Nem akármilyen Impreza STi-ről van szó, hanem a limitált szériás 22B legeslegelső példányáról, ami a zseniális mérnök David Lapworth birtokában volt, és még ma is újszerű állapotban van, ezért egy vagyont ér.

Lehet, hogy a Subaru aprónak számít az autógyártók között, de annál nagyobb nevet szerzett magának a motorsportban. Onnan kezdve, hogy 1980-ban még a nem túl versenyképes Leone állt rajthoz a kíméletlen Szafari-ralin, kitartó munkával küzdötték fel magukat a csúcsra, és ebben vitathatatlanul óriási szerepe volt annak, hogy 1990-ben együttműködést kötöttek a brit Prodrive műhelyével a versenyautók fejlesztésére és építésére.

Út a világbajnoki címig

Az összkerékmeghajtású Legacyval annak ellenére is messzinek tűnt a világbajnoki győzelem, hogy a finn Markku Alén is ott volt a csapatban, és a fiatal skót Colin McRae egyre ígéretesebb teljesítményt nyújtott. 1993-ban aztán megjelent az új Impreza, és ugyanabban az évben, augusztusban jött el a nagy áttörés, amikor Colin McRae és Derek Ringer megnyerte az Új-Zéland-ralit, még a Legacyval, ez pedig a Subaru első jelentős nemzetközi sikerének számított.

A következő év már három győzelmet hozott, kettőt McRae-nek, és egyet Carlos Sainznak, mire 1995-ben megszerezték a rég áhított világbajnoki címet. A Subaru két pilótája szoros küzdelemben a nyolcból öt futamot nyert meg, és bár háromszor győzött Sainz és kétszer McRae, a skót mégis több pontot szerzett, amivel elhódította a világbajnoki címet.

'95-ben Subaru a konstruktőri bajnoki címet is megszerezte, amit 1996-ban és 1997-ben is megismételt.

A Subaru akkor már a ralisport legendás nevének számított, majd még két egyéni világbajnoki címet zsebeltek be, 2001-ben a néhai Richard Burns, 2003-ban pedig Petter Solberg számított legyőzhetetlennek. A ralisikerek persze a Subaru eladásait is megdobták, a sportos autók rajongói imádták az Imprezát, amit rendszerint limitált szériás sportmodellek kiadásával használt ki a japán gyártó. Most ezek közül a leghíresebbet mutatjuk be.

48 óra alatt elfogyott

1997-ben a tokiói autószalonon leplezték le a 22B STi változatot, amelyhez a háromajtós karosszériát és a WRX Type S változatot vették alapul. A Prodrive tanácsadójaként is dolgozó Peter Stevens tervezte a karosszériát, amely szélesített sárvédőivel, egyedi motorházfedelével és a raliautóét idéző lökhárítójával, valamint a hatalmas, állítható hátsó szárnyával fantasztikusan nézett ki. A formája Sonic kék fényezésével és aranyszínű BBS kerekeivel vált legendává.

Nem kevésbé érdekes a műszaki tartalma, az Impreza kétliteres boxermotorját ugyanis 2,2 literesre cserélték,

ami a japán limit szerint ugyanúgy 280 lóerőre és 363 Nm-re volt képes, ezt pedig megerősített, kerámiatárcsás kuplungon keresztül továbbította mind a négy kerékhez. A felnik méretét 16-ról 17 colosra cserélték, mögéjük nagyobb átmérőjű féktárcsák kerültek, Bilstein lengéscsillapítókkal és Eibach rugókkal.

A Subaru fennállásának negyvenedik évfordulóját, és a márka harmadik rali-világbajnoki címét ünneplő autóból csupán négyszáz példányt gyártottak a japán piacra, további tizenhatot az angliai, és ötöt az ausztrál vevőknek. A limitált széria mindössze 48 óra alatt elfogyott, de más források szerint harminc perc alatt lett meg mindegyiknek a vevője. A Subaru még néhány prototípust is épített, és ezek közül mutatjuk az egyiket.

Félmillió dollárt érhet

A prototípusokat a Subaru a ralicsapat neves tagjainak ajándékozta, például Colin McRae is kapott egyet. A legelső példányt David Lapworth, a Prodrive zseniális mérnöke kapta, akitől később egy magángyűjtőhöz került. Hihetetlenül újszerű állapotára magyarázat, hogy ezt az Imprezát soha senki nem használta a rendeltetése szerint, most is csak 70 kilométer van benne, és még mindig az eredeti Pirelli gumik vannak rajta.

Fájhat a szíved érte, főleg annak tudatában, hogy ez alatt az idő alatt rendszeresen szervizelték is, gondosan cserélték a folyadékokat, és éppen csak annyit járatták meg, hogy mindig tettre kész legyen. Az Impreza 22B-STi eleve értékes kincs, de a világ legkisebb futásteljesítményű, és valószínűleg legjobb állapotban megőrzött példánya ezek közül is kitűnik, a Bonhams aukcióján 500 ezer dollár körüli összeget várnak érte.

Ez is érdekelhet:

Minden álmunk a Prodrive által modernizált Subaru Impreza

Csak 25 példány készül a ralilegenda felújított változatából.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
33% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
67% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.