Az állami támogatás rendesen megdobta az elektromos autók eladásait a magyarországi piacon, de a Teslák eddig nem tartoztak a támogatott modellek közé. Most már lehet kérni a kedvezményt a Model 3-ra, amitől az ára még érdekesebb lett.
2019-ben 1833 darab tisztán elektromos hajtású új autó került forgalomba Magyarországon, ami mintegy 40 százalékos növekedést jelent. A bővülésben szerepe van annak, hogy minden eddiginél több márka villanyautója közül lehet választani, és annak is, hogy továbbra is kitart az állami támogatás, ami 1,5 millió forinttal csökkenti az elektromos autók új árát.
2016-ban még csak 172 elektromos autót regisztráltak Magyarországon, 2017-re ez a szám 749 lett, egy évvel később már 1300-ra nőtt. 2020-ra mintegy 2500 darab elektromos autó eladását becsüli a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete.
A 157 906 eladott új autóhoz képest nem tűnik soknak az 1833 darab elektromos autó, pedig ez a szám közel ugyanannyi, mint a környezetvédelemben élen járó Dániában. Ha a régiót nézzük, további érdekesség, hogy
a magyar utakat kétszer annyi elektromos autó rója, mint Csehországban, vagy a jóval nagyobb lélekszámú Lengyelországban.
Az állami támogatás feltétele, hogy az autó ára nem lehet több 20 millió forintnál, és többek közt ezért is esett ki alóla eddig a Tesla. A márkának nálunk még nincs hivatalos képviselete, de olyan cég igen, ahol segítenek a vásárlásban, a finanszírozásban és a szállításban. Például ilyen cég
az Universal Leasing, amelynek sikerült elérnie, hogy a Teslára is igényebe vehető legyen az állami támogatás.
A hosszas előkészítés után aláírt szerződés értelmében január 24-től a Lechner Ödön fasorban lévő Teslounge Budapest bemutatóteremben megrendelt Model 3-ra is igényelhető a 1,5 millió forintos állami támogatás.
A Standard Range Plus változat ára ezzel 16 860 000 forint lett, ami a szállítási és dokumentációs költségeket tartalmazza,
de az üzembe helyezést még nem. A Long Range Launch modell is belefér a támogatásba a 18 499 000 forintos árával, de ennek a szállítási költség még nem része.
A Standard Range Plus változat hátsókerék-hajtású, 5,6 másodperc alatt gyorsul százra és 409 kilométer a hatótávja, a Long Range Launch kivitel már összkerékhajtásos, 5,6 másodperces gyorsulással és 560 kilométeres hatótávval.
A piacon nincs is nagyon a Model 3-hoz hasonló prémium középkategóriás elektromos autó.
A 64 kilowattórás akkuval szerelt, nagyobb hatótávú Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro és Nissan Leaf támogatott ára 11-13 millió forint körül alakul, míg a méretben a Teslához hasonló, zöld rendszámos, konnektorról tölthető hibrid BMW 330e ára 14 650 000 forinttól kezdődik. Az Audi e-tron, Jaguar I-Pace és Mercedes-Benz EQC ára pedig már kétszer ennyiről indul.
(Képek: Teslounge Budapest)