Kirobbanó siker volt a Renault Clio, mely a mai napig a legnépszerűbb kisautók közé tartozik. Az első generáció legizmosabb változata, a Clio Williams pedig erős belépő volt a 90-es évekbeli hot hatch-ek világába.

1984-ben alaposan átdolgozták a Renault 5-öst, mely során a legnagyobb változás nem a modernizált megjelenés volt, hanem az eddig hosszában álló motort felváltotta a keresztmotoros elrendezés. Ezzel a lépéssel ugyan versenyképes maradt az ekkorra már több mint egy évtizedes R5, de a franciák elkezdték fejleszteni az 5,5 millió példányban eladott modell utódját.

Padlólemeze és felfüggesztése is az R5-höz köti a Cliót, ami az első modell a Fuego kupé után, melyet nem számmal jelöltek. Ezt követően a vállalat kínálatából folyamatosan tűntek el a numerikus megjelölések és helyét az önálló modellnevek vették át.

Franciaország legnépszerűbb autóját váltotta le 14 év után a Renault Clio, melynek népszerűsége ma is töretlen.

1990 júniusában mutatták be a Párizsi Autószalonon és hamar elnyerte az Év Autója címet is a Clio, aminek három- és ötajtós változatai mellett a motorválasztéka is rendkívül széles volt a kis benzinestől a takarékos dízelmotorokig. A felszereltség fapados verziótól egészen a bőrfoteles és fabetétes Baccaráig terjed.

Három évvel a bemutató után dobták piacra a sportos Clio Williamst, melyből első körben 3800 sorszámozott darabot készítettek, de népszerűsége miatt a Renault csak 12 ezer autó után állította le a gyártást.

Ezek közül sokat versenyautóvá alakítottak, majd a pályán elszenvedett veszteségek után más utcai Clio Williamsekkel pótolták, így gyorsan fogytak.

Neve és a sötétkék színéhez párosított arany kiegészítők miatt egyértelműen kötődik a Williams Forma-1-es csapathoz, de a fejlesztésben és a tervezésben sem vett részt Frank Williams istállója. Az autót a Renault Sport részlege készítette, az alapok pedig az 1,8 literes motorral szerelt Clio 16S-től érkeztek. 1996-ban biztonsági autóként szerepelt az F1-es futamokon, de a Clio Williamsnek ez a legközelebbi kapcsolata a sportággal.

2,0 literes, 16 szelepes, négyhengeres szívó benzinmotorja 147 lóerős teljesítményét 6100-as fordulaton adja le, maximális nyomatéka pedig 175 Nm 4500-as fordulattól. A 215 km/órás végsebességgel egyértelműen túlszárnyalta a Peugeot 205 GTi 1,9-es változatát.

Nemcsak erősebb motort pakoltak a Clio Williamsbe, hanem a Cup versenyautó megerősített első segédvázát kapta, még a 16S-nél is szélesebb első nyomtávja van és keményebb futóműve, valamint vastagabb kanyarstabilizátorai.

Nagy felháborodás volt az első sorozatos Williams tulajdonosai körében, amikor újabb bőrt húztak le a típusról.

Mivel limitált példányszámú modellként dobták piacra, ezért a legerősebb Clio vásárlói joggal várhatták, hogy a Renault nem dobja újra piacra az autót. Ez azonban nem így történt, a későbbi modelleket a más árnyalatú sötétkék fényezésről és hasonló apróságokról lehet felismerni.

Ez az 1994-es évjáratú autó azonban még az első sorozatból származik, és nagyon szépen feszít az arany Speedline felniken. A háromajtós Clio formájának nagyon jól áll a sportosság a kiszélesített kerékjárati ívekkel és az aszimmetrikus motorháztetővel, melyet előre buktatva látható a Supersprint kipufogón át üvöltő motor.

Utastere mindenütt szürke, a Speedline ülések szürke szövetjén kék W jelenik meg, és színben passzolnak a biztonsági övek, de az óracsoportban is kék háttér előtt szaladgálnak a mutatók.

Középkonzolja felett három kiegészítő műszer mutatja az olajszintet, az olajnyomást és a -hőmérsékletet.

Még virágzott az izmos ferdehátúak műfaja a 90-es években, így a kis Renault-nak olyan ellenfelei voltak, mint a Peugeot 106 Rallye, a Ford Fiesta XR2i vagy a Volkswagen Polo G40, és még sokan mások. 145 ezer kilométerrel az órájában ez a sorszámozott plakettel rendelkező, első szériás Renault Clio Williams igazi kincs a hot hatch-ek között.

Ez is érdekelhet:

Örökifjú vidámság – a Renault Twingo-sztori

Gondoltad volna, hogy a zseniális Twingo már harmincéves?

Őrületes méregzsák a Tolman Peugeot 205 GTi-je

200 lóerő visz 900 kilót. A Tolman Peugeot 205 GTi-je nem lehet rossz.

Tök jó az új Renault Clio!

Fura, hogy egy tömegmodell, kategóriája egyik legnagyobb példányszámban eladott autója pont különleges stílusával hódítson, de az új Clio ezt teszi.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Könnyű kérdés, hogy mikor mutatták be ezeket az autótípusokat. Vagy mégsem?

További cikkeink a témában
Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli
Hirdetés