A Nissan volt az, aki feltalálta és legalizálta a családi SUV-k fogalmát, azt a fajta a terepjárót, aminek nincs szüksége összkerékhajtásra, csak kicsit megemelt, csinos dobozformára, praktikus utastérre és kellemes vezethetőségre. Három generációt és négymillió eladott autót élt meg eddig a Qashqai, és most a modellfrissített változatra vár, hogy tovább vigye a sikersztorit.
Ugye feltűnt, hogy az utóbbi hónapokban mintha egyre kevesebbet hallanánk a nagy elektromos átállásról? Mintha egyre több helyen kérne szót magának a realitás, és jelezné idegesen, hogy nem biztos, hogy az a legjobb ötlet, ha tíz éven belül kivezetik a belsőégésű motoros új autókat az európai piacról. Persze az újonnan elindított fejlesztéseket már nem lehet megállítani. A Porsche is ész nélkül nyugdíjazta a benzines Macant, amit hamarosan a benzines Boxster is követ. De közben a Volkswagennél az utolsó pillanatban állították meg a Passat teljes kivégzését, és hatalmas csellel a Škoda Superbből készítettek egy Passat kombit menekülőútként.
Nem biztos még, de egyre inkább úgy tűnik, hogy az a gyártó nyerhet majd nagyot, amelyik nem egy lapra tette fel az összes zsetont, hanem több opcióra is játszik. Ilyen például a Nissan is, akik
elsők voltak az elektromos autózás beindításában a Leaffel, a kezdeti sikersztori mégsem vette el az eszüket,
csak szépen óvatosan lépegettek tovább az elektromos átállás útján. Mostanra érett be az Ariya, ami árával, felszereltségével tökéletesen megtalálta a helyét, a Leaf pedig a belépőszintű elektromos autóként hozza azt, amit egy átlagos spórolós villanyautótól elvárunk.
Azokban a szegmensekben, ahol nem látják értelmét a teljesen elektromos hajtásnak, ott mild hibrid hajtásláncot, vagy
az e-Power névre keresztelt hibrid hajtást kínálja a Nissan, ami átmenet a teljesen elektromos és a hibrid autó között.
A megújult Nissan Qashqait is ezzel a motorral próbáltuk ki.
Ez a technológia teljesen eltér attól, ahogy a piac többi hibridjét megismertük.
A Qashqaiban villanymotor hajtja az első kerekeket, ezért a vezetési élmény nem olyan szörnyűséges, mint egy átlagos hibridben, ahol az elkényelmesedett vezérlés és a CVT váltó megöl minden dinamikát. A Qashqai úgy viselkedik, mint egy elektromos autó, pincétől a padlásig tart a nyomaték, ha nem is őrületes erővel, de folyamatos dinamikával vezethető az autó. Sosem akart a kanyarvételek bajnoka lenni a Qashqai, nem is akarom azt hazudni, hogy teljesen magával vitt a vezetési élmény, és egyik kanyarról a másikra vetődve szeltük végig a dél-portugál hegyi szakaszokat.
A Qashqai kellemes úti társ autópályán, országúton és városban is, ahol képes akár 4 liter üzemanyaggal eljárni,
amihez még az sem kell, hogy különösebben óvatosan bánjunk a gázpedállal. Azt jó tudni, hogy a benzinmotor folyamatosan ott van, szól, van hangja, és a hang erősödése meg a gyorsulás érzete között van némi spét, ami kezdetben szokatlan lehet.
Hogy teljes legyen az elektromosautós érzés, kapcsolóval aktiválhatjuk az egypedálos vezetést,
amivel szinte a fékpedál használata nélkül vezethető a kocsi, illetve az automata váltó B-módban erőteljes rekuperációval lassítja az autót, és így erőteljesebb visszatöltéssel jobban lassít és kevesebbet fogyaszt. Na, mi inkább ezeket nem használtuk, D-ben és normál pedállal teljesen szerethető a Qashqai, de jó tudni, hogy opcióként a teljesen elektromos vezetési élmény is aktiválható.
Ugye mondani sem kell, honnan is ismerhető fel a megújult Qashqai, de ha mégsem menne, kicsit segítünk: az frontrész teljesen új, átalakították a hátsó lámpák formáját, és megjelent egy új felszereltségi szint, az N-Design, ami nagy segítség, ha vonzódunk a fekete lakkozott felületekért. Én például kifejezetten szeretem ennek a megjelenését, főleg ezzel a vörös fényezéssel kombinálva.
Vagány, feltűnő, karakteres vele a Qashqai, ami tapasztalataim szerint eddig inkább erőteljesebben hódított a hölgyek között, most viszont egy lépést tett az urak felé is.
Valószínűleg őket fogja jobban érdekelni az is, hogy a vezetéstámogató rendszerekben és a kamera működésében is mérföldeket lépett előre az autó, például parkolásnál egyedülálló élmény az ügyesen elhelyezett frontkamera, aminek segítségével olyan, mintha átlátnánk a motorháztetőn.
Szintény nagyra értékelem, hogy most már tök fölösleges a telefon párosításával, és CarPlay-jel vagy Android Autóval vesződni, mivel a beépített Google alapú fedélzeti rendszer és navigáció zseniálisan működik. Saját Google accountunkkal belépve látunk minden előzményt, elmentett helyet és saját beállítást, ráadásul annak is lesz megoldás, aki nem tud élni kedvenc navigációja nélkül. A letölthető alkalmazások között találni mindenféle hasznos appot, ott a Waze is. Szintén hasznos feature, hogy a Nissan saját alkalmazásán keresztül követhető az autó, vagy ha éppen elfelejtettük bezárni, távolról is van rá mód. Mint ahogy az is menni fog a jövőben, hogy a fedélzeti szoftvert over-the-air frissítsük.
Teljesen egyértelmű, hogy a Qashqai most megint lépett egy nagyot előre, pedig a hajtáslánca alapvetően nem változott. Úgy tudni, hogy az árazásban sem igen fog elmozdulni a facelift előtti modellhez képest az autó, ezért gyanítható, hogy a sikerszériában nem lesz döccenés, ráadásul az új fedélzeti rendszer és a fejlettebb menetdinamika még többek számára teszi vonzóvá a 2024-es Qashqait.
Ez is érdekelhet: