A kilencvenes évek elején a Renault újra feltalálta a városi miniautó kategóriáját a zseniális Twingóval, amit ma is éppen olyan jópofának látunk, mint a bemutatása idején, pedig ennek idén éppen harminc éve.

Már a hetvenes évek óta foglalkoztatta a francia mérnököket a Renault 4-es leváltása, időről időre nekiláttak a fejlesztésének, de az új belépőmodell csak nem akart megszületni, pedig olyan neves dizájnereket is bevontak a projektbe, mint Robert Opron, Marcello Gandini és Patrick Le Quément. A Renault 4-es közben tovább készült, egészen a kilencvenes évek elejéig, amikor a francia gyártó előállt az utódjának tekinthető típussal.

A Vesta koncepció előrevetítette a Renault praktikus és takarékos kisautóját, de még nagyon nem volt bájos. A lenti terveken már körvonalazódtak az új modell formái
A W60-nál már szinte kész volt a Twingo, de a kerek fényszórók sokat tettek hozzá

Még előtte, a nyolcvanas években a francia kormány pályázatára készült a Vesta tanulmányautó, aminek kockaformája magán hordozta a jövendő új modell térkoncepcióját, és az akkor a Renault-hoz tartozó, az eredeti Espace dizájnját feltaláló Matra prototípusát is felhasználták a tervezés során. A Renault-nál W60 néven futott tanulmányautó nagy vonalakban már a később gyártásba kerülő modellre emlékeztetett.

Twist, Swing, Tango

1992. október 5-én, a párizsi autószalonon leplezték le a Twingót, aminek már a neve is jópofa. A Clióhoz hasonlóan már nem számmal jelölték, és a nevére érkező javaslatok, a Twist, a Swing és a Tango összevonásával született meg az ikonikus neve. Az elődjéhez hasonlóan a Twingót is fiatal, legalábbis fiatalos vevőknek szánták, akik egy olcsó, praktikus és gazdaságosan üzemeltethető autót kerestek, ami még bájos is.

Patrick Le Quément felügyeletével Jean-Pierre Ploué tervezte a formát, az ő ötlete volt az irányjelzőket a fényszórók alsó felébe tenni, ezzel mintha mosolyogna ránk a Twingo. A hátul kidudorodó lámpákkal, a kétküllős kormánykerékkel, a színes kapcsolókkal és a tarka üléskárpitokkal nem sok vidámabb autó volt nála. Az egyszerűségre törekvést mutatja az egykaros ablaktörlő, a rejtett kilincsek és a fényezetlen műanyag lökhárítók.

Egyszerűen nagyszerű

Az Espace révén népszerűvé vált egyterű koncepciót alkalmazták a Twingo tervezésénél is. A szélvédővel szinte egy síkot alkotott a rövid motorházfedél, a kerekek pedig a karosszéria négy sarkába kerültek, amivel a csöpp kisautó a méretéhez képest meglepően tágas volt belül, akár négy felnőtt is elfért benne. A sínen tolható hátsó ülésekkel 168-ról 261 literesre lehetett növelni a csomagteret, az ülésekből még ágyat is lehetett hajtogatni.

A felszereltség terén is az egyszerűségre törekedett a Renault, a műszereket digitális kijelző helyettesítette, opció volt a vászontető, ami tovább növelte a térérzetet, 1994 után a légzsák, az elektromos ablakemelő és a központi zár is elérhetővé vált. A Twingo stílusához nagyon illettek a választható élénk fényezések, mint az indiánsárga, a korallpiros, az ultramarinkék, a korianderzöld és a gyöngyházvörös.

Vidám népautó

A Twingo a műszaki felépítésével is az egyszerűséget képviselte. A bevezetésekor a régebbi 1,2 literes, 55 lóerős négyhengeressel készült, 1996-ban jött az újabb, 1149 köbcentis, 60 lóerős motorja. Mivel városi kisautónak szánták, többféle automataváltó-megoldást is kínáltak hozzá. 1995-ben jelent meg a kuplungpedál nélkül vezethető Twingo Easy, majd jött a háromfokozatú automata, amit később az ötfokozatú robotizált szerkezet váltott.

A jópofa kisautó elképesztően sikeres lett, már a bemutatása napján kétezer megrendelés érkezett rá, egy éven belül 100 ezer példánya készült el, 1997-re pedig az eladása meghaladta az egymilliót. A népszerűségét fokozták a pályafutása során megjelent limitált szériák és felszereltségi szintek, mint a Kenzo, a Benetton vagy a bőrbelsős, navigációs, üvegtetős Initiale Paris, amivel együtt új színek és kárpitok is elérhetővé váltak.

Nem lehet nem szeretni

Az első ráncfelvarrását 1998-ban, a következőt az ezredfordulón kapta a Twingo, az újabb modelleket a színtelen irányjelzőkről és a színre fújt lökhárítókról ismerheted fel. A műszaki tartalom sem maradt változatlan, 2001-ben megjelent az 1,2 literes, 16 szelepes, 75 lóerős motor, és a biztonsága is egyre jobb lett, a légzsákok mellé megjött a vészfékasszisztens, az Isofix gyerekülés-rögzítés és a biztonsági öv becsatolására figyelmeztető jelzés.

A Twingót nem lehet nem szeretni, és akinek volt már, a bájos stílusán kívül a praktikus térkihasználását és az egyszerű mechanikáját is nagyra értékelte. Az első széria pályafutása 15 év és 2,5 millió példány gyártása után 2007-ben ért véget, ekkor jelent meg a Clióra épülő utódja, majd 2014-ben az ötajtós harmadik széria, ami a farmotoros felépítésével hozott új színt a kategóriába, de az már egy másik történet.

Ez is érdekelhet:

Nagyon úgy tűnik, hogy a Renault 4 is visszatér

A modernizált Renault 5 után jön az új R4 is, mutatjuk az előzetesét.

Retró stílusú elektromos autó lesz az új Renault 5

Így, ahogyan van, mehet is gyártásba!

Formába hozták a farmotoros Renault Twingót

Még mindig menő városi kiskocsi.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
32% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
68% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Bonjour, Budapest! Francia pikniket tartottunk a Renault 4 E-Tech electric-ben
Hirdetés