt Mercedes az utakon.

Újabb betűk

Az évtizedek során a számok már nem az időrendet jelölték, és a számtalan karosszériaforma megjelenésével újabb betűjelek bevezetésére is szükség volt. A hagyományos modelleket továbbra is W-vel jelölik, míg a hosszú tengelytávú limuzinokat V-vel, a kombikat S-sel, a kupékat C-vel, a kabriókat A-val, a roadstereket R-rel.

A W124-es további karosszériaváltozatait C124-nek és S124-nek hívják
A rendszer bonyolultnak hangzik, és valójában az is, de azért felfedezheted benne a logikát.

A Baby Benz néven is emlegetett 190-es Mercedest, a W201-est például növekvő számsorrendben követték az immár C-osztálynak nevezett utódok, mint ahogyan a pápaszemes E-osztály és a bálnát követő S-osztály óta azok leszármazottjai is.

W201, W202, W203, logikus, nem?

De azért akad néhány kivétel a rendszerben, például a nyújtott limuzinoknak fenntartott V betűt a különc R-osztály is megkapta, az lett a V251, az első B-osztályt pedig még T245-nek jelölték. További furcsaság, hogy a W177-es A-osztállyal műszakilag rokon CLA, GLA és GLB sorrendben a C118, H247 és X247-es típusjelzéseket kapták.

Az M-osztály második generációja (W164) és az első GL (X164), a háttérben az R-osztály (V251)
A Mercedes 2010-es visszatérésekor a Formula–1-ben elölről kezdték a számozást, ez volt a W01
Az SLR McLarenből (C199 és R199) az elöl álló Stirling Moss kiadást Z199-nek hívták
Az elektromos autók pedig végképp felkavarták a rendszert, például az X253-as GLC-re épülő EQC jele N293

Márkarajongó legyen a talpán, aki ezt mind kívülről fújja, egyszer talán egy kvízzel felmérjük, hogy mennyire vagytok képben a Mercedes típuskódjaival. Mindenesetre időként a kereskedelmi modellnevek közt is rendet kell vágniuk, így lett az ML-ből GLE, a GLK-ból GLC, az S-osztály Coupéból CL, majd újra S Coupé, míg a CLK leszármazottjának tekinthető C- és E-osztály kupéja CLE néven kaphat közös utódot.

Ez is érdekelhet:

40 éves a Baby Benz – a Mercedes 190-sztori

1982-ben indult a középkategóriás Mercedes sikertörténete.

120 éve lett női névből autómárka a Mercedes

Így került fel ez a dallamos név az autókra.

A Peugeot-modellek középső nullájának legendája

Nem a kurbli miatt került oda, de ha már ott volt…

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Kényelem és nyugalom az autópályán, izgalom és őrület a stadionban – BYD Seal U-val a magyar–skót-meccsre

Európa egyik legjobb és legújabb Kia-kereskedése is Budapesten van

Óbudán vár a fotókiállítás, amit nemcsak látni, hanem tapintani is lehet

További cikkeink a témában
Kényelem és nyugalom az autópályán, izgalom és őrület a stadionban – BYD Seal U-val a magyar–skót-meccsre
Hirdetés