A legendává vált Niva mellett más gyártók is fejlesztettek terepjárót a Szovjetunióban, például a Moszkvicsnál évtizedeken keresztül kísérleteztek egy offroad-járművel, ami végül sosem került sorozatgyártásba.

A második világháború tanulságaként a Szovjetunióban is felismerték, hogy szükség lenne egy könnyű terepjáró járműre, ezért már az ötvenes években elkezdődött a munka a moszkvai autógyárban. A prototípus talán nem is titkoltan hasonlított az amerikai Willys Jeepre, de számtalan gyermekbetegséggel küzdött, amiért végül jegelték a projektet.

Ez bizony nem Jeep, hanem a moszkvai autógyár prototípusa, de nem véletlenül hasonlít az amerikai terepjáróra

1959-ben ismét elővették a terveket a Moszkvicsnál, 415 és 416 néven egy nyitott és egy zárt tetős változat is készült a terepjáróból. Megpróbálkoztak az eredeti konstrukció hibáinak kijavításával, de hamarosan kiderült, hogy

rossz kilátása, nehézkes kezelhetősége és gyengécske 45 lóerős motorja miatt ez a típus sem éri meg a gyártást.
A harmadik kísérlet a hetvenes évek elejére tehető, amikor már versenytársa is akadt a Moszkvicsnak.

Párhuzamosan a Ladánál is folyt a munka, de az önhordó karosszériás Nivával szemben az immár 2150-nek keresztelt Moszkvics-terepjáró alvázas felépítésével, laprugós futóművével és hátsó differenciálzárjával masszívabbnak ígérkezett.

Az 1,5 literes, 67 lóerős motorja és négyfokozatú váltója a Moszkvics korabeli személyautójából származott, kisebb oktánszámú benzinnel is működött, a két tankjába összesen 60 liter üzemanyag fért. Míg a Nivát városi és országúti használatra is alkalmassá tették, addig

a Moszkvics terepjáróját elsősorban a kíméletlenebb vidéki életre szánták.

Bár az eltérő tulajdonságaikkal a Niva és a Moszkvics-terepjáró megfért volna egymás mellett a piacon, az utóbbi sosem került gyártásba. Viktor Nyikolajevics Poljakov, a Zsigulit gyártó VAZ első vezére került ugyanis az orosz autóipari minisztérium élére 1976-ban, és érthető módon csak a Niva sorozatgyártásának adott zöld utat.

Ez is érdekelhet:

Hihetetlen, de máris zakatol az új Moszkvics 3 gyártása

Orosz autó gyártása még nem indult ilyen gyorsan, de persze van benne egy trükk.

40 éve készül a Lada Niva

Már negyven éve gyártják szinte változatlan formában. Ünnepelj rengeteg korabeli fotóval!

Krokodil Géna és a Wankel-motoros Trabant – Szocautó-prototípusok

Bár évtizedeken át gyakorlatilag változatlan formában gyártották a jól ismert KGST-autókat, ötletek voltak bőven szebb és korszerűbb típusokra is.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés