Járay Pál mérnöki karrierjét a Luftschiffbau Zeppelinnél kezdte, ahol a léghajók aerodinamikai tervezésében segédkezett, majd 1927-ben ezekre a tapasztalatokra és a vállalat szélcsatornáját felhasználva saját vállalkozásba fogott. Az áramvonalas karosszériák fejlesztésére szakosodott cégre a csehszlovák Tatra figyelt fel, így megszületett a háború előtti korszak egyik leginnovatívabb autója.

Igazi csoda volt a Tatra T77-es a háború előtti magas építésű, egymásra pakolt dobozokhoz hasonlító karosszériával és különálló sárvédővel szerelt autók között, hiszen egy egészen másik funkció alapján rajzolták, mint a korábbiakat.

Nem egyszerűen csak egyenes felületei voltak, hanem szélcsatornában csiszolt formaterve, mely izgalmassá és hatékonnyá tette.

Éppen ezért sokan minden szempontból az autózás történetének egyik legfontosabb modelljének tekintik a magyar származású mérnök mellett az osztrák Hans Ledwinka és a német Erich Übelacker tervezte Tatra T77-est. Mielőtt 1934-ben bemutatták volna, a Tatránál már készült egy V570 nevű prototípus, ami végül nem jutott el a sorozatgyártásig.

Illetve nem úgy jutott el a sorozatgyártásig, ahogyan szokás. A tervekre ugyanis felfigyelt Ferdinand Porsche is, akit a Volkswagen Bogár tervezésével bíztak meg, melynek végső formája több ponton hasonlít a Tatra prototípusára. Ez a közös metszet azonban vitatott pontja az autó történetének, annak ellenére, hogy Porsche bevallottan figyelt Ledwinka munkásságára.

Ellentétben a népet mobilizáló Bogárral, a Tatra T77-es valódi, kézzel készül luxusautó, melyből kevesebb mint 250 darab készült.

1934. március 5-ig teljes hírzárlat volt a Tatra prágai irodájában az autó fejlesztéséről, a bemutatót pedig igazán különlegesre szervezték. Mielőtt kiállították volna a Párizsi Autószalonon, a Tatra T77-es premierjét a Karlovy Varyba vezető autópályán tartották, ahol elérte a 145 km/óra sebességet.

Hiába látták élőben, sokan kételkedni kezdtek abban, hogy ilyen teljesítményű motorral képes ekkora tempóra, mert akkoriban minimum kétszer ennyi lóerőre volt szükség hasonló sebesség eléréséhez. A Tatra túrákat szervezett, hogy meggyőzze a kételkedőket.

Annyira passzolt a futurisztikus elképzelésekhez a T77-es, hogy Maurice Elvey rendező is ezt választotta Az alagút című sci-fijéhez. Úgy néz ki az úton, mintha szárnyak nélküli repülő volna, melyre a csepp alakú karosszéria és a kétoldalt megtört szélvédő is rájátszik. A modernebb autókhoz hasonló megoldások jelentek meg rajta, mint a síkba hozott oldalablakok, a süllyesztett kilincsek és a lefedett hátsó kerekek.

Minden részlete végtelenül finom és elegáns, így az irányjelzők és más apróságok is követik az aerodinamika szabályait.
Merész formája mellett a 100 km/óra utazósebesség nyugalma is lenyűgözte az újságírókat.

Farában elhelyezett 3,0 literes, léghűtéses, félgömb alakú égéstérrel tervezett V8-as motorja a korai változatokban 60 lóerős, majd a 3,4 literes verzió teljesítménye érte el a 75 lóerőt. A Tatra T77-es felfüggesztése független, hátul lengőtengelyes, amivel egyenesen nagy sebességgel is stabil tudott maradni az autó, de bármilyen behatás után már nehéz volt összeszedni.

Akkoriban még Hitler sem volt ellene, hogy a csehszlovák Tatra az újonnan felhúzott autópályákon repeszthessen, de a Wehrmacht tisztjei rendre balesetet szenvedtek bennük, ezért tiltott lett a Tatrák használata.

Légellenállási együtthatójáról több adat is kering, de mindenképpen a legjobbak között szerepel. Optimistának tűnik a T77 1:5 méretarányú modelljének átlagos légellenállási együtthatója, mely 0,2455 volt. Ezzel szemben a legfrissebb információk szerint a valódi méretű Tatra légellenállási együtthatója 0,36.

Jaromír Egon Czernin-Morzin gróf vásárolta meg a kilencedik Tatra T77-est, melyet egy olasz alpesi túrán avattak fel.

Egyetlen évig tartotta meg az autót, aztán a második világháború zűrzavarában ködös volt a múltja, de annyi tudható, hogy egészen a hetvenes évekig használták a Tatrát. Ezt követően egy szlovákiai istállóban parkolt évtizedekig, majd a kétezres évek elején akadtak nyomára, járta meg a leghíresebb kiállításokat, és álltak neki a restaurálásnak.

Rendkívül rossz állapotban volt a Tatra, ezért több elemet is újra kellett gyártani. A fabetéteket 3D szkennerrel digitalizálták, majd egy iparost kértek fel, hogy alkossa újra a kőrisfa darabokat.

Gyárilag méretes napfénytető volt a sötétkék T77-esen, de ezt problémamentes fémtetőre cserélték.

Elegáns kék fényezéséhez korabeli kárpitokkal egyező mintázatú szürke bőrbelsőt készítettek, amelynek éke az elefántcsont színű kormány mögött húzódó, diófurnérral díszített műszerfal. Elképesztő mennyiségű munkát tettek a Tatra T77-esbe a kutatások során és a műhelyben is, mely több mint egymillió dollárba került. Ezt az összeget azonban nemcsak a ritkaság értéke, hanem a különleges art deco szépsége is túlragyogja.

Ez is érdekelhet:

11 autó, ami a legáramvonalasabb volt a maga korában

Minden kornak megvoltak a maga áramvonalas rekorderei, néha egészen meglepő formában.

A tökéletes gran turismo – Lamborghini Espada

Ferruccio Lamborghini célja a gyors, sportos és merész formájú, kényelmes luxuskupé volt, ami az Espadával teljesült be.

A Porsche, amit a hegyek spanyol királya hajtott

Juan Fernandez versenyzői karrierjét a Porsche Carrera GTS repítette igazán magasra.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
32% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
68% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.