A márkarajongók gyakran a típuskódjukkal utalnak egy adott modell generációjára, és ha nem is fújod fejből mindet, azt talán te is tudod, hogy melyik az E36-os BMW, vagy a W124-es Mercedes. De vajon honnan ered a W-vel kezdődő jelölés a Mercedesnél?

Nem kell feketeöves márkatudósnak lenned ahhoz, hogy néhány ismertebb modellnek tudd a gyári típusjelzését, például a Mercedesnél szinte biztosan ismered a W124-est, a nyolcvanas-kilencvenes évek nagyautóját, és a W140-esről is tudhatod, hogy a Bálnát jelöli. De vajon mit jelentenek, és egyáltalán honnan erednek ezek a jelölések?

Ez talán még neked is megy: W201, W124 és W126 egy képen

W, mint Wagen

A Mercedes névrendszere például már elmúlt száz éves, 1922-ben vezették be, amikor a Daimler és a Benz még önálló márkák voltak. A Daimler rendes német cégként minden termékét, így az autókat és az azokat hajtó motorokat is precíz típusjelzéssel látta el.

A motorokat például a hengerfurat, a löket és a hengerek száma alapján nevezte el.

Például az M836 névre keresztelt 3,9 literes, soros hathengeres motor elnevezése a 80 milliméteres furatból, a 130 milliméteres löketből és a hat hengerből származik úgy, hogy minden értékből egyetlen egy számjegyet vettek ki. Az M836-os motorral hajtott autót pedig a W, mint Wagen után értelemszerűen W836-nak hívták.

Csaknem száz éve a W02 volt az első W-vel jelölt Mercedes

1926-ban aztán egyesült a Daimler és a Benz, és a Mercedes névre keresztelt autóknál megtartották a W előtagot, de a számmal már kronológia szerint katalogizálták az autókat. A W01 volt az első, de a 25 lóerős prototípusból csak nyolc darabot építettek, sorozatgyártásba nem került, így a 38 lóerős W02 lett az első W-vel jelölt Mercedes az utakon.

Újabb betűk

Az évtizedek során a számok már nem az időrendet jelölték, és a számtalan karosszériaforma megjelenésével újabb betűjelek bevezetésére is szükség volt. A hagyományos modelleket továbbra is W-vel jelölik, míg a hosszú tengelytávú limuzinokat V-vel, a kombikat S-sel, a kupékat C-vel, a kabriókat A-val, a roadstereket R-rel.

A W124-es további karosszériaváltozatait C124-nek és S124-nek hívják
A rendszer bonyolultnak hangzik, és valójában az is, de azért felfedezheted benne a logikát.

A Baby Benz néven is emlegetett 190-es Mercedest, a W201-est például növekvő számsorrendben követték az immár C-osztálynak nevezett utódok, mint ahogyan a pápaszemes E-osztály és a bálnát követő S-osztály óta azok leszármazottjai is.

W201, W202, W203, logikus, nem?

De azért akad néhány kivétel a rendszerben, például a nyújtott limuzinoknak fenntartott V betűt a különc R-osztály is megkapta, az lett a V251, az első B-osztályt pedig még T245-nek jelölték. További furcsaság, hogy a W177-es A-osztállyal műszakilag rokon CLA, GLA és GLB sorrendben a C118, H247 és X247-es típusjelzéseket kapták.

Az M-osztály második generációja (W164) és az első GL (X164), a háttérben az R-osztály (V251)
A Mercedes 2010-es visszatérésekor a Formula–1-ben elölről kezdték a számozást, ez volt a W01
Az SLR McLarenből (C199 és R199) az elöl álló Stirling Moss kiadást Z199-nek hívták
Az elektromos autók pedig végképp felkavarták a rendszert, például az X253-as GLC-re épülő EQC jele N293

Márkarajongó legyen a talpán, aki ezt mind kívülről fújja, egyszer talán egy kvízzel felmérjük, hogy mennyire vagytok képben a Mercedes típuskódjaival. Mindenesetre időként a kereskedelmi modellnevek közt is rendet kell vágniuk, így lett az ML-ből GLE, a GLK-ból GLC, az S-osztály Coupéból CL, majd újra S Coupé, míg a CLK leszármazottjának tekinthető C- és E-osztály kupéja CLE néven kaphat közös utódot.

Ez is érdekelhet:

40 éves a Baby Benz – a Mercedes 190-sztori

1982-ben indult a középkategóriás Mercedes sikertörténete.

120 éve lett női névből autómárka a Mercedes

Így került fel ez a dallamos név az autókra.

A Peugeot-modellek középső nullájának legendája

Nem a kurbli miatt került oda, de ha már ott volt…

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Nincs időm sportolni, de le akarok fogyni gyorsan! Hogy lehet ezt?

Az eredeti Honda NSX utódja lett volna ez a sportautó

Bámulatosan menő gyerekautó ez a Porsche 911 Dakar Junior

További cikkeink a témában