Tökéletesen összeérett a Peugeot 205 GTi és a huligánok, ami nem volt alaptalan. A francia kisautó legizmosabb változata ugyanis kicsi volt és fürge, ezért sok vakmerő pilóta szenvedett vele balesetet és népszerű volt ellopni ilyet bankrabláshoz is. Pedig akkor még nem is volt olyan súlyos gép, mint a Tolman kezelése után.
1983 februárjában mutatták be a Peugeot 205-öst, mely nemcsak a vállalat számára volt nagyon fontos modell, hanem a kisautók közül is kiemelkedő, pedig nagyon erős volt már akkor is a felhozatal. A 205-ösnek olyan ellenfelek között kellett bizonyítania, mint a Ford Fiesta, az Opel Corsa vagy a Volkswagen Polo.
1984-ben a Fiat Uno nyerte meg az Év Autója címet, de szorosan mögötte ott volt a friss 205-ös Peugeot, mely a Volkswagen Golfot utasította maga mögé.
Szinte már a kezdetektől elérhető volt a GTi sportmodell, melyet sokan a mai napig a világ legjobb hot hatchének tartanak. Nagyon pörgött az élvezetesen vezethető és izmos kisautók piaca, ezért az 1,3 literes Rallye és a B csoportos ralira készített, középmotoros T16 homologizációs változat között a GTi (valamint a kabrió CTi) jelentette az átmenetet.
1,6 literes változata remek, pörgős karakter, de mégis az erősebb, nyomatékosabb, ellenben kicsit lustább 1,9 literes érett villámgyorsan vágyott klasszikussá, mostanra pedig veteránná. A híresen fürge és fenékdobálós 205 GTi-t nemcsak azok szerették, akik minden egyenesben és kanyarban az örömöt keresték, hanem a tolvajok is.
Angliában egy idő után elképesztően drága volt a biztosítás a 205 GTi-re, mert mindegyikben a potenciális bűnelkövetőt látták.
2020-ban a Peugeot is felismerte, hogy a 205 GTi kultuszautóvá érett, ezért a vállalat alapításának 210. évfordulója alkalmából restauráló programot indított. Az autókat újszerű állapotúra állítják vissza, a már nem elérhető alkatrészeket pedig 3D nyomtatással pótolják.
Amennyiben nem az eredetiség az elsődleges szempont, hanem az élmény, akkor az angliai Warwickshire-ben található Tolman olyan ordas gépet farag a Peugeot 205 GTi-ből, hogy szem nem marad szárazon. Első lépésként a restomod alapját hibátlan állapotra restaurálják, a nyers karosszériát pedig korrózióvédelemmel látják el, a fényezés után pedig szintén védőréteg kerül az autóra.
XU9JA kódú 1905 köbcentis, 16 szelepes motorját Motec befecskendezővel és vezérlővel szerelik, a teljesítménye így több mint 200 lóerő, ami mellé 161 Nm nyomatéka van.
Eredeti formájában 128 lóerős, amivel 7,5 másodperces százas sprintet tud futni és 205 km/óra a végsebessége. A 205 Tolman Edition 6,5 másodperces gyorsulást és 225-ös végsebességet villant. Lengéscsillapítóit a Bilstein szállítja, differenciálművét a Quaife, a négydugattyús első fékek pedig az AP Racingtől érkeznek.
Belterében szinte tökéletesen hozza a hangulatot a szürke szövetbetétes ülésekkel és a rikító piros szőnyegekkel. Árulkodó azonban az alcantara háromküllős sportkormány és közelről nézve a műszeregység is.
Óracsoportja ugyanis teljesen digitális kijelző, melyre a 205-ös eredeti óráinak stílusában rajzolták meg a skálákat és a kiegészítő műszereket.
700 munkaórát dolgoznak a Tolman GTi-ken, ami után egy remek hot hatch lesz az eredmény. De ez már abból is sejthető, hogy itt 200 lóerő repít egy 900 lóerős kisautót.
Ez is érdekelhet: