Ötven év alatt lett özvegycsinálóból minden körülmények között gyors sportautó a 911 Turbo, erről az útról pedig baromi stílusosan emlékszik meg a Porsche.

Varázslatos a modern Porsche 911 Turbo, hiszen a pokoli erőt és a szédítő gyorsulást olyan könnyedén adja a vezető kezébe, mint semmi más. Ez azonban nem volt mindig így, az 1974-ben megjelent 930 Turbót nem véletlenül hívták özvegycsinálónak, nem volt egyszerű feladat az úton tartani a hirtelen haragú sportautót.

Mint minden igazán legendás sportautó, úgy ez is az FIA által előírt homologizációs szabályok miatt született.

Két évvel a premierje előtt kezdődött meg a 911 Turbo fejlesztése, de a turbófeltöltővel már a 60-as évek végétől kísérletezett a Porsche, a futamokon pedig sikeresek voltak a 917-es és 935-ös versenyautók. Ezüst színben és kockás kárpittal készült el az első utcai autó, mely a 911 Carrera keskeny karosszériájával szinte nem is volna feltűnő, ha nem volna hatalmas hátsó szárny rajta. Ebben az autóban még nem a 3,0 literes motorra akasztották a KKK turbófeltöltőt, hanem a léghűtéses, hathengeres bokszermotor 2,7 literes változata adta az alapot. Az autót Ferry Porsche nővérének, Louise Piëchnek adta hetvenedik születésnapjára.

Akkorát változott a világ ötven év alatt, hogy a 260 lóerő már nem is tűnik olyan soknak, de a korai 911 Turbóban bizony nehéz volt kordában tartani a ménest. 5,2 másodperc alatt gyorsul 100-ra és kevesebb mint 20 másodperc alatt eléri a 200 km/órás tempót is. Alacsony fordulaton szinte nyomatékszegény a motor, majd a turbó betöltésével együtt elszabadul a pokol, ezt pedig nem mindenki tudta kezelni, ezért hívták özvegycsinálónak a 930-ast. Ennél sokkal barátságosabb, biztonságosabb és messze gyorsabb is a 992-es Turbo.

Mind közül a legaranyosabb részlet a gépháztető feletti légbeömlő plakettje, melyen az 1974 és 2024 felirat olvasható egy dombornyomott turbófeltöltőn. A gépházfedél alatt láthatatlan a motor, de a mélységben ott van a 3,7 literes, hathengeres bokszer és a két változó geometriás turbófeltöltő. Az ötvenedik évfordulós limitált széria a 911 Turbo S-ből készül, tehát 650 lóerős és 800 Nm nyomatéka van. hozzá nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltó csatlakozik és összkerékhajtás.

Hivatalosan 2,7 másodperc alatt villan 100-ra, a 200-as osztáshoz pedig 8,9 másodperc alatt ér el a sebességmérő az 1640 kilogrammos Porsche 911 Turbo 50-ben, de a független mérések szerint ennél valójában jóval gyorsabb.

Heritage Design, a 70-es évek esszenciája

Stílusosan rímel a hetvenes évek turbós 911-esére az ötvenedik évfordulós modellhez elérhető Heritage Design csomag, melynek sötétzöld metál fényezéséhez kontrasztos fehér dekoráció jár, a Sport Classic felniket pedig ezüst és fehér színűre fényezik. Az autón arany emblémák vannak és az eredeti 1964-es Porsche logó díszeleg a gépháztetőn. Zöld osztások vannak az óracsoporton és a Sport Chrono stopperén is, mely a korai 911-esekre volt jellemző.

Kifejezetten a Turbo modellekhez kevert szürke árnyalat bukkan fel a központi anyás felniken és az emblémákon, de a biztonsági övek, a díszvarrások és a kezelőszervek is Turbonite színűek. A küszöbök szálcsiszolt alumínium betétjében az ötvenedik évfordulós logó világít, az adaptív sportüléseken és az ajtókárpitokon is tombol a retró hangulat, de a kockás szövet nagyon jól áll a 911-esnek. Mivel csak 1974 darab készül a Monterey Car Week-en bemutatott Porsche 911 Turbo 50-ből, ezért villámgyorsan gyűjtői ritkasággá érik.

Ez is érdekelhet:

A kék szín ünnepe ez a Porsche 911 S/T

Igazi ritkaság ez a 911 S/T, melyhez teljesen egyedi színt kevert a Porsche.

Gyönyörű a mexikói versenyt idéző 911 kabrió

1952-ben egy kék 356 kabrió indult a mexikói Carrera Panamericana versenyen, aminek hetvenedik évfordulójára készült el a versenygépet idéző 911-es.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A legjobb barátaid: a kutyád, és ez a talpbetét

Škoda Kamiq, a racionális – 1.0 TSI-teszt

Videón Russell szánalmas hibája

További cikkeink a témában