Milliomosok a metrón, cserébe nincs dugó, légszennyezettség és kövér ember.

Ürge-Vorsatz Diána fizikus, klímakutató Fb-posztjaiból korábban is idéztünk, például amikor a nyári hőhullámokkal szembeni védekezéshez adott tanácsokat, vagy amikor a téli COP28 klímakonferenciáról számolt be.

Akkor azt írta: „Ezt nem hiszem el! Fűtőtestet kellett kérnem Dubajban, mert két mérnök és a karbantartó együtt nem tudta kitalálni, hogyan lehetne csökkenteni a légkondit a szobámban – bármit csinálnak, mindig túlhűtenek. Tehát most túlhűtünk, majd melegítünk, hogy elviselhető legyen.”

Ezúttal viszont pozitív érzelmektől fűtve írt, mert Tokióban (ismét) látott egy sor olyan dolgot működni a gyakorlatban, amit várostervezők és teoretikusok hajlamosak már-már utópiaként kezelni.

A legfontosabb ezek közül, hogy bár többedszer utazott a japán fővárosba, amit még sosem látott, az a...

„DUGÓ!!”

Hogy az ördögbe lehet ez? Egy 40 milliós világváros, sőt a világ legnagyobb városa, és nincs dugó? A nyomaték kedvéért képeket is posztolt a...

...rush hour idősávjából...

...továbbá a belvároson este 6-kor, illetve egy mellékutcából, amin a tisztaság a lényeg:

Aztán összeszedte, minek NEM köszönhető ez a helyzet:

  1. „NEM azért, mert egyre több sávot, földalatti autópályát, parkolóházat, stb. építettek az egyre több és egyre nagyobb autónak.”
  2. „NEM úgy lett, hogy egyre több zöldmezőt minősítettek át (autóra kényszerülő) kertvárosnak, (aksi?)gyárnak és közben hagyták a belvárosaikat szlömösödni. Iszonyatos népsűrűségük ellenére megőrizték az országuk 70 (HETVEN!) százalékát erdőknek, és az iparuk jó része is a városaikban maradt, a belvárosaik minden utcácskája rendezett, patyolattiszta, vonzó.”
  3. „(Sajnos) még csak nem is egy szuperhatékony kerékpáros infrastruktúrának köszönhetően.”

Majd összeszedte, miért nincs dugó Tokióban:

  1. „Van egy hatékony, pontos, megbízható, biztonságos és kulturált (ráadásul elég olcsó!) tömegközlekedési rendszerük, ahol gazdagnak, szegénynek. milliomosnak egyértelmű, hogy csak azzal jár. Miért is menne mással? Az autó iszonyatos macera (pl. parkolás az szinte zéró), nyűg, drága.”
  2. „Szinte mindenhol mindent elér az ember pár perc gyaloglással (munkahelyek, iskolák, bevásárlóhelyek, orvosok, stb). (10 perces város?)”

Bónuszként – tette hozzá – szinte ismeretlen fogalom a légszennyezettség:

„kukkantsatok rá bármikor Tokió vagy Japán akármelyik városának légszennyezési adataira, pedig iparuk van dögivel a városban is, és sokmilliós városokról beszélünk.”

További járulékos előnyként pedig kiemelte, hogy nincs kövér ember, mert „a gyaloglás természetes része az életüknek, és mert jóval kevesebbet esznek, minden falat ételt nagyon megbecsülve.”

Végül Gustavo Petro kolumbiai elnök-környezetvédő híres idézetével zárt:

„Nem az a fejlett ország, ahol a szegényeknek is van autójuk, hanem ahol a gazdagok is tömegközlekednek.”

(Nyitókép: A gyalogosok diadala Tokióban – Unsplash)

Ez is érdekelhet:

Az Akira ihlette úszóvárost tervez Tokió

Ezerhektáros kísérleti várost tervez Tokió, ami ellenáll járványnak, klímaváltozásnak, energiaellátási bizonytalanságoknak. A projektet egy klasszikus sci-fi Neo-Tokyója ihlette.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés