Biztos vagyok benne, hogy nagyon kevesen fintorognának, ha egy Rothmans dekort idéző Porsche 911 Dakar állna a garázsban reggelente. Erre azonban még azoknak is kevés esélyük volt, akik gondolkozás nélkül megengedhetik maguknak a limitált szériás modellt, melynek minden darabját villámgyorsan elkapkodták. Aki pedig kicsit különlegesebbre vágyik, annak akadnak más mintázatok is a terepralik világából.
Végtelenül izgalmas modell a Porsche 911 Dakar, melynek fejlesztése során nemcsak a közúti és a versenypályás teszteket végezték el, hanem nagyon kemény terepen is nyúzták az emelt hasmagasságú sportautót.
240 km/órás végsebességével az egyik leglassabb 911-es a Dakar, de a 3,4 másodperces gyorsulás azért nem sok lehetőséget ad.
Maximális sebességét éppen a terepgumik miatt korlátozták, melyeket külön ehhez a modellhez fejlesztettek, így nemcsak az úttalan utakon, hanem aszfalton is kellő tapadást biztosít.
Motorja a 911 Carrera 4 GTS-ből származó, a GT3 motortartó bakjain ülő 3,0 literes, hathengeres bokszer, 480 lóerős teljesítménnyel és 570 Nm csúcsnyomatékkal. Nyolcfokozatú duplakuplungos automata csatlakozik hozzá és összkerékhajtás, a futómű pedig terepen is remekül működő adaptív lengéscsillapítókkal és aktív kanyarstabilizátorokkal szerelt.
Mielőtt még a 911-es első győzelmét ünnepelték volna az 1984-es Párizs-Dakar Rally-n, a 70-es évek Kelet-Afrikai Szafari Rally-jain már feltűnt a Porsche sportautója, melyeket három színváltozat idéz meg.
Sobiesław Zasada és Marian Bień lengyel pilóták 1971-ben az ötödik helyet szerezték meg az eseményen a 19-es rajtszámú autóval.
Nem jutottak el a dobogóig a 911-es lengyel pilótái, de az egyszerű megjelenésű, Shell és Bilstein szponzormatricákkal díszített autó így is sikeres volt, hiszen a mezőny elejére futott be. A fehér karosszériájú autó előnyös az afrikai hőségben, a szélvédő előtti fekete terület pedig a zavaró tükröződéseket szünteti meg, hogy a pilóta szemét semmilyen lényegtelen hatás ne fárassza tovább.
Ezeken a versenyeken több mint 5000 km-t tettek meg a résztvevők a szavannán, a sivatagi bozótosokon és Kenya hegyvidékein keresztül, ami miatt az egyik legkeményebb terepralinak tartják.
1974-ben a versenyt már három szakaszra osztották, melyek között akadt 1450 és 2029 kilométeres is, a teljes távot pedig öt nap alatt kellett teljesíteni a csapatoknak.
Tapasztalt pilótának számított már ekkor is a svéd Björn Waldegård, aki már kétszer megnyerte a Monte Carlo Rally-t, az afrikai futam azonban nehezen adta magát a bajnoknak. Már több mint félórás hátrányt szedett össze a harmadik szakaszra, egy sérült lengőkar pedig 72 percébe került, de így is megtartotta a második helyet.
Fehér színű autóját sötétkék és élénk kék csíkok díszítették vállvonalban, az első lökhárítón a Shell, a hátsón pedig a Bilstein szponzormatricája jelenik meg a versenyautó festése alapján készült 911 Dakaron.
Björn Waldegård elszántan versenyzett az eseményre felkészített 911 SC-vel, de Afrika nem adta könnyen magát, ezért végül a negyedik helyet szerezte meg a Martini dekort viselő autóval.
Temérdek műszaki problémát szedett össze a svéd pilóta, a 911 SC lengőkarja, féltengelye és lengéscsillapítója is sérült. Ezt a hátrányt már nem lehetett behozni a padlóig taposott gázpedállal. Látványosak az 1958-ban alapított Martini Racing Team színei, a narancssárga és kék színek hullámzanak végig a karosszérián. Ezen a 14-es rajtszám jelenik meg, mely a második helyen befutó Vic Preston Jr. és John Lyall duó autóján volt.
Ez is érdekelhet: