Két év szünet után újjászületik a Renault Scenic: sokoldalú családi autó énjét megőrizve elektromos hajtással jön 2024-től.
1996-ban az első Scenic (akkor még Megane Scenic) a Megane alapjaira felhúzott egyterűként igyekezett valami izgalmasat hozni a kompakt szegmensbe. Akkoriban mindenki oda meg vissza volt egy magasra terjeszkedő kisbuszért, mert temérdek hely jutott benne mindennek és mindenkinek. Közel harminc évvel később ez a vágy a szabadidőautókat látva kapja el az embert.
A nagy magasság szelídült, a buszos far pedig kombissá vált. Ez az átalakulás kifejezetten jól áll a Scenic E-Tech Electricnek, ami rövid orrával és farával, 20 colos kerekekre épített termetes testével jól mutat minden szögből. A 2024-ben piacra kerülő Scenic E-Tech Electric már csak ötszemélyesként érhető el, teljesen elektromos hajtáslánccal, és a mai igényekhez jobban passzoló crossoveres kialakítással.
Van benne retró, picit futurisztikus, pont a megfelelő arányban, mint a hamarosan érkező Renault 5-nél.
Hogy a sportos lelkületű családapák szívét is elnyerjék, a vezető üléspozícióját igyekeztek minél lejjebb építeni,
szedánszerű vezetési érzést biztosítva. Mivel az akkumulátor a padlóban helyezkedik el, az üléseket csak úgy tudták alacsonyan tartani, hogy a hátsó utasok lába nem fér el az első ülések alatt. Kipróbáltam, tényleg nem.
Ettől eltekintve pazar a kényelem hátul, mivel a tervezéskor figyelembe vették, hogy 2023-ban egy kamasz jóval magasabb, mint 1996-ban volt, ezért több hely is kell neki. Na meg kell neki USB-C csatlakozóból négy, mobiltartóból kettő. Utóbbi a praktikusan rendezhető könyöklőből hajtogatható elő. A Scenic 25 centivel hosszabb, mint a Megane, csomagtartója is jóval tágasabb, 545 literes.
Családi autóként a Scenic jobban megállja a helyét.
Újrahasznosított PET-palackokból és biztonsági övekből készül az üléskárpit, a kormány bőrborításához sem kellett egyetlen állatot sem kivégezni, sehol sem található állati eredetű anyag az utastérben.
Ettől még élvezettel tapogatható minden felület, amíg apa örül, hogy sportos az üléspozíció, a többieket a praktikus részletekkel teletömött, otthonos hangulatú belső tér varázsolja el.
Ebben nagy szerepe van a finom részletekből felépített beltérnek, és annak, hogy a teljes utasteret betöltő üvegtető világossá tesz minden szegletet. Mondanom sem kell, hogy az üvegtető is újrahasznosított üvegből készül, és teljes egészében újra is hasznosítható. Valamint jól szigetel télen és nyáron is, és valamilyen elektromos-kémiai módon sötétíthető hét szegmensben. Ez bonyolultabbnak tűnik, mint egy mechanikus napfényroló, de 6-8 kilóval könnyebb, és kevesebb helyet vesz el a fejtérből.
Google-ra épül a fedélzeti rendszer, ezért van Waze is a kocsiban, és még vagy 50 praktikus alkalmazás letölthető, ami jól jön utazás vagy töltés közben. Persze ennél fontosabb, hogy ügyesen kalkulálja a várható hatótávot, érkezési töltöttséget, és ha kell, betervezi az út közbeni töltéseket. És mindez hangutasítással is működik.
És ha már hangok, a Renault szerint ahogy egyre több elektromos autó lepi el az utakat, nem mindegy, hogy milyen mesterséges zajt keltenek (ugye Európában kötelező a gyalogosokat valamilyen hanggal figyelmeztetni, ha egy néma elektromos autó közeledik).
Jean-Michel Jarre szerezte a lopakodó üzemmód zenéjét, illetve az ő dallamai köszöntik a Scenic utasait.
Kétféle teljesítményű villanymotor érhető majd el a Scenichez, mindkettő az első kerekeket hajtja.
Nem is tervezik összkerekes Scenic gyártását, azt mondják, az növelné a fogyasztást és csökkentené a hatótávot, ami most papíron egészen jónak tűnik. A kisebb teljesítményű Scenic 170 lóerős, 60 kWh-s akkujával 420 km-t megy el. A nagyobb 220 lóerőt tud, 84 kWh-s akkumulátort kap, és akár 620 km-t is meg tud tenni, ha az utolsó ampereket is kiautózzuk. AC-n 22 kWh a maximális töltési teljesítmény, DC-n 150. Combos számok. Hogy tényleg így van-e, az majd 2024-ben derül ki, akkor lesz vezethető a Scenic.
Ez is érdekelhet: