Az alvás kulcsszerepet játszik egészségünk megőrzésében, testünk szinte összes folyamatára hatással van, miért is maradna ki ebből a testsúlykontroll.

Rögtön azzal kezdjük, hogy megvédjük a zsírt, ez ugyanis egy nagyon hasznos és szükséges összetevője a szervezetünknek, persze csak meghatározott mértékben* – hogy csak a legfontosabb szerepeit említsük:

  • az energiaraktározás,
  • a szervezet védelme fizikai hatásokkal (hideggel, mechanikai behatásokkal) szemben, valamint
  • a vázrendszer és egyes szervek kipárnázása.

Az ideális zsírmennyiség mértékét elég sok tényező befolyásolja – például a nemünk és korunk –, de azért nagy általánosságban elmondható, hogy nőknél kábé 20-30%, míg férfiaknál 12-22% az optimális.

Viszont a felhalmozódott zsírszövetek sokszor még csak nem is szemmel láthatóak, vagyis nem „párnácskák” és „úszógumi” formájában jelennek meg, hanem befelé terjeszkednek. Ez lenne zsigeri zsír, ami igen nagy mértékben befolyásolja a szervezet működését

– szív- és érrendszeri betegségekhez és májkárosodáshoz is vezethet, a hormonháztartást és a termékenységet is befolyásolhatja, tehát az még csak a kisebb baj lehet, hogy a nagy súly miatt tönkremennek az alsó végtagjaink ízületei.

Nyilván most jön az a rész, hogy az elhízásért a nem megfelelő, kiegyensúlyozott táplálkozás és/vagy a mozgáshiány (esetleg valamilyen hormonális betegség) a felelős – erről pedig már mindenki megírt mindent, természetesen mi is –, ám mindezek mellett van egy olyan tényező is, amiről méltatlanul kevés szó esik: a nem megfelelő mennyiségű és minőségű alvás.

A manapság már népbetegségnek tekinthető rendszeres alváshiány ugyanis nagyban növeli a felhalmozódó zsírszövetek mennyiségét, azaz hizlal.

Hát persze, az alvás kulcsszerepet játszik egészségünk megőrzésében, vagyis az alváshiány testünk szinte összes folyamatára hatással van, miért is maradna ki ebből a testsúlykontroll.

Kutatások bizonyítják, hogy a rendszeresen öt óránál kevesebbet alvóknál 16%-kal csökkent a jóllakottság érzetéért felelős hormon (leptin) szintje, míg az éhségérzetért felelős hormon (ghrelin) szintje 15%-kal nőtt, mint a nyolc óránál többet alvók esetében – az öt órásoknál kevesebbet alvók körében több is az elhízott személy.

Egy másik megközelítés talán még inkább szemlélteti az összefüggést az alvás és az elhízás között: ha nem alszunk eleget, több időnk marad enni is, vagyis hízni fogunk, főleg, ha egy fejlett (és jóléti) társadalom részesei vagyunk, ahol könnyen elérhetőek a készételek. Mindez megfordítva pedig úgy néz ki, hogy ha több időt szánunk alvásra, kevesebb kalóriát viszünk be, még akár fogyhatunk isés ez is tudományosan bizonyított.

A lényeg viszont az, hogy a megfelelő hosszúságú és minőségű alvás kikerülhetetlen és elengedhetetlen az elhízás megelőzéséhez és egészség megőrzéséhez.

(Forrás: Scientific American, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

És ezt olvastad már?
Ez a lány komoly érv lenne Bali mellett