Nincs benne sem vészfék asszisztens, nem tömték tele légzsákokkal, nem villog a tükrében a holttérfigyelő rendszer, de még parkoló szenzorok sem védik a kisebb koccanásoktól az Opel OSV 40-et, mely megmutatja, hogy mit jelentett a biztonságos autó 1974-ben.

Nem minden autó lett élvezetesebben vezethető az elmúlt évtizedek alatt, de annyi egészen biztos, hogy rengeteget javult a passzív és az aktív biztonság is, felsorolhatatlanul sok azoknak a fejlesztéseknek a száma, melyekkel életeket mentettek. A hetvenes évek közepén az Opel kifejezetten azért készítette Kadett alapokra épített OSV 40 tanulmányautót, hogy megmutassa, milyen volna a korszak egyik legbiztonságosabb autója.

1973-ban mutatták be a Kadett C-t, mely az Opel utolsó hátsókerekes architektúrára épített kisautója volt. Nem volt olyan kérdés, amire a Kadettnek ne lett volna válasza, hiszen a sportosabb fazonú kétajtós modellek mellett volt belőle klasszikus szedán, rövidke háromajtós, szellős kabrió és praktikus kombi változat is. Hat éven át maradt gyártásban, ezen időszak alatt pedig 1,7 millió Opel Kadett készült Nyugat-Németországban.

Tökéletes alap volt a biztonságot hangsúlyozó tanulmányautóhoz a frissen bemutatott Kadett négyajtós változata, melyet arra készítettek fel, hogy akár 65 km/órás sebességgel is átvészeljen egy frontális ütközést. Az OSV 40-et egy londoni konferencián mutatták be, a nevét pedig az Opel Safety Vehicle és a 40 mérföld/órás tempó után kapta.

Pontosan ott puha és éppen ott kemény autó az Opel OSV 40, ahol szükség van rá.

Változattól függően nagyjából 800 kilogrammot nyom egy Opel Kadett, az OSV 40 fejlesztésénél pedig azt a célt tűzték ki a mérnökök, hogy a biztonsági felszerelések ellenére is 1000 kilogramm alatt kell maradnia az autó súlyának. Mivel biztonsági kormányművel szerelték, ügyeltek a gyűrődő zónákra és az utascella merevségére, a Kadett ideális alap volt. A passzív biztonsági elemekkel együtt végül 960 kilogrammnál állt meg az OSV 40 súlya.

Ekkoriban még a legtöbb autónak fém lökhárítója volt, ezt az Opelnél poliuretán habbal töltött elemekre cserélték, amitől jóval hosszabb lett az autó. Még a fényszórók is mélyebben ülnek az OSV 40 arcán, hogy a kisebb ütközéseket mindenféle kár nélkül átvészelje. A mérnökök felfedezték, hogy ez a megoldás akár az autó több pontján is alkalmazható, ezért az ütközési energiát remekül elnyelő poliuretán habbal töltötték fel a küszöböket és az ajtók üregeit.

Megerősítették a tető keresztmerevítőit, ezekhez rögzítették a fejtámlákat is, de ennek ellenére az ülések továbbra is állíthatóak maradtak. Egyetlen percre sem engedték el a poliuretán hab gondolatát, ezért az utastérben is minden olyan elemet bevontak vele legalább 2 centiméter vastagon, amivel egy baleset során az utasok érintkezhetnek. Elmaradhatatlanok a biztonsági övek, újítás viszont a vezető és az utas közötti korlát, mely megakadályozza, hogy ütközésnél összekoccanjanak a tehetetlen testek. Ez a 2024-ben még csak néhány autóban bevezetett középső légzsák funkciója is.

Biztonság a Mercedesnél

Néhány évvel az Opel OSV 40 előtt mutatta be a Mercedes az ESF 13 tanulmányautót, melyben szintén a biztonságé a főszerep. Ezen az autón is ott vannak az ütközési energiát elnyelő lökhárítók, de blokkolásgátlóval és légzsákkal is felszerelték, amik igazán nagy innovációnak számítottak a hetvenes években. Ezekben a fejlesztésekben nagy szerepe volt a magyar származású osztrák mérnöknek, Barenyi Bélának.

Mind a négy utast hárompontos öv védi, az első fejtámlákhoz hasonlóan a hátsók is egyediek. A hátul utazóknak egy redőnyhöz hasonló rendszert fejlesztettek ki, mely nagy területen támasztja a fejet és nem csökkenti a kilátást. Kifejezetten ehhez az autóhoz készült a Hella által fejlesztett fedélzeti ellenőrző rendszer, ami figyelmeztető lámpák felvillanásával jelezi az esetleges hibákat. A hátsó ablak mögé pedig további négy lámpát szereltek, melyek vészfékezés esetén aktiválódnak, de az elakadásjelző funkcióját is ellátják.

Holttérfigyelő rendszer nincs az OSV 40-ben, de az osztott visszapillantó tükör éppen ezt a célt szolgálta, de vicces módon csak a vezető oldalára szereltek belőle.

Beértek az Opel biztonsági fejlesztései, ezt bizonyították a töréstesztek is. Az OSV 40-et 65 km/órás tempóval küldték neki a szilárd akadálynak, a frontális ütközés után az autó eleje ötven centiméterrel nyomódott össze, de ennek ellenére mind a négy ajtót szerszámok nélkül lehetett kinyitni. Az Opel OSV 40-et tesztelték oszlopnak csapódásra és oldalirányú ütközésre, valamint borulást is szimuláltak, mindegyik esetben remekül teljesített.

Mostanra nemcsak a károk minimalizálása a cél, hanem a becsapódás megelőzése. Ezeknek az autóknak és mérnököknek köszönhető az, hogy hiába van rengeteg autó az utakon, amik gyorsabbak és kényelmesebbek, mégis kevesebb halálos áldozattal jár egy baleset.

Ez is érdekelhet:

Az örökös második – 25 éves az Opel Astra G

Ha egy kicsit figyelsz, nincs olyan nap, hogy ne látnál G Astrát.

Minden kerek – 30 éves az Opel Corsa B

Kedves, biztonságos, takarékos, vagy akár sportos is lehet a most harmincéves, második generációs Opel Corsa.

Hetven éve jelent meg az Opel úttörő kombija

Németország második legnépszerűbb autója volt az 50-es években az Olympia Rekord.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A legjobb barátaid: a kutyád, és ez a talpbetét

Hide the Pain Harold láthatóan nagyon élvezi a szingapúri nagydíjat

Egy darus kocsi miatt osztották ki az F1 egyik legszokatlanabb büntetését

További cikkeink a témában