Nem találunk szavakat a párizsi Invalidusok házába készített ötvenperces műsorra. Képeink viszont vannak róla.

Mindig is roppant látványos multimédiás show-kal rukkolt elő a Moment Factory, ám a legújabb párizsi munkájuk még az ő mércéjükkel is mérföldkövet jelent.

Videomapping, speciális világítás és effektek, zene és sound design kombinációjából áll az Invalidusok házába tervezett ötvenperces program.

A projektet még 2019-ben kezdeményezte a Cultival kulturális szolgáltató, amely akkoriban innovatív turisztikai attrakciókat keresett Franciaországban. Akkor figyeltek fel a Notre-Dame de Montréal bazilikában rendezett Moment Factory performanszra, ami úgy volt látványos és kreatív, hogy közben mit sem ártott a környezetnek és az épületnek. Innen már magától értetődő választás volt az Invalidusok háza, amelynek aranyozott domborművekkel és szobrokkal teli kupolája évszázadok óta a város büszkesége.

Hosszas tervezési-előkészítési folyamat következett, amelynek során figyelembe vettek örökségvédelmi, műemléki szempontokat is, majd egy globális csapattal több mint két éven át dolgoztak a megvalósításon. Végül egy olyan multimédiás élmény született, ami méltó az Invalidusok háza fenséges méreteihez.

A műsor sötétedés után indul: a látogatók a fény segítségével járják be az Invalidusok házát és annak hat kápolnáját, ahol fokozatosan feltárul az addig láthatatlan.

A teljes műsor három felvonásból áll, mindegyik a nevezetesség egy-egy aspektusát mutatja be: az építését, a benne rejlő emlékeket, és az inspiráló hatását. Igyekeztek minden korosztály képzeletét megmozdító programot összeállítani, ami kapcsolatot teremt helyszín és közönség közt. Mondani sem kell,

a Moment Factory eddig sosem dolgozhatott ilyen „vásznon”.

Nemcsak a műemléki jelleg okozott komoly technikai kihívást, de a nyers paraméterek is: a több mint 90 méter magas épület tetején egy kupola áll, amelynek legkisebb átmérője 30 méter. Összesen több mint 45 millió pixelt képeztek le egy 3500 négyzetméteres felületre.

Az épület egyik jellegzetessége az akusztikájából adódó közel tíz másodperces visszhangidő. A tökéletes zenei élményről, a hangok pontos lokalizálásáról hangzás-térhatárolási technikákkal gondoskodtak.

A látogatók pontosan érzékelhetik, honnan jön a hang, ez pedig a látvánnyal együtt egy „360 fokos élményt” jelent, azaz a nézők teljesen elmerülhetnek az őket körülvevő show-ban.

Nyilvánvalóan úgy kellett a különféle technikai eszközöket a meglévő szerkezetre felszerelni, hogy az épületben semmilyen kár ne essen. Egy drónos szkennelés alapján készített 3D-modell segítette a műszaki tervezést, és a tervezéstől a megvalósításig együttműködött a kreatívokkal egy helyi hatóság, a Direction régionale des affaires culturelles csapata is.

A műsor három tételből áll (movement I, II és III), a zenét pedig a montreali Troublemakers stúdió szerezte a Moment Factoryval együttműködve. Bár a három részhez komponált tételek külön-külön hangulatot képviselnek, alapvetően kortárs nagyzenekari mű, modern nagyzenekari hangzással (többek közt szintetizátorokkal és gépi hangokkal), utalásokkal a 19. századi francia zenére.

(Forrás, fotók: Moment Factory)

Ez is érdekelhet:

Csak ámulunk Párizs legújabb csodája, a Grand Magic Hotel láttán

Teljesen maga alá gyűr a szállodai élmény Párizs új csodájában, ahol a vendéglátás találkozik a high-tech tematikus szórakoztatással.

Párizs új kollégiumában egyesül a kínai és a francia építészet

Párizs új diákszállása parkosított tetőt kap, ahonnan pazar kilátás nyílik a városra. Mindenhová jut bőven természetes fény, és egy nyitott, négyszintes belmagasságú előadóterem is épül.

Hát ezért nevezték Buenos Airest Dél-Amerika Párizsának

Bámulatosak az argentin fővárosról a múlt század első felében készült, kiszínezett fotók.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában