Ha érezted már, hogy kipihennéd a nyaralást, nem vagy egyedül. Felesleges bármilyen vélt elvárásnak megfelelni, plusz be kell tartani (még) néhány elvet, hogy a legjobbat hozd ki a pihenésből. Talán még időben szóltunk a hosszú hétvége előtt!

Ha valaha is érezted úgy, hogy kipihennéd a pihenést, nem vagy egyedül. Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogyan pihenünk: egy jó nyaralás vagy akár hosszú hétvége testileg és mentálisan is elszakít a hétköznapi stresszhelyzetektől. Mostanában viszont egyre többször találkoznak a pszichológusok a rég várt utazás vagy családi találkozó előtt szorongó páciensekkel.

Ennek részben nagyon is gyakorlatias okai vannak: repülőtéri zűrzavarok járattörlésekkel, elveszett poggyászokkal és bizonytalansággal, szokatlanul magas árak, szórványosan még a Covid utóhatásai.

A Destination Analysts piackutató cég felmérése szerint az idén nyáron utazók több mint negyede számolt be „a mérsékeltnél nagyobb”, vagyis már zavaró aggodalomról, jóllehet ezt nem kis részben az akkor terjedő BA.5 vírusváltozat okozta. De később sem lett szebb a nyár az említett repülőtéri parákkal, majd az elszabadult inflációval.

Nem kérdés, hogy az erős szorongás csúnyán elrontja a nyaralási élményt, ezért a Wall Street Journal összegyűjtött pár tippet pszichológusoktól, hogy a következő vakáció már jobban sikerüljön.

Válassz megfelelő utat!

Egy ideális stresszoldó utazás megtöri a hétköznapok rutinját, de nem esik olyan távol a komfortzónánktól, hogy ijesztővé válna – mondja Lynn Bufka szorongással és stresszel foglalkozó pszichológus, aki szerint hosszabb távon előnyös, ha az agyat eltérítjük a normális menetrendtől, és

„a legtöbbünk számára ez azt jelenti, hogy valami emlékezeteset csinálunk. Ha tévét nézünk a hotelben, arra alighanem kevésbé emlékszünk majd, mintha felmegyünk az Eiffel-torony tetejére vagy túrázunk egy nagyot, ez pedig az otthoni stresszes időszakok átvészelésében is segíthet.”

Igazából az élményeket és az emlékeket visszük magunkkal egy-egy nyaralásból, és ezek nyújtanak menedéket a túlterhelt időszakokban. Ahogy Bufka mondja, ez „nem arról szól, hogy 'ezt vettem', sokkal inkább arról, hogy 'másképp látom a világot'.

Fütyülj az elvárásokra!

Ne foglalkozz a vélt elvárásokkal, hogy milyennek kellene lennie egy nyaralásnak, egyszerűen csináld úgy, ahogy neked a legjobb. Bízz az ösztöneidben, például dönts amellett, amit a legjobban esik elképzelni – tanácsolja a pszichológus. Van, aki csak egész nap olvasna a tengerparton, más végigtúrná a város legjobb éttermeit.

Egy csomó stressz akkor keletkezik, amikor nem felelsz meg akár a saját, akár mások elvárásainak. Szóval ha utálod a tömeget, ne menj a halpiacra, inkább ülj be egy kávézóba.

Szabj határokat a munkának!

A jó nyaralás alapja, hogy úgy rendesen irodán kívül legyél. Főnök, ügyfél, munkatárs, mindenki tudja, hogy adott időszakban nem vagy elérhető. Hanem elképzelhető, hogy nem komfortos neked a totális kikapcsolás; nos, akkor betervezhetsz rövid munkákat egy-egy napra, mondjuk ránézhetsz a levelezésre egy adott időkeretben.

Hasonló hibrid taktikát dolgozott ki Craig Montz háromgyerekes apa, és a Cedar Rapids építőipari cég menedzsere egy családi nyaraláson: a szállodában hagyta a céges telefonját, de a privát számát megadta néhány munkatársának a biztonság kedvéért.

„Már önmagában az csökkentette a stresszt, hogy nem hívnak, mert így tudtam, hogy biztos nincs nagy probléma” – emlékezett később.

Keress egy saját teret!

Mindegy mit tervezel, a stressz utolérhet egy nyaraláson. Sokan belefásultak már az utazással járó problémákba vagy a családi feszültségekbe, mondja JoAnne Pedro-Carroll klinikai pszichológus, aki egyszerűen azt tanácsolja, hogy menj a szabadba, vagy válassz természetre panorámás szobát. Ugyanis Don Rakow és Gen Meredith 2020-as tanulmánya szerint

már tíz perc, amit a természetben töltesz csökkenti a pulzust, a vérnyomást és kortizolszintet, ahogy a stressz-szintet is.

Ha nagyon nehéz megoldani – zsúfolt helyen laksz vagy nem tudsz messzire menni – akkor egy privát, nyugodt, zárt térben is kizökkenhetsz a stresszből.

Összességében jobb elfogadni, hogy a nyaralás akár stresszes is lehet, és ez valamennyire természetes. Viszont a fenti praktikákkal sokat tehetsz a felesleges szorongások ellen.

(Forrás: WSJ, fotók: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Varsó, Vilnius, Riga, Tallinn, Krakkó: tíz nap és 3800 kilométer tengerparti punnyadás helyett

A Baltikum autós bejárását régóta terveztük, de hol a Covid hiúsította meg a családi túrát, hol a józan eszünk. Idén nyárra mindkét akadály elhárult, elindultunk.

Tökéletesen kiszakít a hétköznapokból a Fertő tó körüli bringatúra

Letekertünk 80 kilométert 36 fokos hőségben, és meg sem kottyant. A figyelmünket lekötötték Burgenland lankái, szőlői és nádasai, frissítettek a helyi italok, a magyar kompkapitány pedig a Fertő tóról mesélt nekünk.

És ezt olvastad már?
Luna se az a túlöltözős lány