Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Ott voltunk a megújult Volkswagen Golf berlini premierjén, úgyhogy novemberben az elsők között számoltunk be neked arról, hogyan újult meg Európa egyik kedvenc típusa. De az igazi mégiscsak az, amikor már vezetni is lehet az autót, és most végre ez az idő is eljött. Mallorcán tartották a menetpróbát, amire persze lehet irigykedni, de ez a helyszín bevett szokás az autógyártóknál, mivel itt télen is kellemesen enyhe az idő (amikor itthon még mínuszok voltak, ott már 15 fokban zöldellt a sziget, és kiválóan tapadtak a nyári gumik), és hihetetlenül jók az utak.

Kezdjük az elején! A Golf egy intézmény, és ez most nem a szokásos közhelyes duma. Ennyire jól eltalált arányú kompakt ötajtós forma nincs még egy, ez a kategória alapja, a konkurensek vagy erre akarnak hasonlítani, vagy ettől akarnak mindenáron különbözni. Ha unalmasnak gondoltad a Golfot, akkor nézd meg a ráncfelvarrott változatot! A LED-es fényszórók és a szintén LED-es hátsó lámpák látványos fényűek, szépek az opciós felnik, és van egy-két feltűnő fényezés, például ez az aranyban játszó kurkumasárga elég jól néz ki.

Belül a legapróbb részletig kifogástalan a minősége, és minden ott van, ahol elsőre keresnéd. Igaz, most egy kicsit megvariálták a dolgot, de ettől csak még jobb lett. A hagyományos számlapok helyére rendelheted az Active Info Display 12,3 colos színes képernyőjét, amire tetszés szerinti kiosztásban hívhatod le az adatokat. Nézheted a hagyományos számlapok és mutatók digitális változatát, de akár ki is töltheted az egész kijelzőt a térképpel, hogy mindig lásd, merre kell menni, amíg a család a másik kijelzőn babrál.

Mert a központi érintőképernyőn van mit babrálni. A csúcsmodell Discover Pro egysége az igazi nagy dobás, még akkor is, ha a Škoda Kodiaq bemutatóján már láttuk néhány hónapja. A 9,2 colos kijelző teljesen kitölti a középkonzolt, olyan üvegborítást kapott, mint a táblagépek, és éppen úgy is kezelhető. Szabadon húzhatod vagy nagyíthatod a tartalmakat az ujjaddal, nincs késlekedés, mint a régi rendszereken, ez egy autóba épített iPad.

Szép élénk és éles a képe, személyre szabhatod a kezdőlapját, a menüből pedig egy sor egyéb dolgot elő lehet hívni. Például tudja tükrözni az okostelefon képernyőjét, zenét játszhatsz le Bluetooth-ról, USB-ről vagy SD kártyáról, a kedvenc számokat a 10 GB-os SDD meghajtóra másolhatod, és fedélzeti wifi is van benne. A kesztyűtartóban lévő foglalatba teheted a mobilnet SIM kártyáját, ezt a 4G kapcsolatra is képes rendszer osztja meg, hogy az autóban ülők út közben netezhessenek. Ezzel mutattuk meg nektek élő adásban a Facebookon, hogy milyen is az új Golf.

Az alapmotor a háromhengeres 1.0 TSI lesz 85 és 110 lóerővel, és egy ideig még választható a jól bevált 1.4 TSI is 125 és 150 lóerővel, sokaknak pedig a 2.0 TDI a legjobb választás 150 vagy 184 lóerővel. De a Golfból még számtalan kivitel van. Ott a gázüzemű 1.4 TGI, a konnektorról tölthető hibrid 204 lóerős Golf GTE, vagy a tisztán elektromos e-Golf, aminek nagyobb lett a hatótávja. A crossoverek divatjával a megemelt terepes Golf Alltrack dacol, a kategória legerősebbjeivel pedig a 300 lóerős, összkerékhajtású Golf R veheti fel a versenyt. De ezeket nem hozták el a menetpróbára, ott volt viszont az a három betű, amire azonnal lecsaptunk: GTI.

Hogyan máshogyan neveznél egy olyan autót, ami 230 lóerős, turbós motorral, dupla kipufogóval, akár DSG váltóval nagyszerű élményautó, miközben egy kompakt méretű, (három- vagy) ötajtós ferdehátú, amivel minden nap eljárhatsz dolgozni, és hétvégén a családod sem kap tőle idegbajt? Ezt az autót úgy hívják, hogy Golf GTI.

Mallorcán tehát elég jók az utak, és bár a hivatalos tesztútvonal Palma de Mallorcából a sziget déli részén vitt minket, másnap volt annyi időnk, hogy a hegyvidéki északi részt is felfedezzük. Palma és Port de Sóller között alagutat is fúrtak a hegy gyomrában, hogy gyorsan megtehesd a 25 kilométeres utat,

Szép időnk volt, ezért a kerékpárosok és a bérautós turisták is birtokba vették az utat, de azért volt helyünk egy kicsit gyorsan menni.

A GTI pedig nagyon szeret gyorsan menni. A kétliteres, közvetlen befecskendezéses, turbós négyhengeres teljesítményét 220-ról 230 lóerőre növelték, és bár jó néhány erősebbet találsz már a kategóriában (akikkel a 300 lóerős Golf R veheti fel a versenyt), mégis ez a nagyobb élmény. Egy több mint háromszáz lóerős gépet sosem próbálhatsz ki igazán, közúton talán el sem éred a határait, de egy ilyen éppen elég erős sportkompaktnak bátrabban nyomhatod a gázt. A szolidan érces hangú GTI motorja lelkesen pörög, kihúzathatod hatezer-ötszázig, de már kis fordulaton is becsülettel húz, 1500-tól leadja a 350 Nm-t.

Benne van minden, ami egy sportos Golfhoz kell: kiváló fogású sportkormány, hagyományosan kockás huzatú sportülések és golflabda-mintás váltó. Mellette ott az üzemmód-választó, amivel feszesebbé és még élénkebbé teheted az autót. Nem kellett hozzá sok idő, hogy ráérezzünk a Golfozásra, csak mentünk, nyomtuk a gázt, a GTI pedig lelkesen szedte a lábát felfelé, mesésen feküdt a kanyarokban, és lefelé sem melegedett el a fékje. Talán a hajtűkben jól jött volna még egy kis erő, de ilyen meredek szerpentint nálunk nemigen találsz.

A mókának csak az vetett véget, hogy a beszállásra oda kellett érni a repülőtérre. A GTI pedig akkor is meggyőző volt, amikor éppen nem élményautóztunk vele. Az országúton kulturáltan fut, a fogyasztása hét liter körül is tartható, és a zaja is visszafogott, ha nem nyomod neki, állandó tempónál szinte nem is hallani a motor felől. Városban kezes, könnyen leparkolod, de bármikor készségesen ugrik, ha sávot váltanál vele. Ha kipróbálod, megérted, miért vagyunk úgy oda érte, és miért kellene neked is egy ilyen a mindennapokra. És akkor ott a GTD is, a GTI sportosságával, csak éppen 184 lóerős dízellel, akár kombiként is. A Volkswagen mindenkire gondolt.

De nem is kell feltétlenül GTI ahhoz, hogy szeresd a Golfod. Az előző nap a kínálat fontos újdonságát, a hamarosan az 1.4 TSI helyére lépő 1.5 TSI Evo motort is kipróbáltuk. A turbós négyhengeres kétféle kivitelben jön majd, az egyik a 130 lóerős Bluemotion modell, ami nemcsak üresbe teszi a váltót, ha nyugodtan gurulsz vele (ezt hívják vitorlázásnak), hanem még a motort is leállítja, mint a hibridek, de bármelyik pedál érintésére villámgyorsan indítja újra. A menetpróbán a 150 lóerős változat volt ott, ami még messze nem a GTI, mégis jóízűt autóztunk vele.

Az aranyban játszó sárga Golfokat szerelték ezzel a motorral, és ez az 1.5 TSI nagyszerűen illik ehhez a kocsihoz. Alapjáraton halkan jár, és akkor sem hallasz felőle, amikor gyorsítasz. Csak húz és húz, bőven elég erős ahhoz, hogy a megengedett sebességgel, vagy kicsivel gyorsabban haladj vele, nem is fogyaszt sokat, mégis kulturáltabb, mint egy dízel. Az 1.5 TSI is képes a hengerlekapcsolásra, amikor részterhelésen csak két henger dolgozik, de ezt akkor sem vennéd észre, ha mondanák neked. Mindez elég ahhoz, hogy a Golf még sportos stílusban vezetve is hét liter alatt fogyasszon.

Ha még nem jártál Mallorcán, akkor a Baleár-szigetek legnagyobbjára egyszer el kell menned, mert ez a hely nemcsak a tengerparti sütkérezésről szól, hanem vannak kulturális és történelmi látnivalói, kirándulhatsz a hegyekben, és csodás utakon autózhatsz. Persze az sem árt, ha legalább olyan autóval mész, mint a Golf GTI.

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.