Rögtön itt az RS csúcsmodell is, 300 lóerővel és vadító mambazöld fényezéssel.

Rögtön az RS változattal elindult tegnap a Škoda villany-kupé-SUV-jának értékesítése. Aki ugyanis Enyaq Coupét akar rendelni, kezdetben csak a 300 lóerős, látványosabb lökhárítóval felszerelt, sportüléses csúcsverzióra fizethet be. Az RS egyik különlegessége a csak ehhez a változathoz kérhető haragoszöld fényezés, hivatalos megnevezése: Mamba Green. Az alapmodell többi variánsa csak később érkezik.

A tágas, kényelmes Enyaq praktikuma nem szenvedte meg túlságosan a divat kikényszerítette átalakítást. Sőt: a karosszéria egy hangyányit áramvonalasabb is lett a kupésítással (cW=0,234), így nagy sebességnél a hatótáv még nőtt is valamelyest, miközben a raktér csak 15 literrel csökkent, 570 literre. A pakolhatóságot persze a tető felé ennél azért jobban korlátozza az erősen bedöntött hátsó szélvédő.

Az Enyaq Coupé két akkuméretben (62 vagy 82 kWh, nettó 58 illetve 77 kWh), három teljesítményszinten (egy motorral, hátsókerék-meghajtással 132 vagy 150, két motorral, összkerékmeghajtással 192 kW) lesz kapható. Az RS csúcsmodell két motorja 220 kW-ot, 300 lóerőt ad le; a kocsi gyorsulása 100 km/h-ra 6,5 másodperc. A gyengébb verziók végsebességét 160, az RS-ét 180 km/h-ban korlátozta a Skoda. A legnagyobb hatótávolságú verzió katalógus szerint akár 545 km-t tehet meg egy feltöltéssel (WLTP szabvány szerint).

Akár kupé, akár nem, az Enyaq mégiscsak egy SUV, ezért a vontatási kapacitás is fontos lehet a vásárlók számára. Elektromos autóról lévén szó az 1400 kilogrammos vontatási terhelhetőség jó értéknek számít; a kocsi hivatalosan 8 százalékos emelkedőig képes felfelé húzni ezt a csaknem másfél tonnát.

A fenntarthatóság jegyében az utastérben újrahasznosított PET-palackokból, gyapjúból és/vagy környezetbarát módon cserzett bőrökből készült kárpitokkal találkozhatunk. Talán kevésbé szolgálja a fenntarthatóságot, hogy az Enyaq Coupé felnije minimum 19 colos, de akár 21 colos felnik is kérhetők a kocsihoz. Ha már colok: már az alapkivitelben is 13 colos képátlójú központi kijelzőt és 5,3 colos műszeregységet találunk, de akinek ez nem elég, kiterjesztett valóság-funkciókkal feldobott head-up displayt is rendelhet az új Škodába.

A Škoda mára egy kicsit mélyre navigálta magát a sűrűbe, amit egyes rétegmodelljeinek névadását illeti. Az új villany-sport-SUV modell teljes neve: Škoda Enyaq Coupé iV RS, sőt: egyes piacokon vRS. Ebből az első három elemet mindenki érti, utána jön a Művészet. Az iV minden részben-egészében villamosított mai Škoda jelzése. Jelentése: innovatív, intelligens, esetleg inspiratív vehicle, vagyis jármű – de tényleg, a Škoda marketingesei szerint bárki bármit gondolhat az i betű mögé. Az RS hagyományosan a sportmodellek jelzése (Rally/Sport), de van a betűk mellett egy kis v-betű-szerű izé, ami a Škoda eredeti cseh írásmódjában szereplő kalapocska a S-betű tetején. Ezt viszont Angliában V-nek, a ˇRS-t pedig vRS-nek kell mondani, mert az RS védjegy Nagy-Britanniában a Ford tulajdona.

A Volkswagen-csoport márkái közül a Škodát viselte meg és viseli meg a mai napig a leginkább a chiphiány, a cég küszködése a magyar piacon is érzékelhető. Az Enyaq még így is remekül szerepelt: úgy lett a kilencedik legnépszerűbb hazai villanyautó, hogy az őt megelőző nyolc másik modell mindegyike olcsóbb volt nála. Száznyolcvanhét Enyaqot helyeztek itthon forgalomba 2021-ben, ebből hetven autót taxisok vásároltak meg.

Egy Octaviára jelenleg több mint egy év a várakozási idő, és az Enyaq Coupé megrendelésével is érdemes sietni annak, aki gyorsan szeretne autóhoz jutni. A teljes hazai kvóta a modellből idénre mindössze negyven autó, ebből tizennyolc az RS. Ezt a mennyiséget még akkor se lesz probléma pillanatok alatt kiszórni, ha azt is megtudtuk a tegnapi sajtótájékoztatón, hogy a legerősebb villany-Škoda ára 25 millió forint.

Inkább a hagyományos RS érdekel?

Az új Skoda Octavia RS-nek csak egy baja van: hogy ez már nem RS

Az RS jelzés az új Skoda Octaviánál ma már valami egészen mást jelent, mint az előző generációkban. Leginkább semmit.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Le sem tagadhatná, hogy a Tesla riválisának készült ez a kínai autó

Csodálatos és nagyon olasz a Ferrari 12Cilindri