Nem akármilyen Impreza STi-ről van szó, hanem a limitált szériás 22B legeslegelső példányáról, ami a zseniális mérnök David Lapworth birtokában volt, és még ma is újszerű állapotban van, ezért egy vagyont ér.
Lehet, hogy a Subaru aprónak számít az autógyártók között, de annál nagyobb nevet szerzett magának a motorsportban. Onnan kezdve, hogy 1980-ban még a nem túl versenyképes Leone állt rajthoz a kíméletlen Szafari-ralin, kitartó munkával küzdötték fel magukat a csúcsra, és ebben vitathatatlanul óriási szerepe volt annak, hogy 1990-ben együttműködést kötöttek a brit Prodrive műhelyével a versenyautók fejlesztésére és építésére.
Út a világbajnoki címig
Az összkerékmeghajtású Legacyval annak ellenére is messzinek tűnt a világbajnoki győzelem, hogy a finn Markku Alén is ott volt a csapatban, és a fiatal skót Colin McRae egyre ígéretesebb teljesítményt nyújtott. 1993-ban aztán megjelent az új Impreza, és ugyanabban az évben, augusztusban jött el a nagy áttörés, amikor Colin McRae és Derek Ringer megnyerte az Új-Zéland-ralit, még a Legacyval, ez pedig a Subaru első jelentős nemzetközi sikerének számított.
A következő év már három győzelmet hozott, kettőt McRae-nek, és egyet Carlos Sainznak, mire 1995-ben megszerezték a rég áhított világbajnoki címet. A Subaru két pilótája szoros küzdelemben a nyolcból öt futamot nyert meg, és bár háromszor győzött Sainz és kétszer McRae, a skót mégis több pontot szerzett, amivel elhódította a világbajnoki címet.
'95-ben Subaru a konstruktőri bajnoki címet is megszerezte, amit 1996-ban és 1997-ben is megismételt.
A Subaru akkor már a ralisport legendás nevének számított, majd még két egyéni világbajnoki címet zsebeltek be, 2001-ben a néhai Richard Burns, 2003-ban pedig Petter Solberg számított legyőzhetetlennek. A ralisikerek persze a Subaru eladásait is megdobták, a sportos autók rajongói imádták az Imprezát, amit rendszerint limitált szériás sportmodellek kiadásával használt ki a japán gyártó. Most ezek közül a leghíresebbet mutatjuk be.
48 óra alatt elfogyott
1997-ben a tokiói autószalonon leplezték le a 22B STi változatot, amelyhez a háromajtós karosszériát és a WRX Type S változatot vették alapul. A Prodrive tanácsadójaként is dolgozó Peter Stevens tervezte a karosszériát, amely szélesített sárvédőivel, egyedi motorházfedelével és a raliautóét idéző lökhárítójával, valamint a hatalmas, állítható hátsó szárnyával fantasztikusan nézett ki. A formája Sonic kék fényezésével és aranyszínű BBS kerekeivel vált legendává.
Nem kevésbé érdekes a műszaki tartalma, az Impreza kétliteres boxermotorját ugyanis 2,2 literesre cserélték,
ami a japán limit szerint ugyanúgy 280 lóerőre és 363 Nm-re volt képes, ezt pedig megerősített, kerámiatárcsás kuplungon keresztül továbbította mind a négy kerékhez. A felnik méretét 16-ról 17 colosra cserélték, mögéjük nagyobb átmérőjű féktárcsák kerültek, Bilstein lengéscsillapítókkal és Eibach rugókkal.
A Subaru fennállásának negyvenedik évfordulóját, és a márka harmadik rali-világbajnoki címét ünneplő autóból csupán négyszáz példányt gyártottak a japán piacra, további tizenhatot az angliai, és ötöt az ausztrál vevőknek. A limitált széria mindössze 48 óra alatt elfogyott, de más források szerint harminc perc alatt lett meg mindegyiknek a vevője. A Subaru még néhány prototípust is épített, és ezek közül mutatjuk az egyiket.
Félmillió dollárt érhet
A prototípusokat a Subaru a ralicsapat neves tagjainak ajándékozta, például Colin McRae is kapott egyet. A legelső példányt David Lapworth, a Prodrive zseniális mérnöke kapta, akitől később egy magángyűjtőhöz került. Hihetetlenül újszerű állapotára magyarázat, hogy ezt az Imprezát soha senki nem használta a rendeltetése szerint, most is csak 70 kilométer van benne, és még mindig az eredeti Pirelli gumik vannak rajta.
Fájhat a szíved érte, főleg annak tudatában, hogy ez alatt az idő alatt rendszeresen szervizelték is, gondosan cserélték a folyadékokat, és éppen csak annyit járatták meg, hogy mindig tettre kész legyen. Az Impreza 22B-STi eleve értékes kincs, de a világ legkisebb futásteljesítményű, és valószínűleg legjobb állapotban megőrzött példánya ezek közül is kitűnik, a Bonhams aukcióján 500 ezer dollár körüli összeget várnak érte.
Ez is érdekelhet: