Sina, aki a COVID-19 előtt egész Dél-Angliát beutazta, hogy megtalálja azt a brit rózsafajtát, amelyet aztán felhasználhat a Phantom műszerfalának dekorálásához, most München melletti lakásába szorulva keres új inspirációkat.
Sina Maria Eggl, mint oly sokan ezekben a hetekben, lassan hónapokban, home office-ba kényszerült. Ebből is látszik, hogy egy világjárvány milyen demokratikus dolog: a 29 éves német formatervező a Rolls-Royce főállású dizájnere, de most éppen úgy az otthoni számítógépén dolgozik és webmeetingeken egyeztet a kollégáival, mint például - hát mondjuk, mint például én. És ha már mindketten otthon ülünk a számítógép mellett, hát akár készíthetnénk egy skype-os interjút is, nem? De.
Hogy kell ezt az egészet elképzelni; az az ember, aki rózsákat épített a Phantom műszerfalába vagy csodálatos négykerekű sporthajót készített egy luxuslimuzinból, most otthon barkácsolja a következő alkotását a garázsban?
A tervezőmunka a Rolls-Royce-nál is csapatban zajlik, a team tagjaként a legtöbb időm kommunikációval, szervezéssel, online meetingekkel, egyeztetésekkel telik. Az ügyfelekkel is sokat beszélgetek ezekben a napokban, hiszen munkám része sok egyedi kialakítású autó enteriőrjének megalkotása is. Emellett természetesen sokat foglalkozom az itthoni dolgozószobámban anyagminták áttekintésével, társításával, és most, hogy a pandémia otthoni munkára kényszerít, újra felfedezem azokat a míves holmikat, bútorokat, műtárgyakat, amelyek itthon vesznek körül.
Természetesen könnyebb az élet, ha szabadon mozoghatok. Például a Phantom művészi műszerfal-kollekciójának, a Gallery-nek egyik darabja, a rózsaberakásos modell megtervezése során bejártam egész Dél-Angliát, míg megtaláltam azt a rózsatermesztőt, aki nem csak gyönyörű virágokat tudott adni, de tőle a több generációra visszavezetett származású ősöktől eredő mai rózsák mellé azt a hagyományt, történelmet is megkaphattuk, amivel igazán teljessé válhat egy Rolls-Royce. De itthon sem érzem magam elzárva a világtól. Egészen megszokott helyekről, dolgokból meríthetek inspirációt, mint a dohányzóasztalom egyszerű, mégis nemes fája, a bárszekrény poharai, egy izgalmas formájú váza, a falon lévő klasszikus sportkocsiról készült festmény és így tovább.
De azért csak van egy olyan VR-sisakos, sci-fi-holmikkal felszerelt stúdiód, ahol 3D-ben dolgozhatsz high-tech eszközökkel a következő munkádon?
Szoktunk virtuális valóságot használni a tervezés során, de a mi autóinkban azért mégis a tapintható, a maguk valódiságában, illatukkal, súlyukkal teljes anyagok a legfontosabbak. Szerencsére most is hozzá tudok férni ezekhez, kapcsolatban állok a beszállítóinkkal és a futárszolgálatok bármikor lehetővé teszik fizikai áruk, termékek eljuttatását hozzám vagy tőlem a munkatársaimhoz.
Min dolgozol most?
Egy új modell fejlesztése minimum 4-5 éves folyamat és megvannak a szabályaink arra, hogy miről adhatok információt. Az éppen aktuális konkrét munkáinkról így nem beszélhetek, de azt már elárulhatom, hogy részese vagyok a hamarosan érkező új Ghost modell dizájncsapatának és egyedi projektekkel, megrendelésekkel is foglalkozom.
Az egyik legizgalmasabb jelenlegi feladatom pedig egy igen nagyívű szemléletváltás kialakítása. Az új autók beltere egyre egyszerűbb, egyre kevesebb tagolás, kezelőpanel, kiálló tárgy tagol egyre nagyobb felületeket. Ha pedig egy ilyen nagy, egységes elemet kell kialakítani egy Rolls-Royce-ban, ott különösen fontos az anyagválasztás, a tökéletesen sima, hibátlan textúra kialakítása még az átmenetek, varrások, peremek környékén is. Egy új ajtóbelső, egy új műszerfal megtervezése ezért nagyon komoly kihívás számunkra!
Van kedvenc modellje egy Rolls-Royce dizájnernek? Akár klasszikus típusok, akár a jelenlegi autóitok közül?
Nincs ilyen, minden autónkban van olyan, amit különösen izgalmasnak, érdekesnek találok. És persze más típusokat is meg szoktam nézni, a forgalomban mindig nyitva van a szemem az autók formájára, de meg kell mondanom: ha egy Rolls-Royce felbukkan az utakon, az számomra valahogy mindig kiemelkedik a forgalomból, kitűnik az autók közül. Ha csak tehetem, ilyenkor igyekszem közel is jutni a kocsihoz és megtudni róla minél többet: pontosan melyik évjáratunk, esetleg valamelyik különleges modellünk-e, vagy talán olyan példány, amelyiken konkrétan dolgoztam is a megrendelő számára...