Évizedeken át használták a gumik zajának mérésére ezt az öreg Porsche 928-ast, melyet alaposan lehalkítottak.

Hatalmasat változott 1886 óta az autózás, hiszen minden korszakban újabb és sokszor szigorúbb előírásoknak kellett megfelelni ahhoz, hogy egy típus gyártásba kerülhessen. Sok esetben azok a megoldások, amik a tervezőasztalon jónak tűnnek, az életben nem működnek annyira hatékonyan. Ezt a Porsche 928-ast éppen arra építették, hogy csendesebbé tegyék az autókat.

Szokatlan csetreszekkel a karosszériáján úgy néz ki az ezüst 928-as, mintha szereplőválogatásra menne a Vissza a jövőbe következő részéhez.

1989-ben állították be a gyári flottába a 928-ast, melyet a zajkibocsátási mérésekhez alakítottak át, ezért vannak rajta mindenhol furcsa szerkezetek és ezért vannak kiszélesítve a sárvédői. Ebben az autóban mindennek funkciója van, hogy ez legyen a világ leghalkabban üzemelő 928-as Porschéja. Erre azért nagyon kevesen törekednek, de elengedhetetlen része a fejlesztési folyamatnak. Mindenféle kereket rá lehet szerelni, mert ez a 928-as kizárólag a különbféle abroncsok zajszintjének meghatározására készült.

Erre a feladatra pedig egyértelműen az alacsony fordulaton is nyomatékos 928 volt a legalkalmasabb, hiszen az ekkor még léghűtéses 911-es hathengeres bokszermotorja messze túl hangos volt, a 924-es négyhengeresét pedig túlzottan forgatni kellett, hogy felvegye a tempót.

Annak érdekében, hogy a lehető legalacsonyabb legyen a mechanikai zaj, a mérnökök a lökhárító elé rakták a ventilátor nélküli hűtőt és minden rést zajcsillapító szivacsokkal tömtek ki a V8-as motor körül. A motor hőjét két kapcsolható ventilátor szippantotta ki a gépháztetőn keresztül. Hátul nem egy túlméretezett időgép alkatrészei vannak, hanem a kipufogórendszert erősítették az ablak elé, a hatalmas hangtompítóra két kézzel hegesztett kipufogócső került.

1980 környékén a gyorsított elhaladás zajkibocsátási határértéke 50 km/óránál 75 dB volt, ezt a jövőben 68 dB-re módosítják.

Rendkívül összetett feladatuk van azoknak a mérnököknek, akik az autók hangjával foglalkoznak, hiszen egyszerre kell betartaniuk a törvényi előírásokat és megteremteniük azt a hangi élményt, ami elvárható egy Porschétól. Ha a motor és a váltó különösen halkan üzemel, akkor kicsit hangosabb lehet a kipufogó. Ilyen izgalmas kirakós ez.

Ideális volt az ötfokozatú kézi váltóval szerelt 928-as a tesztelésre, hiszen így lehetett a legalacsonyabb fordulaton elhaladni a mérési pontok előtt. A teszt során az ezüst Porsche az 50-es tempóra gyorsított fel, majd legalább 61 km/órás sebességgel kellett elhaladnia két mikrofon mellett. Közúton nem használható slick gumikkal 63 dB-es értéket értek el abban az időben, amikor 74 db volt a határérték.

Évtizedekig használták ezt az autót a tesztekhez, amit jól bizonyít az is, hogy most is a 991-es kerekei vannak rajta. A csendes 928-ast sokszor használták a Pirelli mérnökei is, hogy minél alacsonyabb gördülési zajú gumikat fejlesszenek. A borvörös utasterű 928-as a mai napig bevethető ilyen feladatokra.

Ez is érdekelhet:

Így lett tökéletes sportautó a Porsche 911 Turbo

Nézd meg a 911 Turbókat 1975-től egészen mostanáig!

Ritka kincs ez a sárga Porshe 911 Speedster

Bármikor meghajtanánk a tengerparti úton ezt az öreg Porschét.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
0% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
0% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Advertisement
Hirdetés