1973-ban, éppen ötven évvel ezelőtt mutatta be a Volkswagen az új középkategóriás modelljét, amivel igazi sikertörténet indult útjára. A Passat nyolc generációja alatt a kategória mércéjévé vált, mégis meg vannak számlálva a napjai.

A hetvenes évek elején új identitást keresett a Volkswagen, amit egészen addig a farmotoros autók, elsősorban a Bogár gyártójaként ismertek. A hatvanas évek stílusában rajzolt Type 3 a bogárhátú receptje szerint léghűtéses farmotorral, hátsókerék-hajtással és alvázas karosszériával addigra már kiment a divatból, nem lett sikeres a szintén farmotoros 412-es (Type 4), és az Audival együtt megszerzett, hamarosan megszüntetett NSU-tól átvett K70 sem, ami a Volkswagen első orrmotoros-fronthajtású autójának számított.

Sikeres volt a Bogár technikájával készült Type 3, több mint 2,5 milliót gyártottak belőle, de a hetvenes évekre már eljárt felette az idő
Nem jött be a 412, ami még mindig a farmotoros technikát használta, és az NSU-tól átvett K70 sem, ami az első fronthajtású-vízhűtéses Volkswagennek számít

Az már látszott, hogy a farmotoros konstrukció a hetvenes évekre elavulttá vált, és a Bogár sikere sem tart örökké, ezért a Volkswagen új utakat keresett.

Még évekkel a Golf születése előtt bízták meg az Italdesign stúdiónál Giorgetto Giugiarót, hogy tervezzen egy korszerű, praktikus modellcsaládot,

így készült el az EA 272 prototípusa 1972-ben. Önhordó karosszériájában elöl keresztben építették be a motort, a vízhűtéses négyhengeres erőforrás pedig az első kerekeket hajtotta, így tágasabb utasteret alakíthattak ki.

A ferdehátú karosszéria vonalaiban már felfedezhetjük a majdani Passatot, az EA 272 mégsem került sorozatgyártásba. A Volkswagent szorította az idő, ezért úgy döntöttek, hogy az 1972-ben bemutatott második generációs Audi 80-asból építi az új modellt. Giugiaro feladata ezúttal sokkal inkább az volt, hogy stílusában is különböztesse meg a Passatot az Auditól, ezért annak klasszikus lépcsőshátú formája helyett divatos ferdehátút alkotott, bár az első években a hátsó szélvédő még nem nyílt együtt a csomagtérajtóval.

A műszaki tartalom szinte teljesen megegyezett az Audival, ezért az első Passatban is hosszában építették be a motorokat,

és ez az oka annak is, hogy mind a két modellnél B1-től indul a generációk számozása. 1978-ban érkezett meg a dízelmotor, a Golfból származó 50 lóerős, 1,5 literes motorral, a GLI pedig a Golf GTI-ből érkező 110 lóerős, befecskendezős motort kapta. Az eredeti tervek szerint a Passatból is lett volna GTI, el is készült a prototípus, de végül úgy ítélték, hogy a sportos stílus nem illik a típus karakteréhez.

Az első szériából több mint kétmillió példány kelt el, ezért a Volkswagen a Passat utódjánál sem változtatott a recepten. A méreteit azonban jelentősen megnövelte, a szélessége hét, a hossza húsz centivel 4,4 méter fölé nőtt, amivel jelentősen tágasabb lehetett. A ferdehátúak mellett egyre népszerűbbé vált a kombi, és Santana néven már lépcsőshátúként is kínálták. Az Audi quattro technikájával 1984-ben jelent meg az összkerékhajtás az addigra már öthengeres motorral is kínált Passatban, eredetileg Tetra lett volna a neve, végül Syncro néven ismertük meg.

Passat-prototípusok

Készültek érdekes prototípusok a második Passatból, például az Electronic, amit az Auditól származó 2,2 literes turbós öthengeres motor hajtott, és tele volt fényűző extrákkal, vagy a Formel E, amit az üzemanyag-takarékosságra hegyeztek ki. A kezdetleges start-stop rendszere gombnyomásra állította le a motort, és automatikusan indította újra. Javítottak az aerodinamikáján, mérsékelték a gördülési ellenállását, a sebességváltó ötödik fokozatát pedig hosszabbra vették, és az autó jelezte is a fokozatváltás esedékességét a vezetőnek.

Passat a világ körül

A Santana nem lett túl nagy siker az európai piacon, de annál jobban bejött a világ túlsó felén. Szinte hihetetlen, de Brazíliában 2006-ig, Kínában pedig több módosítással egészen 2013-ig gyártásban volt a második generációs Passat lépcsőshátú testvére, az egyik legnagyobb kínai gyártóvá tette a Volkswagent, aminek mára csaknem áttekinthetetlenül gazdag kínálata van szedánokból. Az Egyesült Államokban már az első generációs Passatot is forgalmazták, még Dasher néven, míg ma az USA és Kína a miénktől eltérő, nagyobb, de egyszerűbb Passatot kap.

Carl Hahn, a Volkswagen egykori vezére az Auto 2000 prototípusával, ami már 1981-ben előrevetítette a harmadik Passat dizájnját
A nyolcvanas évek végére stílust váltott a Passat, Giugiaro éles formája áramvonalas karosszériának adta át a helyét,

amit az 1981-es Auto 2000 koncepció ihletett. A klasszikus hűtőmaszk hiánya miatt ezt a szériát nálunk malacorrúnak nevezik, lekerekített vonalai és a karosszériába simuló ablakai 0,29-es légellenállási együtthatót adtak ki. A Volkswagennél eredetileg ferdehátút is terveztek belőle, de csak a szedán került gyártásba, és persze az egyre népszerűbb Variant sem maradt el. A keresztmotoros elrendezésének köszönhetően ez a Passat még tágasabb lehetett.

Műszaki tartalma is változott, a motorokat ugyanis már keresztben építették be, megjelent benne a blokkolásgátló és a légzsák, a kínálat csúcsán pedig a 2,8 literes, 174 lóerős VR6-os állt. Nem sokban maradt el tőle az összkerékhajtású G60 Syncro, amelynek 1,8 literes feltöltött motorja 160 lóerős volt. A dizájnt érintő kritikákra válaszul készült el a következő széria 1993-ban, amit negyedik generációnak mondunk, pedig valójában az elődje alapos átdolgozásának számít.

Passat a felső polcon

Ferdinand Piëch vágya volt, hogy feljebb pozícionálja a Passatot, és ehhez ismét az Auditól érkeztek az alapok, az ötödik generációban a motorok újra hosszában kerültek az autó orrába. Elegáns formájával és igényes műszaki tartalmával a Passat a kategória csúcsára ért, és ekkor tett szert igazán nagy rajongótáborra. A kínálat érdekessége volt az öthengeres benzines és a V6-os dízel, és szintén Piëch megalomániájának szülöttje volt a 4 literes W8-as motorral szerelt Passat. Az összkerékhajtás neve ekkor már Syncro helyett 4Motion.

A hatodik generációval 2005-ben a Volkswagen újra visszatért a saját platformjához és a keresztmotorhoz.

Dizájnja talán nem olyan emlékezetes, mint az elődjének, de olyan újabb extrákkal bővült a felszereltsége, mint a kulcsnélküli indítás és az elektromos kézifék. Ennél a szériánál született meg a Passat CC, azaz a Comfort Coupé, ami kupéformájú tetővonalával hódított, és később Arteon néven önálló sorozattá vált. A Passat sportos csúcsmodellje lett az R, aminek 3,6 literes V6-osa kereken 300 lóerővel hajtotta mind a négy kereket.

 

Míg az első Passatot azért nem vették számításba az európai év autója díjra, mert átemblémázott Audinak tartották, addig három dobogós hely után a jelenlegi, nyolcadik generációja végül elnyerte az áhított elismerést 2015-ben. A Passatból ekkor már plug-in hibrid GTE és szabadidős Alltrack kombi is készül, de már nem sokáig.

Az utódja hamarosan érkezik, de már most tudjuk, hogy a Volkswagen egyik utolsó belsőégésű motorral szerelt autója lesz,

ezzel fejeződik be a szélről elnevezett Volkswagen fél évszázados sikertörténete.

 

Kínában és az Egyesült Államokban már más modellt kapni Passat néven, mint Európában

Ez is érdekelhet:

70 éve így hódította meg az amerikaiakat a Volkswagen

1949-ben két Bogárral indult a történet.

Népautó luxuskivitelben – a Volkswagen Phaeton-sztori

Húsz éve jelent meg a Phaeton, és ebből az alkalomból a Volkswagen megmutatta az utódját, ami sosem vált valóra.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában