A Toyota éppen ötven éve tervez autókat az Egyesült Államokban, és az évforduló alkalmából eddig nem látott prototípusok terveit vették elő a kaliforniai dizájnstúdió fiókjából, például a negyedik generációs Supráról.

A Supra eredetileg a Celica hathengeres változatát jelölte, majd a nyolcvanas években vált önálló modellé, és az 1993-ban bemutatott negyedik generációjából lett legenda. Két turbóval szerelt hathengeres motorja a korabeli technika csúcsát képviselte, és az eleve kultikus autót a Halálos iramban tette igazán ismertté, a szép példányai elképesztő összegekért cserélnek gazdát.

Azt azonban talán még a Supra legelhivatottabb rajongói sem tudták, hogy a Toyota sportautója eredetileg egészen másként nézett volna ki.

A fejlesztése 1989-ben indult, és a japán márka több dizájnstúdiója is versenyben volt a formaterv elkészítéséért. Most tették közzé először azt a képet, ami az amerikai dizájnerek elképzelését mutatja meg a készülő Supráról.

1978-ban még inkább túrakocsi, mintsem sportautó volt a Supra
A hetvenes évekre a Toyotánál is felismerték, hogy az amerikai piac meghódításához egészen más megközelítésre van szükség,

ezért 1973-ban nyitották meg a kaliforniai dizájnstúdiót, a CALTY-t, ahol a helyi piac eltérő igényei szerint tervezhették az autókat. A stúdió egyik első munkája a klasszikus Land Cruiser újragondolása volt, ami csak méretarányos makettként készült el.

A Supra utódjához elvetették az addigi ékformát, és a kilencvenes évek divatját előrevetítő, lágy vonalakkal megrajzolt áramvonalas karosszériát rajzoltak.

Szintén a korszakot jellemzik a háromágú könnyűfém kerekek, és érdekes látni, hogy egészen szűkre szabott fényszórókat képzeltek a Suprára, míg a gyártásba került változat végül épp ellenkezőleg jókora fényszórókat kapott.

Az amerikaiak terve mai szemmel nézve más márkák sportautóira hasonlít, mint a Mazda MX-6 és a Mitsubishi FTO, a Toyota vezetősége pedig inkább a japán dizájnstúdió munkájára bólintott rá 1990-ben, azt dolgozták ki a sorozatgyártásba kerülő Suprához. A következő rajzokon már látszik, mire gondolt Isao Tsuzuki, amikor a Suprát tervezte.

A kaliforniai stúdióban ezt követően is számtalan szériamodell és koncepcióautó dizájnja készült, nézd csak:

1982-ben született a középmotoros Toyota MX-1, ami azért elég menő lett volna, ha gyártásba kerül
Az MX-1 továbbfejlesztésével készült MX-2 szinte versenyautós formájú koncepció volt
A Future Toyota után FT-1-nek keresztelték a Suprát előrevetítő koncepcióautót
Sokkal vadabb, mint ami végül gyártásba került, de nem nehéz belelátni a Supra vonalait
Az LF-LC annyira merész volt, hogy nem gondoltuk volna, hogy gyártásba is adják

2012-ben itt született a lélegzetelállító formájú Lexus LF-LC, ami évekkel később LC néven került gyártásba, a legemlékezetesebb alkotás pedig az az FT-1 koncepció, ami végül valóra vált, és a Supra új generációja lett belőle. A CALTY pedig természetesen egy tanulmányautóval ünnepli az évfordulóját: Baby Lunar Land Cruiser néven holdjáró járművet álmodtak meg.

Ez is érdekelhet:

A Toyota meghallgatta a rajongókat, kézi váltóval is adja a Suprát

Ha sosem tudtál megbarátkozni az automata váltóval.

Harminc ikonikus japán autó a kilencvenes évekből

Megtalálod közöttük a kedvencedet?

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában
Ahol a csúcsminőségű bútor életszemléletté nemesül
Hirdetés