Száztizenegy éve díszíti a Rolls-Royce-modellek orrát a Spirit of Ecstasy, és ebből az alkalomból egy kicsit alakítottak rajta, hogy karcsúbb és áramvonalasabb legyen, jobban megfelelve a jövendő elektromos korszak elvárásainak.
„A Spirit of Ecstasy a világ legismertebb és legvágyottabb autós jelképe. Nem csupán egy szimbólum, hanem a Rolls-Royce megtestesülése, állandó inspiráció és büszkeség forrása a márka és ügyfelei számára”
– vallja Torsten-Müller Ötvös, a Rolls-Royce vezérigazgatója, amikor felvezeti a szobrocska megújulását. Mint a márka, úgy a Spirit of Ecstasy is mindig haladt a korral, és a most leleplezett új formájában még kecsesebb lett, ezért tökéletesen illik a valaha készült legáramvonalasabb Rolls-Royce-hoz, a gyártó első elektromos autójához.
A Rolls-Royce már korábban elárulta, hogy Spectre néven egy teljesen elektromos hajtású túrakocsin dolgozik,
és néhány álcázott képet mutattak is az újdonságról. Most pedig hozzátették, hogy a Spectre bemutatásának alkalmából megújul a Spirit of Ecstasy szobrocska is, amely ezzel úgy szelheti a levegőt, hogy érdemben ne növelje a légellenállást. Nem véletlen a leleplezés dátuma sem, ugyanis éppen 111 évvel ezelőtt, 1911. február 6-án jegyezték be a Rolls-Royce javára az első és eredeti Spirit of Ecstasy szellemi tulajdonát.
Hivatalos orrdísz
A szobrocska születése tehát a huszadik század elejére vezethető vissza, amikor Lord John Montagu de Beaulieu, az autózás egyik úttörője, az első angol autós újság kiadója felkérte a lap illusztrátorát, hogy tervezzen egy pompás orrdíszt a Rolls-Royce Silver Ghostjára. Charles Skyes, aki szobrász is volt egyben, egy lobogó ruhás fiatal nő bronzszobrát alkotta meg, amihez Eleanor Thornton, a lord titkárnője és szeretője állt modellt.
Sokan készíttettek akkoriban orrdíszeket autójukra, ami kiváltotta a Rolls-Royce igazgatója, Claude Johnson haragját. 1911-ben ezért arra kérte barátja, Lord Montagu grafikusát, hogy tervezzen számára egy hivatalos orrdíszt, amivel megvédheti autóit ezektől az utólagos alkotásoktól. Skyes finoman átértelmezte a Suttogás névre keresztelt szobrot, és megalkotta a jellegzetes orrdíszt, amit az „extázis szellemének” neveztek el.
Saját kezűleg öntötte
Mielőtt megkapta volna ezt a nevét, Skyes orrdíszét eredetileg a Spirit of Speed névre keresztelték. Az eredeti leírása szerint csodálatosan kecses, mint egy vitorlás jacht, amivel megragadja a Rolls-Royce méltóságát és időtlenségét. Skyes úgy jellemezte, mint
„egy kecses kis istennő, az extázis szelleme, aki az utazást választotta a legnagyobb örömének, és egy Rolls-Royce orrára szállt, hogy élvezze a levegő frissességét és a libbenő ruhája suhogását”.
A Rolls-Royce beleegyezett, hogy Sykes lesz az orrdísz egyedüli beszállítója, és a gyártás eleinte a család londoni otthonában zajlott.
Charles Skyes a lánya segítségével személyesen öntött minden darabot egészen 1939-ig. Amint a márka autói is folyamatosan fejlődtek az idők során, úgy a Spirit of Ecstasy is változott, a mérete például jelentősen csökkent, és a tartása is finoman átalakult. A második világháború előtt és után egy ideig térdelő változatban is készült.
Rejtőzködés
A hetvenes években néhány ország biztonsági okokra hivatkozva megpróbálta betiltani a szobrocskát, Svájcban például egyáltalán nem lehetett feltenni az autóra, az oda szállított példányokban a kesztyűtartóba rejtették. A Rolls-Royce elegáns és zseniális megoldást talált ki: a szobrot egy rugós talpra szerelték, ezért a legkisebb érintésre a hűtőmaszk mögé süllyedt. A legújabb modelleken a Spirit of Ecstasy szobrocskája a vevő kívánságára készülhet akár aranyból vagy áttetsző üvegből, és biztonságban rejtőzik a motorháztető alatt, hogy aztán egy különleges mechanizmus segítségével finoman és kecsesen lépjen színre.
Áramvonalasabb kiállás
A Rolls-Royce most egy alacsonyabb és dinamikusabb figurával váltja fel a régit, ami stílusában sokkal közelebb áll Skyes első rajzaihoz. A nőalak az egyik lábával előre lépett, míg a mögötte lobogó ruháját, amelyet gyakran tévesen szárnyként emlegetnek, szintén átformálták, hogy áramvonalasabb és valósághűbb legyen. A szobor alakja is hozzájárul ahhoz, hogy 0,26-os légellenállási együtthatójával a Spectre az eddigi legáramvonalasabb Rolls-Royce legyen.
A szobrocskákat az angliai Southampton mellett egy kis faluban a mai napig kézzel készítik, ezért minden darab egyedi, apró részleteiben eltérő. Míg a Phantom, a Ghost, a Wraith, a Dawn és a Cullinan továbbra is a Spirit of Ecstasy jelenlegi változatát kapja, addig az elektromos Spectre számára tervezett új szobrocska kerül majd fel a Rolls-Royce minden jövendő modelljére, tovább hirdetve a márka évszázados értékeit.
Ötezer éves eljárás
A Spirit of Ecstasy szobrocskákat az egyik legrégebbi öntési technikával, az úgynevezett „elveszett viaszöntéssel” készítik, amely ötezer éves múltra tekint vissza, és Egyiptomból származik.
A hagyományos eljárást a legmodernebb technikával ötvözik, amikor a digitálisan feltérképezett forma alapján állítják elő a rendkívül pontos viaszmodellt, ezt aztán kerámiával vonják be. Miután a bevonat megszáradt, és a viasz elolvadt, elkészül a tökéletes öntőforma, amit 1600 Celsius-fokon olvasztott rozsdamentes acéllal töltenek meg. Amikor az acél lehűlt, a formát kinyitják, majd a végső alakját sörétszórással nyeri el a szobor, ekkor az öntvényt rozsdamentes acélból készült apró, 0,04 milliméter átmérőjű golyókkal szórják meg, amelyek segítenek a felület finomításában. A végén kézzel polírozzák tükörfényesre, hogy elfoglalja méltó helyét a Rolls-Royce ikonikus hűtőmaszkja felett.
Ez is érdekelhet: