A legendává vált Niva mellett más gyártók is fejlesztettek terepjárót a Szovjetunióban, például a Moszkvicsnál évtizedeken keresztül kísérleteztek egy offroad-járművel, ami végül sosem került sorozatgyártásba.

A második világháború tanulságaként a Szovjetunióban is felismerték, hogy szükség lenne egy könnyű terepjáró járműre, ezért már az ötvenes években elkezdődött a munka a moszkvai autógyárban. A prototípus talán nem is titkoltan hasonlított az amerikai Willys Jeepre, de számtalan gyermekbetegséggel küzdött, amiért végül jegelték a projektet.

Ez bizony nem Jeep, hanem a moszkvai autógyár prototípusa, de nem véletlenül hasonlít az amerikai terepjáróra

1959-ben ismét elővették a terveket a Moszkvicsnál, 415 és 416 néven egy nyitott és egy zárt tetős változat is készült a terepjáróból. Megpróbálkoztak az eredeti konstrukció hibáinak kijavításával, de hamarosan kiderült, hogy

rossz kilátása, nehézkes kezelhetősége és gyengécske 45 lóerős motorja miatt ez a típus sem éri meg a gyártást.
A harmadik kísérlet a hetvenes évek elejére tehető, amikor már versenytársa is akadt a Moszkvicsnak.

Párhuzamosan a Ladánál is folyt a munka, de az önhordó karosszériás Nivával szemben az immár 2150-nek keresztelt Moszkvics-terepjáró alvázas felépítésével, laprugós futóművével és hátsó differenciálzárjával masszívabbnak ígérkezett.

Az 1,5 literes, 67 lóerős motorja és négyfokozatú váltója a Moszkvics korabeli személyautójából származott, kisebb oktánszámú benzinnel is működött, a két tankjába összesen 60 liter üzemanyag fért. Míg a Nivát városi és országúti használatra is alkalmassá tették, addig

a Moszkvics terepjáróját elsősorban a kíméletlenebb vidéki életre szánták.

Bár az eltérő tulajdonságaikkal a Niva és a Moszkvics-terepjáró megfért volna egymás mellett a piacon, az utóbbi sosem került gyártásba. Viktor Nyikolajevics Poljakov, a Zsigulit gyártó VAZ első vezére került ugyanis az orosz autóipari minisztérium élére 1976-ban, és érthető módon csak a Niva sorozatgyártásának adott zöld utat.

Ez is érdekelhet:

Hihetetlen, de máris zakatol az új Moszkvics 3 gyártása

Orosz autó gyártása még nem indult ilyen gyorsan, de persze van benne egy trükk.

40 éve készül a Lada Niva

Már negyven éve gyártják szinte változatlan formában. Ünnepelj rengeteg korabeli fotóval!

Krokodil Géna és a Wankel-motoros Trabant – Szocautó-prototípusok

Bár évtizedeken át gyakorlatilag változatlan formában gyártották a jól ismert KGST-autókat, ötletek voltak bőven szebb és korszerűbb típusokra is.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Nagyon ronda az új magyar elektromos busz, szerencse, hogy tulajdonképpen nem is magyar

Szupersportautónak látszik, de inkább ritka műtárgy a Pagani Zonda Tricolore

Jótékonysági árverésre ajánlotta fel a Porsche ezt a ritka 911 S/T-t

További cikkeink a témában