Az üzemanyagcellás autóról nem most hallhatsz először, a Toyota is jó ideje foglalkozik vele. A hidrogénnel tankolható, elektromos hajtású Mirai már évek óta sorozatgyártásban készül, és bár nálunk nem kapható, most mentünk vele egy kört.

A Toyota nevéről újabban szinte biztos, hogy a hibrid autók jutnak eszedbe, a Prius mellett már csaknem minden modellből tartanak ilyet a Yaristól a RAV4-ig. Az elektromos autók közt azonban egyelőre nincsenek jelen, amit a jelenlegi akkumulátorok korlátaival, a lassú feltöltéssel és a korlátozott hatótávval indokolnak. A megoldást ezekre a problémákra már évekkel ezelőtt kitalálták: a hidrogénnel tankolható üzemanyagcellás autó nemcsak kiküszöböli az akkumulátoros elektromos autók hátrányait, de az energiája tiszta és fenntartható forrásból származik.

A Mirai építési elve egyszerű, úgy kell elképzelni, mintha fognánk egy Priust, a benzinmotorja helyére beépítenénk egy üzemanyagcellát, a benzintank helyett pedig két hidrogéntartályt, és kész is. A valóság persze nem ennyire egyszerű, de az alapelv hasonló, a Mirai is egy hibrid autó, csak itt

Hogyan működik egy üzemanyagcellás autó?

A Toyota az 5 kilogramm hidrogént 700 bar nyomáson tárolja két henger alakú tartályban, innen nyomáscsökkentőn keresztül jut az üzemanyagcellába, ahol a levegő oxigénjével elektromos áram termelődik, a folyamat egyetlen mellékterméke a vízpára, amit gombnyomásra is ki lehet ereszteni a hagyományos kipufogócső helyén.

Az akkumulátoros elektromos autókkal szemben nagy előnye, hogy nem cipeli a nehéz telepeket, és a feltöltése sem tart olyan sokáig, egy tankolás három percet vesz igénybe, amivel aztán 500 kilométert lehet megtenni. Az autóban tárolt hidrogéntől nem kell félni, a tartályok ellenállnak a tűznek, robbanásnak, 150 tonnás présnek, és az amerikai igényeknek megfelelve még a lövedékeknek is.

az első kerekeket egy 154 lóerős villanymotor hajtja, fékezéskor egy 1,6 kilowattórás nikkel-metál-hidrid akkumulátor tárolja a visszatermelt energiát.

A Mirairól első ránézésre megmondod, hogy nem egy hagyományos autó.

A képek nem adják át, hogy élőben mennyire megdöbbentő jelenség, a formáját még évekkel a bemutatása után is szokni kell, de ezzel a Priusnál is így voltunk. A Mirai alakja hasonlít is hozzá, de ez egy jóval nagyobb autó, kis híján öt méter hosszú. A hatalmas légbeömlők nem véletlenül vannak rajta, szükséges a hűtés az üzemanyagcellás rendszerhez.

A belseje ismerős lehet, ha ültél már Priusban,

az elrendezés szinte ugyanolyan, de a kidolgozás azért igényesebb, még az ajtók tetejére is puha burkolat került, és az ülések is kényelmesebbek. Szokatlanul magas az üléspozíció, és hátul a középső könyöklő miatt csak ketten ülhetnek, talán nem is a helykínálat, hanem inkább a terhelhetőség miatt. A csomagtér nem szabályos alakú, de nagyobbnak tűnik a papíron kisautós, 361 literes méreténél.

Sokféle elektromos autót próbáltam már, ami után a Mirai vezetése elsőre nem okoz meglepetést,

A jobb oldali pedál lenyomására mindig készségesen ugrik, főleg Power módban, a gyorsulás megszakítás nélküli, és még nagyobb sebességnél is megfelelő, 9,6 másodperc alatt van százon. A visszatermelés által biztosított motorfékhatás már nem olyan erős, pedig az irányváltónak B módja is van, és a kanyarodás sem igazi, a Miraival inkább kényelmesen suhanni jó.

Menet közben végig dolgozik az üzemanyagcella, hogy mindig legyen elég energiája az elektromotornak,

A Mirai tehát egy olyan elektromos autó, amivel nem kell félned a lemerüléstől, a próba idején 60 százalék fölött volt a hidrogéntank töltöttsége, és még 280 kilométeres hatótávot írt ki, a toyotások szerint egy töltéssel reálisan 470 kilométer tehető meg.

Az EU előírása szerint jövőre nálunk is létesíteni kell két kutat, ami talán elég lehet ahhoz, hogy a Toyota itthon is forgalmazza a Mirait. Persze ne számíts rá, hogy olcsó lesz. A német kereskedésekben 78 600 euróba kerül, ami több mint 26 millió forintot jelent, igaz, ezért már elég gazdagon felszerelt hidrogénautót adnak, benne (talán) a jövő technikájával.

Ez is érdekelhet:

Legfrissebb

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon