Még mindent a szemnek, semmit a kéznek állapotban van a VW ID.2: a 2025-ben érkező, 25 ezer eurós villanyautót csak kívülről csodálhattuk Hamburgban.
Hatalmas csinnadrattával vezette fel az amúgy teljesen hétköznapi megjelenésű új elektromos kisautó prototípusának leleplezését a Volkswagen. A Hamburgban tartott bemutatón felvonult a márka vezérkarának tekintélyes része, a csapat élén Thomas Schäferrel, az új CEO-val, aki tavaly júliusban érkezett a Škodától. A feladata nem egyszerű: rendet kell csinálni a korábbi VW-vezér, az önmagát (és a márkát) időnként elonmuskos hülyeségekbe keverő Herbert Diess munkássága és az elkapkodott villanyautós fejlesztések után, a Volkswagent pedig vissza kell pozicionálnia a történelmi „nép kedvence” státuszba a jelenlegi, a tömegek által elérhető valóságtól elszakadt helyzetéből.
Az új elektromos Volkswagen egy Polo-méretű, markánsan polós-golfos, könnyen érthető formatervű, jó kiállású, mokány kiskocsi. A dizájn kívül-belül határozottan lépett vissza egyet az eddigi ID-modellek jellegzetességeitől; a VW szögletes, autóforma autót készített, mellőzve a SUV-os vagy crossoveres allűröket. Az első ajtókon normális kilincseket láthatunk öncélú, a funkció rovására kitalál elektronikus nyitó-bigyó helyett, a hátsó, rejtett kilincseket pedig a Seat Leon második generációján már rég kipróbálta a VW-csoport – tudomásom szerint nem volt vele baja senkinek.
A kerekek hatalmasak:
20-as keréktárcsák kerültek a mindössze 4,05 × 1,81 × 1,53 méteres kasztni alá, 225-ös abroncsokkal. Van egy olyan érzésem, hogy a maximum 25 ezer euróra ígért induló árért majd a 2025-től, a gyártás tervezett indításától elvihető alapmodellen azért nem lesznek ekkora felnik és gumik.
2,6 méteres tengelytáv: egy ekkora kocsinál szokatlanul nagy érték. El is lehetne kezdeni tudálékosan bólogatni (mint ahogy én is tettem) az autót megpillantva, hogy hát igen, a hátsókerék-hajtás miatt lehetnek ennyire rövidek a túlnyúlások. De hogy megkíméljek mindenkit (kivéve persze magamat, nekem már annyi) a beégéstől, gyorsan mondom, hogy az ID.2 elsőkerék-hajtású lesz.
Kár. A jelenlegi ID-modellek egyik legkellemesebb tulajdonsága a fordulékonyságot, érzéki kezelhetőséget, pontos kanyarvételeket, mindenkor jó tapadást nyújtó, finoman, precízen szabályozott hátsókerék-hajtás. Ezt mind beáldozta a VW a kis ID-modellel a tömörebb, egyszerűbb konstrukción megspórolható költségekért és a hátul szinte az aszfaltig lenyúló, óriási, 490-1330 literes csomagtartó kialakításának lehetőségéért. Na mindegy, majd talán a GTI kap hátra vagy hátra is hajtást. Ha lesz GTI, persze.
A belső dolgokat egyelőre csak gyári képeken nézhettük meg: az elénk gurított autó messze nincs még olyan készültségi szinten, hogy kinyithattuk, beleülhettünk volna. A kormány és a műszerfal az ablakon belesve egy mostani Polóénak tűnt,
az ID.2all nevű félig koncepció-, félig prototípusállapotú kocsin elöl még csak ablaktörlők sem voltak.
A hivatalos majdani utastéri képek viszont nagyon ígéretesek! A műszerfalra visszaköltözött az elkülönített, egyszerűen kezelhető klímakonzol, a két első ülés között egy gyanúsan iDrive-tárcsaszerű kezelőelemet látni, a hátsó ablakok visszakapták saját külön gombjaikat, a kormányküllőkön pedig mechanikus kezelőelemeket találunk érintésérzékeny felületek helyett. Lehet, hogy valaki mégis olvassa az autóteszteket, meghallgatja a mindennapi használatban felmerülő kifogásokat a Volkswagennél?
Kaptunk néhány előzetes műszaki adatot is a MEB Entry nevű új villanyautós platformra épülő prototípusról. Ezek szerint az ID.2all motorja 226 lóerős, az akkumulátor a WLTP-szabvány szerint számítva 450 kilométeres hatótávot biztosít. 10%-ról 80%-ra 20 perc alatt feltölthető az akku. A végsebesség 160 km/h, a 0-100-as gyorsulást 7 másodperc alatt megoldja a kocsi.
A Volkswagen frissített elektromos átállási stratégiájáról is hallottunk pár gondolatot. 2026-ig tíz új elektromos modellt szeretne bemutatni a márka, de ebben azért benne vannak a jelenlegi modellek frissítései, például az idei ID.3 facelift vagy az ID. Buzz hosszú tengelytávú verziója is. És nem az ID.2 lesz a legolcsóbb villany-VW; a márka dolgozik egy húszezer eurós elektromos Népautón is. Izgatottan várjuk!
Ez is érdekelhet: