Én még 125-öst ennyire nem szerettem, mint ezt a kis Forzát. Hogy valami mindössze 15 lóerővel ennyire komoly, felnőtt, kimunkált legyen - ilyet még nem láttam!
Melegváltásban cseréltem a Hondánál a két Forzát: visszavittem a 750-est és már ültem is át a 125-ösre. A tesztmotorokat kezelő srác eldübörgött az 59 lóerős óriásrobogóval, majd pár perc múlva elősutyorgott a 15 lóerős kis Forzával. Ami első pillantásra nagyobb volt, mint a nagy. Hát láttatok már valaha EKKORA 125-ös robogót?
Na jó, valójában nem nagyobb ez a gép a 750-esnél, de csak 6 centivel rövidebb nála, a jókora dobozzal, alacsony, széles testével, hosszú nyergével pedig tényleg megascooternek látszik. Csak ha alaposabban megnézzük, akkor vesszük észre, hogy a féktárcsák nem is olyan nagyok, hogy a hátsó felfüggesztés egy tipikus, egyszerű, két rugóstagos robogó-futómű és hogy nincs szekunder hajtás; a 125-ös Forza ugyanúgy röpsúlyos kuplungos, variátoros, ékszíjhajtású, mint a legtöbb kis robogó.
De ha nem nézegetem tovább, hanem ráülök, megint az az illúzió kerít hatalmába, hogy ez egy 3-400 köbcentis gép. Szépen kidolgozott, személyautós műszerfal, széles test, jó hátralátást adó, messzire kinyúló tükrök, és a legmenőbb extra: motorral állítható magasságú plexi!
Aztán ahogy elemelem az oldalsztenderről vagy lelököm a középtámaszról, újra jön a bizonytalanság fura érzése: nem túl könnyű ez a motor a méretéhez képest? De: a Forza 125 csak 161 kiló. (A 400-as Burgman 184, a 300-as Yamaha XMax 180). Ráadásul az üléspozíció kellemesen mély (78 centi), amitől még könnyebbnek tűnik a gép. Viszont a kulcsnélküli indítás megint elbizonytalanít. Kis robogóknál azért ez nem mindennapos extra!
A motor beindítása teszi végleg helyre a dolgokat - pontosabban újabb kétségeket kelt, csak már a másik irányban. Ennyire halkan, finoman semmi nem tud életre kelni, ez a szerény alapjárati suttogás még 125 köbcentitől is kevés. Mi történik itt?
Az történik, hogy a négyszelepes, vízhűtéses kis egyhengerest nem egy hagyományos önindító mozdítja meg, hanem egy erős, szénkefe nélküli villanymotor-generátor, ami közvetlenül a főtengelyt fordítja át. A kis Forza ugyanis egy stop-start automatikás motor, ami mondjuk egy piros lámpánál három másodperc után magától leáll. A gázmarkolat megmozdítására indul újra, azonnal, és már húzhatjuk is neki. Ez a trükk is benne van abban, hogy városban nagyon-nagyon nehéz két liter fölé vinni a fogyasztást!
Full-led világításával a Forza 125 kifelé is azt sugározza, hogy ő egy nagy motor, komolyan is veszi a többi motoros, mindenki egyenrangú félnek tekinti, int neki. Persze aki rajta ül, pontosan érzi, min is ül. 15 lóerővel, 12,2 Nm-rel ez a motor nem az országutak királya.
Már városban is érdemes óvatosan helyezkedni a piros lámpánál, bár az autók nagy többségénél még ezzel a csekély erővel is fürgébbek leszünk. Ha kiérünk az országútra, szólóban 100-110-ig tervezhetünk, 60-70 felett már nagyon szerény gyorsítási képességgel. Az előzéseket érdemes nagyon alaposan meggondolni, hiába integet az előttünk akár csak 70-80-nal csettegő autós, hogy mehetünk. Ha pedig utast is vinnénk, könnyen belefuthatunk olyan emelkedőbe, ahol még a 90 tartása is kihívás. Autópályán a 125-ös Forza számára a külső sáv a biztonságos terep.
A csekély teljesítmény dacára a kismotoros nagyrobogóval kifejezetten élvezetesek a vidéki túrák. A csendes motor hosszabb távon sem fárasztó, a vibrációk nagy részét még a folymatos 8-9 ezres üzemi fordulatszám mellett is elnyeli a csepp henger körüli sok műanyag. A futómű, a fék messze többet tud a motornál, a kis Forzával folyamatosan bőven a fizikai határokon belül maradunk gurulás közben. A magasra kiemelhető plexi elfogja a szelet, esőt. Az pedig felfoghatatlan, hogy a fogyasztás még a nyélgázas országúti nyúzás közben sem emelkedik soha 2,1-2,2 liter fölé százon átlagban.
A kis Forza, hivatalos teljes nevén Honda NS125 elsősorban városi-elővárosi robogó, de hétvégi kiránduláskhoz is kiváló társ lehet. 1,95 milliós ára is jelzi: ha 125-ös is, azért jóval többet tud, mint egy sima nyolcadliteres szaladgálós gép. (A 2021-es Honda PCX 125 ára csupán 1,13 millió forint!)
A kényelmes, alacsony üléspozíciójú, nagy testű, de nem nehéz, kis teljesítményű Forza ideális kezdőmotor. De ideális befejezőmotor is lehet, régi motorosok számára, akik már nem vállalnak hosszú túrákat, komoly döntögetéseket, nagy sprinteket, de azért még elmotorozgatnának pár évet, lassan, komótosan, kényelmesen. És persze második motornak, elsősorban városi gépnek is remekül megfelel, ha valaki szívesen kifizeti majdnem a dupla árat egy 125-ösért azért a sok-sok szolgáltatásért és kifinomultságért, amit a kis Forza nyújtani képes.
(A képek a Honda gyári fotói - saját képeket nem sikerült készíteni, mert a teszthét utolsó 3-4 napján nagyjából végig szakadt ez eső. Egészen addig, amíg vissza nem vittem a motort. Amikor bementem az Üllői úti Honda-szalonba a forgalmival, kulccsal, még esett, amikor kijöttem, már sütött a nap. Így megy ez.)