Az idei MVM EDISON startup versenyre olyan ötletekkel neveztek a csapatok, amelyek az energetikai szektorban lévő problémákra kínálnak innovatív megoldásokat. A 104 versenyző közül három nyertest hirdettek ki: ketten az elektromos autók elterjedésével, illetve ennek technológiai kérdéseivel foglalkoztak, a harmadik győztes pedig mágneses, moduláris okoslámpacsaláddal célozta meg a világítástechnika megreformálását. A döntős csapatokról és magáról a versenyről Gerencsér Dorkát, az MVM Csoport inkubátor cége, a Smart Future Lab Zrt. innovációs és startup szakértőjét kérdeztük.

– Az MVM EDISON startup versenyre idén 104 csapat jelentkezett. Milyen szempontok játszottak szerepet a nyolc döntős kiválasztásánál?

– Mint minden évben, a jelentkezési szakasz után szakmai stáb értékelte a beérkezett pályamunkákat, a több mint száz nevezőből első körben most a legjobb húszat választotta ki, akikkel egy második körben, motivációs interjú keretein belül is megismerkedtünk személyesen. Utóbbi lépés volt idén az újdonság, vagyis, hogy a pályázati anyagon túl megismerjük a csapatokat, hogy milyen motivációkkal érkeztek a versenyre, miért fontos nekik ez a megmérettetés, milyen terveik vannak az MVM Csoporttal, és hogyan képzelik el az együttműködést a vállalattal.

A pályamunkák ugyanis a szakmaiságot, a felkészültséget nagyon jól megmutatják, de a csapat és a motivációjuk is közel ugyanilyen fontos. A beszélgetés során arra is kíváncsi volt a szakmai stáb, hogy milyen a csapatmunka, hogyan tudnak együtt dolgozni, illetve a bennük lévő kompetenciákkal meg tudják-e valósítani a terveiket, hogy valami újat létre hozzanak, validáljanak és piacra vigyenek.

Elektromos autóval közlekednél? Öt egyetemista mutatja meg, hogyan lehet tökéletes az élmény

Az elektromos autók használóinak számos problémájára kínál megoldást az InCharge.

A döntős csapatok egy két hónapos komplex képzésen vehettek részt, mielőtt a zsűri előtt bemutatták a projektjüket és a megvalósításukra vonatkozó terveiket. Miként jellemezné ezt az időszakot?

– A nyolc finalista csapattal áprilisban elindult a döntő, illetve az azt megelőző, nyolchetes, intenzív képzési program. A csapatok a cégcsoportból mentorokat is kaptak maguk mellé, akik a program során támogatták őket, hogy a szaktudás mellett üzleti szempontból is megfelelő tervekkel tudjanak bemutatkozni a verseny záró rendezvényén. Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy megfelelő minőségben és magabiztosan állhassanak a szakmai zsűri, illetve később majd a befektetők elé. Véleményem szerint ez megmutatkozott a csapatok ötletein, sokat finomítottak az ötleteken az ügyfélközpontú gondolkodás módszertanának is köszönhetően, ami központi szerepet játszott a képzési program során.

Milyen jövőt lát a MET3R ZenCharge, a Magnelit és az InCharge, azaz a három nyertes csapat előtt?

– Ezt nehéz megjósolni a jelenlegi, korai fázisban. Mindhárom csapatban megvan a lehetőség, hogy sikerre vigye ötletét.

Forradalmi újítás a világítástechnika területén – Egy magyar vállalkozás innovatív fejlesztése

A beltéri világítástechnika megreformálását vállalta magára Kismartoni Zsolt és két társa, akik mágneses lámpáikkal beköltöztetik a szabadságot és a kreatív hozzáállást az otthonokba.

A nyertesek csapatonként 3-3 millió forint értékű kommunikációs szolgáltatáscsomagot nyertek, ugyanakkor esélyük nyílt az  50 millió forintos magvető befektetésre is. Ezzel kapcsolatban született döntés?

– Előreláthatólag az ősz folyamán kapnak a csapatok lehetőséget, hogy bemutatkozzanak a Befektetési Bizottság előtt. A bizottsági ülést a csapatok részéről egy hosszú és intenzív felkészítési szakasz előzi meg.

– Ön hogy látja, mi kell ma Magyarországon ahhoz, hogy egy energetikához kapcsolódó startup, induló vállalkozás sikeres lehessen?

– Magas szintű szakmai tudásra van szükség ahhoz, hogy egy innovatív fejlesztést létre tudjanak hozni ebben a szektorban. A verseny során azonban azt tapasztaltuk, hogy a csapatoknak ezzel nem volt problémájuk, erős szaktudással rendelkeztek, és a szükséges vállalkozói szellemet is láttuk bennük. Éppen ezért a szakmai felkészítés során leginkább a vállalkozói ismereteket, tudást próbáltuk átadni. Az energetika meglehetősen szabályozott, törvényi oldalról kötött iparágként nem teszi könnyűvé az ebben a szektorban induló startupok helyzetét.

Miként értékeli a harmadik alkalommal megrendezett MVM EDISON startup versenyt?

– Az elmúlt három MVM EDISON startup verseny és a több száz beérkezett pályamunka azt mutatja, hogy igény van a hasonló, akár ötlet fázisra fókuszáló startup versenyekre. Idén ősszel immáron negyedik alkalommal indul el az MVM EDISON, a részletekkel kapcsolatban érdemes figyelni a verseny honlapját, ahol minden információra időben fény derül.

(Fotó: Talabér Géza)

A cikk létrejöttét támogatta az MVM Zrt.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A kutya az ember legjobb barátja, de miért és mióta? És miért ne lehetne a tiéd is?

A világ legszebbjei közé választottak egy budapesti konyhát

Heti ötször edz ez a lány, egy-két alkalommal csatlakoznánk hozzá

További cikkeink a témában