Van hozzá adottsága is, mégis rájátszik a sportosságra, miközben nem is neki kell hot hatchnek lennie, mert arra van másik Peugeot 308. Akkor mire jó a GT?

Egy ferdehátú Peugeot GTi az a kifejezés, amitől minden, benzinszagtól kicsit elkábult ember megrezzen, függetlenül attól, hogy egyébként mit gondol a Peugeot-ról, a francia autókról, vagy úgy általában a világról, és rögtön beugrik egy autó:

Erre itt ülök egy ferdehátú Peugeot GT-ben, ami csak annyiban 205, hogy annyi lóerős, és ha sportosat akarok játszani, akkor minden indulás után meg kell nyomnom egy gombot, hogy mérges pirossá váljon a műszervilágítás, és hogy sportosabb, V8-szerű motorhang hallatsszon – a hangszórókból. Ezt a bizonyos sportosságot kívülről a látványos felni és a két, lapított kipufogóvég hivatott jelezni (ez is kamu), és az az apró küszöbszélesítés, amely amúgy minimálisat dob az egyébként visszafogott összképen, viszont lehetetlenné teszi a kiszállást anélkül, hogy a nadrágszárunkkal letöröljük róla a kosz jelentős részét.

A 205 GTi persze több mint húsz éve volt meghatározó hot hatch, a 308-as viszont egy kategóriával nagyobb, nem beszélve arról, hogy azóta minden autó nagyobb és nehezebb. És bármilyen keskeny, messze nem elhanyagolható karakter az az i betű, ami esetünkben hiányzik a GT után. Van 308 GTi is, az 270 lóerős, de a teljesítménykülönbségnél és a tényleg feltűnő dizájnnál is nagyobb az eltérés.

Az, hogy a 308 GT nem is hot hatch, hanem apakocsi. Azoknak, akik még nem arról álmodnak, hogy milyen jó lesz majd huszonév múlva, amikor egy kényelmes pulcsiban állatkertbe vihetik az unokákat, hanem arról, hogy a következő körforgalomból lehet nagyobb gázzal kijönni belőle, és néha a piros lámpától is a szükségesnél dinamikusabban rajtolnak. Ehhez a hangulathoz jó a kicsi, lapított kormány, a pirossal varrt fekete ülések, a sportgombbal élesíthető műmotorhang, a keményebb kormányzás, a közvetlenebb gázreakció, a piros fények és a két mérőóra között ilyenkor megjelenő, teljesítményt, turbónyomást és nyomatékot mutató kijelző, meg persze az a 205 lóerő is, amely a BMW-PSA-féle 1,6-os benzines turbómotorból jön.

Amikor apa kijátszotta magát, és csak közlekedni kell a kocsival, jól jöhet majd, hogy az Év autójának is megválasztott 308-as minőségi, jó alap, nem zavaró, hogy nem lehet elég alacsonyra állítani az ülést, hogy a GT-nek sem ráz szét a futóműve, hogy csak alig egy centivel ültetett, ez nem okoz különösebb gondot a mindennapok során, és van/kapható bele néhány olyan extra, ami egy családi kocsinál hasznos lehet.

Ilyen például a masszázsülés, amely azért a prémiumautókban megszokottaknál jóval egyszerűbb konstrukció, kicsit ügyetlenül állítható intenzitással, érzésre pedig olyan, mintha egy szabályosan lélegző emberen ülnénk, bár lehet, hogy hosszú távon ez pihentető. Az önparkoló nem csak a beállást segíti (és nem csak párhuzamos helyekre, hanem merőleges parkolóba is), hanem a kiállást is – ami elég vicces, hiszen mi váltunk, mi adagoljuk a gázt és a féket, a kocsi csak veszettül tekeri a kormányt, ami egy szervós autóban azért annyira kézzel sem szörnyű nehézség.

A nagy képernyő pedig igazán 2016, túlságosan is, mert bár a hifi hangerejét külön gombbal lehet állítani, a légkondit viszont csak menüből, ami rosszabb megoldás, nekem meg mondjuk a középkonzol is túl csupasz, de én nyilván nem voltam szempont a tervezésnél.

Igazi hot hatch helyett ne vedd, bár a felextrázva is alig nyolcmillió fölé kúszó ár elég vonzó a kategóriában – de hát ez nem az a kategória. Ha viszont a sportosság számodra egy lazább fogalom, általában többet próbálsz kitaposni a normál teljesítményű autódból, és végre egy olyat akarsz, amiből ez sikerül is, és azt is élvezed, hogy meglepetést okozhatsz vele másoknak, akkor érdemes lehet menned egy kört a 308 GT-vel. Csak ne felejtsd el benyomni a sportgombot!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Ilyen lesz a Kawasaki első hidrogénhajtású motorkerékpárja

340 lóerős családi villanybusz a Volkswagen ID. Buzz GTX

További cikkeink a témában