A Volkswagen húsz éve mutatta be a Phaetont, amivel belépett a luxusautók piacára, olyan high-tech megoldásokkal, amelyek végül a márkát is feljebb pozícionálták. Az évforduló alkalmából megmutatták a Phaeton második generációját, ami sosem vált valóra.

Sokak szerint megalomániás volt Ferdinand Piëch, a Volkswagen egykori vezére, mert olyan márkákat is megszerzett a konszernnek, mint a Bentley, a Bugatti és a Lamborghini, de valójában ezeknek a márkáknak a reneszánszát neki köszönhetjük. A kilencvenes évek közepétől Piëch fejlesztette a céget világméretű konszernné, és ő szerette volna a Volkswagent feljebb pozícionálni olyan presztízsmodellekkel, mint a Touareg és a Phaeton.

Magasra tett mérce

Piëch a kilencvenes évek végén indította el a Phaeton fejlesztését, amely már a kezdetektől fogva ambiciózus volt. Az autónak állítólag olyan elvárásoknak kellett megfelelnie, mint hogy képes legyen egész nap 300 km/órás sebességgel száguldani 50 Celsius-fokos külső hőmérséklet és 22 fokosra hűtött utastér mellett. A végsebességét ugyan 250 km/óránál korlátozták, de a lényeg, hogy a Phaeton ennél jóval többre is képes lett volna.

A Concept D jól mutatta, mire készül a Volkswagen a Phaeton bemutatásával

A népautóról elnevezett márka luxusautójához a ’99-es frankfurti autószalonon bemutatott Concept D is szoktatta a közönséget, akik gyakorlatilag már a Phaeton előzetesét látták maguk előtt. Az ötméteres koncepció ugyan ferdehátú karosszériát kapott, de a lemezek alatti technika, az 5 literes, 313 lóerős V10-es motor az összkerékhajtással, légrugózással és bixenon fényszórókkal már a hamarosan valóra váló Phaetont vetítette előre.

Különleges megoldások

A sorozatgyártásba szánt Phaeton végül 2002-ben mutatkozott be, és már 5,06 méteres hosszával, 1,9 méteres szélességével és 1,45 méteres magasságával is kitűnt a Volkswagen kínálatából. A dizájnja visszafogottabb volt a luxuskategóriában megszokottnál, de mostanra kiderült, hogy a finoman áramvonalas, mégis masszív karosszéria a kupolás tetővonalával hivalkodástól mentes, időtlen forma lett.

A belső tér is eleganciát sugárzott. A kor divatjának megfelelően gazdagon krómozott, lakkozott fabetéttel és bőrrel borított belső tér legjellegzetesebb eleme a masszív váltókarja volt, ami a jachtok tolókarjára emlékeztetett.

A legérdekesebb részlete a faburkolatok mögé bújtatott szellőzőnyílás, amelyet motorosan lehetett kinyitni, ha szükség volt rá.

A szellőzés pedig még a legnagyobb fokozaton is szinte zajtalanul működött.

A márkája talán nem árulta el, de a Phaeton igazi luxusautó volt, tompán puffanó ajtókkal, vastag ablaküvegekkel, szigorúan szűk és párhuzamos illesztési résekkel. A Phaeton a legjobb oldalát a hosszú utakon mutatta, a széria adaptív légrugós felfüggesztésével lágyan siklott az autópályán. A kategória elvárásainak megfelelően

12 centiméterrel nyújtott változat is rendelhető volt, akár szellőztethető és masszázsfunkciós hátsó ülésekkel.

Gläserne Manufaktur

A Phaetonnak már a görög mitológiából származó neve is a státuszát szimbolizálta, ezt a nevet kapták a huszadik század elején a sofőrös luxusautók is. Piëch számára mindenből csak a legjobb volt elég, ezért a gyártása sem mindennapi helyen folyt. Drezda külvárosában épült fel a különleges gyár, ahol szinte teljesen kézzel szerelték össze az autót a fényárban úszó, nemes fapadlójú csarnokokban a fehér ruhát és kesztyűt viselő alkalmazottak.

A henger alakú autótárolójáról is jellegzetes a drezdai Gläserne Manufaktur
Jelenleg az ID.3 készül a fapadlós, üvegfalú drezdai gyárban

A munka ennél összetettebb volt, a karosszériaelemek préselése és fényezése a zwickaui gyárban folyt, ahonnan száz kilométert utaztak a karosszériák, míg a motorok a 12 hengeres kivételével a győri üzemben készültek. A drezdai gyár kapacitása évi 20 ezer autó volt, amit igény szerint 35 ezerre növelhettek volna, és a Phaeton mellett az első években itt készült a Flying Spur is, mígnem úgy döntöttek, hogy minden Bentley gyártását az angliai Crewe-be költöztetik.

12 hengeres motorral is

A motorkínálata tette teljessé a Phaeton luxusát. A belépőmodellt 3,2 literes, 241 lóerős VR6-ossal szerelték, amelynek érdekessége, hogy a hengersorok 15 fokos szöget zártak be egymással. A másik benzinmotor még különlegesebb volt, két V6-os felhasználásával készült a 6 literes W12-es, amely 420 lóerős teljesítményt adott le, a maximum nyomatéka 550 Nm volt, ezzel 6,1 másodperc alatt gyorsult nulláról százra a Phaeton.

A kínálat legszokatlanabb tagja mégis a dízelmotoros Phaeton volt. A tanulmányautóból ismerős 5 literes V10-es TDI a változó geometriájú turbótöltőjével

313 lóerőt teljesített, 750 Nm nyomatékkal, ami a világ akkori legerősebb dízellimuzinjává tette a Phaetont.

A W12-eshez hasonlóan az automata sebességváltó és az összkerékhajtás széria volt hozzá, a 3,2 literes modell azonban csak két kereket hajtott, és nem a hátsók voltak azok.

Innovatív felszereltség

A gyártás tizenöt éve alatt többször változott a motorkínálat. 2003-ban vezették be a 4,2 literes, 335 lóerős V8-as benzinest, amit egy évvel később követett a 3 literes V6-os TDI, eleinte 225, majd a gyártás vége felé 245 lóerővel, ez rövidesen a legnépszerűbb motorváltozattá vált. A 3,2 literes alapmotor helyére 3,6 literes lépett 280 lóerővel, a tízhengeres dízelmotor pedig már 2006-ban lekerült a kínálatból, a W12-es öt évvel később szűnt meg.

A szokatlanul hosszú életciklusa alatt a Phaetont négyszer is felfrissítette a Volkswagen.

Az újdonságok közt szerepelt az érintőképernyős multimédiás rendszer, a 12 hengeres modell karbonkerámia fékjei, továbbá a márkánál elsőként a Phaeton kapta meg az adaptív radaros tempomatot, a kamerás táblafelismerőt és a fejlett távfény-vezérlőt. 2010-ben az arculatán is igazítottak, ami ekkor már inkább csak a kínai vásárlóknak tetszett.

Az utolsó években már ebben a formában készült a Phaeton

A második generáció

A Volkswagennél sokáig napirenden volt a Phaeton második generációja, és csak most, a huszadik évfordulón mutatták meg, hogy akkoriban el is készültek a prototípusával. Az új Phaeton kecsesebb, vonzóbb lett az elődjénél, sportosabb karosszériája a konszern hosszmotoros padlólemezére épült, a műszerfalán pedig már megjelent az ívelt dupla kijelző, ami végül Innovision Cockpit néven a Touareg új generációján vált valóra 2018-ban.

Az eladások sosem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, az évi húszezres kapacitású drezdai üzemben négy év alatt készültek el 25 ezer autóval, míg a tizenöt éves pályafutása alatt valamivel több, mint 84 ezer példányt gyártottak le. Mégsem a szerény eladások miatt vetették el a második generációt, hanem azért, mert 2017-ben

a Volkswagennél úgy döntöttek, hogy minden erejüket az elektromos autózásra összpontosítják.
Tulajdonképpen a Phaeton utódjának tekinthető a Phideon is, amit a kínai vásárlók számára gyártanak Sanghajban a mai napig

A Phaeton mégis betöltötte a küldetését, hiszen a luxusautós kényelmével, az innovatív technikájával és a kivételes minőségével

húsz éve megmutatta, mire képes a Volkswagen, ezzel valóban feljebb pozícionálta a márkát.

Ha bejön a luxus-népautó, a használtpiacon kétmillió körül indul a kínálat, az újabb évjáratokra hat-hétmillióért csaphatsz le.

Ez is érdekelhet:

Tíz autó, ami jóval erősebb, mint amilyennek tűnik

Mutatjuk a kedvenc sleeper modelljeinket.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Player kérdése: Nálad már beütött a karácsonyi kajakóma?
15% Naná, és nagyon keményen.
36% Igen, de menedzselhető.
49% Szerencsére nem.