Míg nálunk karácsonykor a halászlé, a töltött káposzta és a bejgli uralja az ünnepi asztalt, addig Japánban valami olyasmi történik december 24-én, amit európai szemmel nehezen tudunk hová tenni: emberek állnak sorba egy vödör panírozott csirke miatt. Nem egy új TikTok-trendről van szó, hanem az ország egyik legrégebbi karácsonyi tradíciójáról. De hogyan lett Sanders ezredes a Mikulás a felkelő nap országában?
Kezdjük ott, hogy Japánban a kereszténységnek nincs mély gyökere, a lakosságnak alig az 1 százaléka vallja magát annak. A karácsony tehát náluk nem vallási ünnep, hanem egy furcsa, nyugatról importált szokás, leginkább a fogyasztás ünnepe. Mivel nem volt generációkon átívelő hagyományuk arra, hogy mit kellene ilyenkor enni, ezért a hetvenes évek elején létrejött egy óriási piaci rés. Ekkor lépett színre Takesi Okavara, akinek munkája a marketingtörténelem része lett.
Milliárdokat érő csúsztatás
Okavara volt az üzletvezetője az első japán KFC-nek, amit 1970-ben nyitottak meg Nagojában. A városi legenda szerint, amit később ő maga is megerősített, hogy igaz, minden egy külföldi vendéggel kezdődött, aki arra panaszkodott, hogy Japánban lehetetlen pulykát szerezni a karácsonyi vacsorához, így kénytelen beérni a sült csirkével.
Innen jött az ötlet, Okavara 1974-ben elindította a „Kentucky-t karácsonyra” kampányát. A zseniális, és egy kicsit pofátlan húzása az volt, hogy úgy adta el a japánoknak a KFC-t, mint egy autentikus amerikai karácsonyi hagyományt. A japánok, akiket akkoriban éppen minden érdekelt, ami nyugati kultúra, elhitték, hogy az USA-ban mindenki rántott csirkét eszik a fa alatt.
Sanders ezredes, mint mikulás
A KFC nem aprózta el a dolgot, speciális menüket hozott létre, amiben a csirkén és salátán kívül torta, de néha praktikus kiegészítők, például tányérok is voltak: kész megoldás a háziasszonyoknak az ünnepi asztalra. Ahhoz, hogy a vizuális élmény is teljes legyen, a bejáratoknál álló Sanders ezredes szobrokat Mikulás-ruhába öltöztették. Mivel a japánok számára a fehér szakállas, pocakos öregúr figurája amúgy is passzolt a Mikuláshoz, az akció tökéletesen sikerült.
Aki Japánban tölti a karácsonyt, és szenteste KFC-t akar enni, jobb, ha már ősszel leadja az előrendelését,
a japán KFC-k forgalma ugyanis karácsonykor a tízszeresére ugrik. Aki nem rendelt időben, akár két-három órát is várakozhat a sorban egy vödörért. Ma már vannak prémium csomagok is, sült egész csirkével, pezsgővel és epertortával, ami a másik nagy japán karácsonyi kedvenc. Az ünnepi vödör ára 4-10 ezer jen, azaz 10-25 ezer forint között mozog.
A japán KFC-sztori a világ egyik legjobb példája arra, hogyan lehet a marketinggel betölteni egy kulturális űrt. Csak egy sikeres kampány kellett hozzá, és ma már japán gyerekek nőnek fel úgy, hogy számukra a karácsony egyet jelent a rántott csirke illatával. Furcsa, de ha belegondolunk, sokan nálunk is képesek megküzdeni az utolsó rántani való pontyért a piacon, szóval annyira talán mégsem vagyunk különbözőek.
(Fotók: Getty Images)
Ez is érdekelhet:



