Sok országban akkor is lehetséges piros lámpánál jobbra kanyarodni, ha ezt nem engedi meg külön jelzés. Szlovákiában most kezdik bevezetni, míg Németországban már szabadulnának ettől a keletnémet örökségtől.

Pozsony megyében néhány helyen új táblával találkozhatnak a közlekedők: a piros lámpa melletti, jobbra mutató zöld nyíl azt jelenti, hogy abban a kereszteződésben a tilos jelzés alatt is lehet jobbra kanyarodni, ha ezzel a közlekedés többi résztvevőjét, különösen a gyalogosokat és a kerékpárosokat, illetve a zöld jelzésen áthaladó autókat nem veszélyeztetjük.

Lámpa helyett tábla

Jó ötletnek tűnik elengedni a jobbra kanyarodókat akkor, amikor ennek nincs akadálya, ezzel is felgyorsítva a forgalom mozgását. Magyarországon erre szolgálnak a jobbra mutató zöld fényjelzések, legalábbis azokban a kereszteződésekben, ahol felszerelték azokat. A Szlovákiában bevezetett zöld táblát egyszerűbb és olcsóbb felszerelni, de több veszélyt is rejt.

Nálunk a kiegészítő zöld jelzésnél egyértelmű, hogy lehet jobbra kanyarodni, legfeljebb a keresztező gyalogosokra kell figyelnünk, akikre ilyenkor külön sárga villogó fény szokott figyelmeztetni. A kis zöld táblát ezzel szemben nehezebb észlelni, és ezeknél a kereszteződéseknél a sofőrre van bízva, hogy megbizonyosodjon a kanyarodás biztonságosságáról.

Keletnémet örökség

Németországban éppen mostanában készülnek megszabadulni ezektől a kiegészítő tábláktól. A jelzést 1978-ban az NDK-ban vezették be, majd az egyesítés után Berlinben és Hamburgban is feltűntek ezek a jelzések, amelyektől a torlódások mérséklését várták. De ami bevált a gyér forgalmú NDK-ban, az nem mindig működik egy zsúfolt nagyvárosban.

A németek gyakran a kerékpáros-gyilkosnak nevezik a táblát, és egy kutatás is megállapította, hogy a kiegészítő táblával szerelt kereszteződésekben több a baleset. Az autósok gyakran nem veszik észre az érkező kerékpárosokat, akik pedig nem számítanak rá, hogy az autósok a piros jelzés ellenére is elindulnak, mert nem látják a táblát.

Németországban jelenleg mintegy ötezer ilyen zöld nyíl tábla található, de a számuk rohamosan csökken,

ahogyan egyre több helyen szerelik le azokat a hatóságok. A jövőben a kereszteződés piros jelzése mellett csak a kerékpárosok kanyarodhatnának jobbra, mint ahogyan például a kerékpárosbarát Hollandiában is használják ezeket a táblákat már a kilencvenes évek óta.

Kevesen tudják, de a hatvanas évekig Magyarországon is lehetett pirosnál jobbra kanyarodni. A hvg.hu cikke szerint a KRESZ addig azt tartalmazta, hogy „ha a kanyarodást jelzőtábla nem tiltja, a tilos irányból érkező jármű jobbra kis ívben bekanyarodhat”. Szerinted jó ötlet lenne Magyarországon is újra bevezetni ezt a lehetőséget?

Szerinted jó ötlet lenne Magyarországon is megengedni a piros lámpánál jobbra kanyarodást?

(Képek: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

1941 óta sem állt át Magyarország teljesen a jobb oldali közlekedésre

Már a múlt század elején felvetődött, a közepén két menetben nagyjából összejött, de még évekig biztosan nem lesz teljes jobbra hajts! az országban.

Megduplázták a közlekedési bírságokat a német utakon

Újabb szabálytalanságokat is büntetnek a németek.

Szlovákiában jobban járnak az új típusú rendszámokkal

Feladják a járási rendszert, és jó okuk van rá.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés