A kilencvenes évek elején a Renault újra feltalálta a városi miniautó kategóriáját a zseniális Twingóval, amit ma is éppen olyan jópofának látunk, mint a bemutatása idején, pedig ennek idén éppen harminc éve.
Már a hetvenes évek óta foglalkoztatta a francia mérnököket a Renault 4-es leváltása, időről időre nekiláttak a fejlesztésének, de az új belépőmodell csak nem akart megszületni, pedig olyan neves dizájnereket is bevontak a projektbe, mint Robert Opron, Marcello Gandini és Patrick Le Quément. A Renault 4-es közben tovább készült, egészen a kilencvenes évek elejéig, amikor a francia gyártó előállt az utódjának tekinthető típussal.
Még előtte, a nyolcvanas években a francia kormány pályázatára készült a Vesta tanulmányautó, aminek kockaformája magán hordozta a jövendő új modell térkoncepcióját, és az akkor a Renault-hoz tartozó, az eredeti Espace dizájnját feltaláló Matra prototípusát is felhasználták a tervezés során. A Renault-nál W60 néven futott tanulmányautó nagy vonalakban már a később gyártásba kerülő modellre emlékeztetett.
Twist, Swing, Tango
1992. október 5-én, a párizsi autószalonon leplezték le a Twingót, aminek már a neve is jópofa. A Clióhoz hasonlóan már nem számmal jelölték, és a nevére érkező javaslatok, a Twist, a Swing és a Tango összevonásával született meg az ikonikus neve. Az elődjéhez hasonlóan a Twingót is fiatal, legalábbis fiatalos vevőknek szánták, akik egy olcsó, praktikus és gazdaságosan üzemeltethető autót kerestek, ami még bájos is.
Patrick Le Quément felügyeletével Jean-Pierre Ploué tervezte a formát, az ő ötlete volt az irányjelzőket a fényszórók alsó felébe tenni, ezzel mintha mosolyogna ránk a Twingo. A hátul kidudorodó lámpákkal, a kétküllős kormánykerékkel, a színes kapcsolókkal és a tarka üléskárpitokkal nem sok vidámabb autó volt nála. Az egyszerűségre törekvést mutatja az egykaros ablaktörlő, a rejtett kilincsek és a fényezetlen műanyag lökhárítók.
Egyszerűen nagyszerű
Az Espace révén népszerűvé vált egyterű koncepciót alkalmazták a Twingo tervezésénél is. A szélvédővel szinte egy síkot alkotott a rövid motorházfedél, a kerekek pedig a karosszéria négy sarkába kerültek, amivel a csöpp kisautó a méretéhez képest meglepően tágas volt belül, akár négy felnőtt is elfért benne. A sínen tolható hátsó ülésekkel 168-ról 261 literesre lehetett növelni a csomagteret, az ülésekből még ágyat is lehetett hajtogatni.
A felszereltség terén is az egyszerűségre törekedett a Renault, a műszereket digitális kijelző helyettesítette, opció volt a vászontető, ami tovább növelte a térérzetet, 1994 után a légzsák, az elektromos ablakemelő és a központi zár is elérhetővé vált. A Twingo stílusához nagyon illettek a választható élénk fényezések, mint az indiánsárga, a korallpiros, az ultramarinkék, a korianderzöld és a gyöngyházvörös.
Vidám népautó
A Twingo a műszaki felépítésével is az egyszerűséget képviselte. A bevezetésekor a régebbi 1,2 literes, 55 lóerős négyhengeressel készült, 1996-ban jött az újabb, 1149 köbcentis, 60 lóerős motorja. Mivel városi kisautónak szánták, többféle automataváltó-megoldást is kínáltak hozzá. 1995-ben jelent meg a kuplungpedál nélkül vezethető Twingo Easy, majd jött a háromfokozatú automata, amit később az ötfokozatú robotizált szerkezet váltott.
A jópofa kisautó elképesztően sikeres lett, már a bemutatása napján kétezer megrendelés érkezett rá, egy éven belül 100 ezer példánya készült el, 1997-re pedig az eladása meghaladta az egymilliót. A népszerűségét fokozták a pályafutása során megjelent limitált szériák és felszereltségi szintek, mint a Kenzo, a Benetton vagy a bőrbelsős, navigációs, üvegtetős Initiale Paris, amivel együtt új színek és kárpitok is elérhetővé váltak.
Nem lehet nem szeretni
Az első ráncfelvarrását 1998-ban, a következőt az ezredfordulón kapta a Twingo, az újabb modelleket a színtelen irányjelzőkről és a színre fújt lökhárítókról ismerheted fel. A műszaki tartalom sem maradt változatlan, 2001-ben megjelent az 1,2 literes, 16 szelepes, 75 lóerős motor, és a biztonsága is egyre jobb lett, a légzsákok mellé megjött a vészfékasszisztens, az Isofix gyerekülés-rögzítés és a biztonsági öv becsatolására figyelmeztető jelzés.
A Twingót nem lehet nem szeretni, és akinek volt már, a bájos stílusán kívül a praktikus térkihasználását és az egyszerű mechanikáját is nagyra értékelte. Az első széria pályafutása 15 év és 2,5 millió példány gyártása után 2007-ben ért véget, ekkor jelent meg a Clióra épülő utódja, majd 2014-ben az ötajtós harmadik széria, ami a farmotoros felépítésével hozott új színt a kategóriába, de az már egy másik történet.
Ez is érdekelhet: