Másodiknak lenni mindig nagyon hálátlan feladat, ezért hatalmas volt a nyomás Rüsselsheimben, amikor 1998-ban leleplezték a második generációs Opel Astrát. Népszerűségét azonban jól mutatja, hogy huszonöt évvel bemutatása után is hemzsegnek az utakon és a parkolókban.

1991-ben az Opel Kadett utódjaként mutatkozott be az első Astra, mely a mai napig meghatározó eleme a rendszerváltás utáni magyar autózásnak. A Szentgotthárdon gyártott Opel Astra az esztergomi Suzuki Swifttel együtt adta meg a megfizethető, takarékos, kényelmes és megbízhatóan üzemelő nyugati autó élményét. Az F Astra minden idők egyik legsikeresebb Opelje lett, amit mindenképp szerettek volna túlszárnyalni a következő generációval.

Remek inspirációt adott az Opel Astrához az 1993-ban megjelent Jurassic Park.

Hihetetlenül hangzik, de a mérnökök úgy látták, hogy a Steven Spielberg filmjében alkalmazott számítógépes modellező program segítségükre lehet az autó tervezésében is. Az Alias nevű szoftvert eredetileg éppen filmes célokra fejlesztették ki, hogy aztán a korszak színvonalán a lehető legélethűbben jelenjenek meg a dinoszauruszok a mozivásznon, de az Opelnél az autó modellezését segítették vele.

Tervezése során fontos szempont volt a komfort és a biztonság, ezért elődjénél nagyobb arányban tartalmaz nagyszilárdságú acélból készült elemeket. A fejlesztés eredménye egy minden dimenziójában nagyobb autó, melynek torziós merevsége közel a duplájára nőtt. Friss technika volt a DSA (Dynamic Safety Action) nevű első futómű, mely jobb tapadást biztosít és magabiztosabb irányíthatóságot. 1999-ben jelent meg az Astrában a kipörgésgátló (ESP), de a légzsákok mellett a biztonságot fokozó, szabadalmaztatott pedálkioldó rendszer is az alapfelszereltség része lett. Ezzel baleset esetén megelőzhetőek a súlyos lábsérülések.

Majdnem tíz centiméterrel lett hosszabb a G Astra tengelytávja az elődjéhez képest, amivel érezhetően nőtt a hátul ülők tere. Az Astrát azonban elhalványította a kompakt kategóriát kifelé feszegető kihívó, a frissen megjelent Škoda Octavia, melynek tágasságához senki nem érhetett fel. A ferdehátú verziók csomagtere alapesetben 370 literes, a kombiban pedig a hátsó ülések lehajtásával akár 1,5 köbméteres raktér is rendelkezésre áll.

Galvanizált karosszériája egyértelmű ugrást jelentett a rozsdával küzdő F Astra után.

Minőségibb beltéri anyagokat használtak és javult a zajkomfort is a második generációs Opel Astrában, de ez meg is látszott az árlistán. Akik új Opel kompaktra vágytak, de a G kilógott a financiális takaró alól, az továbbra is választhatta az elődmodellt, melyet Astra Classic néven forgalmaztak tovább. 1998 tavaszán három- és ötajtós, valamint kombi karosszériával mutatták be az Opel Astrát, majd jött a szedán és a kupé, valamint a lemezelt oldalú kisteher változat. Utolsóként a nyitható vászontetős kabrió csatlakozott a kínálathoz.

Óvatosan bánt a vonalakkal Hans Seer formatervező, aki semleges dizájnt rajzolt az Astrának. Trapéz alakú hűtőrácsa és éles vonalai vannak, látványosan magasan húzódó övvonallal. Kétség kívül a legkívánatosabb formája az aerodinamikus tükrökkel és hátsó szárnnyal felszerelt OPC, valamint a Bertone tervezte kupé és kabrió változat.

Motorválasztéka az 1,2 literes szívó benzinestől a 2,2 literes turbódízelig ér, mindennek a csúcsán a turbós OPC-vel.

Elhagyták a korábban használt GSi sportmodellt, helyébe pedig Volker Strycek irányításával kifejlesztették az Opel Performance Center, vagy röviden OPC részleg Astráját. Ez volt az az Astra, mely egy pillanatra sem szürkült bele a mindennapokba. Élénk kék színe és alufelnijei, valamint a későbbi változatok átdolgozott lökhárítója és fekete betétes fényszórói feltűnően megváltoztatták az Astra karakterét.

Kezdetben a 2,0 literes, szívó négyhengeres motor 160 lóerős és 195 Nm nyomatékú volt az Astra OPC-ben, amivel valamivel több mint 8 másodperc alatt gyorsul 100-ra az 1,4 tonnás hot hatch. Aztán emelték a tétet és turbófeltöltővel (Z20LET) már 200 lóerőre izmosodott, maximális nyomatéka pedig 1950 és 5300-as fordulat között 250 Nm. Százas sprintideje 7,5 másodpercre javult, a végsebessége pedig 235 km/óra. Ha valaki egy igazán finom falatra vágyik, akkor addig nézegessen Bertone karosszériás, turbómotoros Astra Coupét, amíg veterán nem lesz belőle.

1998-tól több mint egy évtizeden át maradt gyártásban a G Astra, melyet 2004-től Classic néven árulták a következő generációval párhuzamosan.

Ez is érdekelhet:

Igazságot a dízel Astrának! – Opel Astra 1.5 D Elegance

Van, amit még mindig csak egy dízel kompakt tud igazán jól.

Az igaz barátodból így lett veterán autó az Opel Astra

Harminc éves a magyar Astra, elmeséljük a kezdeteket.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Igazi modern klasszikus ez az Indian motorkerékpár

További cikkeink a témában