Rögtön itt az RS csúcsmodell is, 300 lóerővel és vadító mambazöld fényezéssel.
Rögtön az RS változattal elindult tegnap a Škoda villany-kupé-SUV-jának értékesítése. Aki ugyanis Enyaq Coupét akar rendelni, kezdetben csak a 300 lóerős, látványosabb lökhárítóval felszerelt, sportüléses csúcsverzióra fizethet be. Az RS egyik különlegessége a csak ehhez a változathoz kérhető haragoszöld fényezés, hivatalos megnevezése: Mamba Green. Az alapmodell többi variánsa csak később érkezik.
A tágas, kényelmes Enyaq praktikuma nem szenvedte meg túlságosan a divat kikényszerítette átalakítást. Sőt: a karosszéria egy hangyányit áramvonalasabb is lett a kupésítással (cW=0,234), így nagy sebességnél a hatótáv még nőtt is valamelyest, miközben a raktér csak 15 literrel csökkent, 570 literre. A pakolhatóságot persze a tető felé ennél azért jobban korlátozza az erősen bedöntött hátsó szélvédő.
Az Enyaq Coupé két akkuméretben (62 vagy 82 kWh, nettó 58 illetve 77 kWh), három teljesítményszinten (egy motorral, hátsókerék-meghajtással 132 vagy 150, két motorral, összkerékmeghajtással 192 kW) lesz kapható. Az RS csúcsmodell két motorja 220 kW-ot, 300 lóerőt ad le; a kocsi gyorsulása 100 km/h-ra 6,5 másodperc. A gyengébb verziók végsebességét 160, az RS-ét 180 km/h-ban korlátozta a Skoda. A legnagyobb hatótávolságú verzió katalógus szerint akár 545 km-t tehet meg egy feltöltéssel (WLTP szabvány szerint).
Akár kupé, akár nem, az Enyaq mégiscsak egy SUV, ezért a vontatási kapacitás is fontos lehet a vásárlók számára. Elektromos autóról lévén szó az 1400 kilogrammos vontatási terhelhetőség jó értéknek számít; a kocsi hivatalosan 8 százalékos emelkedőig képes felfelé húzni ezt a csaknem másfél tonnát.
A fenntarthatóság jegyében az utastérben újrahasznosított PET-palackokból, gyapjúból és/vagy környezetbarát módon cserzett bőrökből készült kárpitokkal találkozhatunk. Talán kevésbé szolgálja a fenntarthatóságot, hogy az Enyaq Coupé felnije minimum 19 colos, de akár 21 colos felnik is kérhetők a kocsihoz. Ha már colok: már az alapkivitelben is 13 colos képátlójú központi kijelzőt és 5,3 colos műszeregységet találunk, de akinek ez nem elég, kiterjesztett valóság-funkciókkal feldobott head-up displayt is rendelhet az új Škodába.
A Škoda mára egy kicsit mélyre navigálta magát a sűrűbe, amit egyes rétegmodelljeinek névadását illeti. Az új villany-sport-SUV modell teljes neve: Škoda Enyaq Coupé iV RS, sőt: egyes piacokon vRS. Ebből az első három elemet mindenki érti, utána jön a Művészet. Az iV minden részben-egészében villamosított mai Škoda jelzése. Jelentése: innovatív, intelligens, esetleg inspiratív vehicle, vagyis jármű – de tényleg, a Škoda marketingesei szerint bárki bármit gondolhat az i betű mögé. Az RS hagyományosan a sportmodellek jelzése (Rally/Sport), de van a betűk mellett egy kis v-betű-szerű izé, ami a Škoda eredeti cseh írásmódjában szereplő kalapocska a S-betű tetején. Ezt viszont Angliában V-nek, a ˇRS-t pedig vRS-nek kell mondani, mert az RS védjegy Nagy-Britanniában a Ford tulajdona.
A Volkswagen-csoport márkái közül a Škodát viselte meg és viseli meg a mai napig a leginkább a chiphiány, a cég küszködése a magyar piacon is érzékelhető. Az Enyaq még így is remekül szerepelt: úgy lett a kilencedik legnépszerűbb hazai villanyautó, hogy az őt megelőző nyolc másik modell mindegyike olcsóbb volt nála. Száznyolcvanhét Enyaqot helyeztek itthon forgalomba 2021-ben, ebből hetven autót taxisok vásároltak meg.
Egy Octaviára jelenleg több mint egy év a várakozási idő, és az Enyaq Coupé megrendelésével is érdemes sietni annak, aki gyorsan szeretne autóhoz jutni. A teljes hazai kvóta a modellből idénre mindössze negyven autó, ebből tizennyolc az RS. Ezt a mennyiséget még akkor se lesz probléma pillanatok alatt kiszórni, ha azt is megtudtuk a tegnapi sajtótájékoztatón, hogy a legerősebb villany-Škoda ára 25 millió forint.
Inkább a hagyományos RS érdekel?